• Härjedarling

Deprimerad trots bra självkänsla?

Har verkligen alla som mår dåligt själsligt, mentalt/psykiskt en kass självkänsla i 100% av fallen? Jag tycker iallafall inte att det stämmer på mig. Jag har jobbat med min självkänsla och självmedkänsla och jag tycker inte alls illa om mig själv. Men får någon veta att man inte mår bra själsligt eller psykiskt så tar de för givet att man typ avskyr sig själv??! 

• Svar på tråden Deprimerad trots bra självkänsla?
  • Anonym (X)

Depression är inte detsamma som att hata sig själv.

• Anonym (Nej men finns samband)

Nej så är det naturligtvis inte, men det finns ett samband mellan dålig självkänsla och risk för psykisk ohälsa. 

• Anonym (Y)

Nej. Och det finns många fler sätt att må dåligt psykiskt på än att vara deprimerad. Men det pratas fortfarande ganska lite om psykisk sjukdom i samhället och kunskapsnivån om det bland folk är generellt låg. De försöker nog förstå, men kan inte särskilt mycket. 

• Härjedarling
    Anonym (Y) skrev 2022-09-14 10:01:42 följande:

Nej. Och det finns många fler sätt att må dåligt psykiskt på än att vara deprimerad. Men det pratas fortfarande ganska lite om psykisk sjukdom i samhället och kunskapsnivån om det bland folk är generellt låg. De försöker nog förstå, men kan inte särskilt mycket. 

Ja, man kan ju tex ha ett urtråkigt liv och inte veta vad man ska göra för att det ska bli roligare! Bara för att man säger det så får man rådet att jobba med att tycka om sig själv! Som om de sakerna hade med varann att göra!!
Svar på tråden Deprimerad trots bra självkänsla?