• Anonym (A)

    Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig

    Min sambos dotter som är 7 år kommer ibland in på natten till vår säng. Hon lägger sig förståss där när jag innan har fått gå in till vårt gemensamma barn på 2 år under natten. Inga problem för mig så långt, men hör till saken att hon inte vill ha varken pyjamas eller underkläder på sig när hon sover just nu. Så där ligger hon naken i min säng, vilket jag tycker känns sådär. Jag påtalade för sambon att jag gärna skulle vilja att hon hade åtminstone trosor på sig om hon ska sova i min säng. Vad jag fick till svars var om jag tyckte att hon var äcklig och att han minnsan inte respekterar min önskan.

    Detta gör mig såklart uppgiven och besviken på min sambo. Jag känner att det ända lilla "egna" jag har i huset får jag inte ha någon önskan eller åsikt om utan att ska bara anpassa mig.

    Överreagerar jag eller är det fel av mig att tycka/känna som jag gör?

  • Svar på tråden Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig
  • Anonym (Bio)
    Deeelicious skrev 2022-09-15 20:19:10 följande:

    din sambo är fan inte frisk som låter sin 7-åriga dotter sova naken med er! Att han ens ser henne naken i den åldern är inte riktigt normalt känner jag! Sätt stopp direkt! Är fan näst inpå sjukt!


    Jag har en son som är snart 8år och jag ser honom naken så gott som varje dag. Hjälper honom med hårtvätt också. Men när han sover i min säng får han ha pyjamas eller kallingar på sig. Sen om han går och kissar på natten kan det hända att de åker av och sover nakenfis resten av natten. I TS fall skulle jag aldrig diskutera detta med sambon utan helt trevligt men bestämt säga till barnet att sover du får gärna sova i min säng men då med underkläder eller pyjamas. Inte gör en grej av det. Min son sov naken när han var yngre sen en dag kändes det inte ok längre för mig o då sa jag till. Hur han sover i sin säng är däremot upp till honom.
  • Anonym (Bio)
    Anonym (J) skrev 2022-09-15 20:34:30 följande:

    Min sambo barn var 2,5år när vi flyttade ihop och h*n har aldrig fått sova i våran säng.

    Det är vårat sovrum och våran säng och jag hade inte alls varit bekväm med att ha någon annans barn i min säng. För mig har det varit viktigt att få ha mitt egna så förstår dig helt. Hade sambon inte kunnat respektera det och sagt sådär till mig så hade jag flyttat. 


    Låter hårt. Många små barn tankar kärlek o närhet på natten. Hoppas sambon då sov mitt sitt barn i barnets rum
  • Anonym (Biomamma)

    Jag älskar min dotter över allt annat osv. Jag har alltid varit noga med att hon ska ha trosor på sig. Naken är man i duschen och badkaret. Alltid annars trosor på.

    Ditt krav är helt rimligt.

  • Anonym (J)
    Anonym (Bio) skrev 2022-09-15 21:10:12 följande:
    Låter hårt. Många små barn tankar kärlek o närhet på natten. Hoppas sambon då sov mitt sitt barn i barnets rum
    På vilket sätt är det hårt att låta barnen sova i sina egna sängar? Han har aldrig sovit inne med h*n och våra gemensamma barn sover också i sina egna sängar. Dom mår hur bra som helst och får hur mycket kärlek och närhet som helst! 
  • Anonym (J)
    Anonym (Öh?) skrev 2022-09-15 20:59:06 följande:
    Så i din värld är det normalt att en naken sjuåring delar säng med en vuxen person som inte ens är hens förälder?
    Detta jag svarade på:
    Att han ens ser henne naken i den åldern är inte riktigt normalt känner jag! Sätt stopp direkt! Är fan näst inpå sjukt!

    Jag hade aldrig låtit mitt barn sovit naken med någon som inte är dens förälder. De sover inte nakna öht. och jag hade hade aldrig accepterat att sova i samma säng som min sambos barn och speciellt inte om de inte hade pyamas. 

    att en förälder ser sitt barn naken, som också är så liten, skulle var nåt fel - de håller jag definitivt inte med om. 
  • Anonym (Olika lika)

    Jag tycker du har rätt. Min väns barn satte sig på min huvudkudde med stjärten bar. Jag sa till min kompis att hon skulle ta bort barnet. Hon verkade nämligen tro att barn är renare i underliv och stjärt. Det gick inte att förklara att så inte var fallet och att jag inte ville ha hennes barns rumpa på den kudde jag skulle sova på.

  • Tom Araya
    Anonym (A) skrev 2022-09-14 20:43:15 följande:
    Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig

    Min sambos dotter som är 7 år kommer ibland in på natten till vår säng. Hon lägger sig förståss där när jag innan har fått gå in till vårt gemensamma barn på 2 år under natten. Inga problem för mig så långt, men hör till saken att hon inte vill ha varken pyjamas eller underkläder på sig när hon sover just nu. Så där ligger hon naken i min säng, vilket jag tycker känns sådär. Jag påtalade för sambon att jag gärna skulle vilja att hon hade åtminstone trosor på sig om hon ska sova i min säng. Vad jag fick till svars var om jag tyckte att hon var äcklig och att han minnsan inte respekterar min önskan.

    Detta gör mig såklart uppgiven och besviken på min sambo. Jag känner att det ända lilla "egna" jag har i huset får jag inte ha någon önskan eller åsikt om utan att ska bara anpassa mig.

    Överreagerar jag eller är det fel av mig att tycka/känna som jag gör?


    Vi behöver inte moralisera eller tycka om din åsikt om att barnet ska ha något på sig i sängen (som vissa gör här, istället för att diskutera sakfrågan).
    Barn är ofta inte lika noggranna med hygienen, särskilt inte de mer intima delarna, eftersom de i regel inte behöver (de svettas inte som en vuxen och är inte sexuellt aktiva), så jag har förståelse för att man inte vill ha nakna barn i sin säng, där man själv kanske lägger sig som nyduschad oftast.
    Jag är annars för det naturliga med nakenhet.


    Som sambos ska man respektera varandra i sådant. Det är ju faktiskt din säng mer än det är din sambos dotters. Alltså kan han inte ha egna regler för det.

    Jag tycker att du tydligt kan klargöra att ni båda är med om att bestämma över det som för er är gemensamt. Han får själv bestämma över sådant som bara gäller honom eller mellan honom och hans barn och inte påverkar dig.

  • Anonym (Usch!)

    Men usch vad äckligt! Jag skulle inte klara av det, jag skulle nog sova på soffan tills det blir en ändring! Så kan sambon ligga där och undra...

  • Anonym (Jessica)

    Varför sover hon ens helt naken?
    Jag har fem barn och två bonusbarn,  ingen har sovit naken, absolut inte.
    Inte heller jag eller mina fyra syskon sov helt nakna när vi var små.
    Är detta något vanligt idag,  att skolbarn sover nakna?  Hos sina föräldrar dessutom?
    Varför inte ha på sig trosor/kalsonger åtminstone?
    Nej, jag vill inte ha nakna barn i min säng, varken bonusbarn eller biologiska barn. 

  • Tom Araya
    Anonym (Bio) skrev 2022-09-15 21:10:12 följande:
    Låter hårt. Många små barn tankar kärlek o närhet på natten. Hoppas sambon då sov mitt sitt barn i barnets rum
    Nej, det är inte hårt. Behovet av sällskap i sängen är huvudsakligen skapat.
  • Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2022-09-16 02:38:43 följande:
    Nej, det är inte hårt. Behovet av sällskap i sängen är huvudsakligen skapat.

    Alla är inte likadana och ingen av mina barn har sovit med oss, förutom när de var bebisar och ammades på nätterna. Du har ingen rätt till att säga vad Mina barn har för behov för det har Du inte en jävla aning om. 


    Iofs är de väldigt självständiga individer och de finns säkert barn som behöver ha den närheten på natten. Men generalisera inte. 

  • Anonym (Bio)
    Tom Araya skrev 2022-09-16 02:38:43 följande:
    Nej, det är inte hårt. Behovet av sällskap i sängen är huvudsakligen skapat.
    Jag tycker det låter hårt. Inte att barnet på något sätt far illa. Men att det är skapat behov kan jag inte förstå människor har ju sovit ihop i alla tider för närhet och trygghet? Oavsett så handlar i TS om detta. problemet var inte sovandet i sängen utan nakenhet. å där är mitt råd att bara säga till barnet att sov gärna i sängen men med trosor eller pyjamas. Gör det inte stort 
  • Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2022-09-16 02:38:43 följande:
    Nej, det är inte hårt. Behovet av sällskap i sängen är huvudsakligen skapat.
    Såg nu att jag missuppfattade helt vad du menade, ursäkta för det.

    Håller helt med!
  • Anonym (J)
    Anonym (Bio) skrev 2022-09-16 08:38:45 följande:
    Jag tycker det låter hårt. Inte att barnet på något sätt far illa. Men att det är skapat behov kan jag inte förstå människor har ju sovit ihop i alla tider för närhet och trygghet? Oavsett så handlar i TS om detta. problemet var inte sovandet i sängen utan nakenhet. å där är mitt råd att bara säga till barnet att sov gärna i sängen men med trosor eller pyjamas. Gör det inte stort 

    Jag skulle aldrig känna mig bekväm med att ha någon annans barn i sängen. Vårat sovrum är vårat rum Och inte barnens. De får inte leka därinne heller. 


    Men alla är olika och hade min sambos barn velat  sova med honom så hade han fått lägga sig i barnets säng. Dock klarar han fint att sova själv och har aldrig velat det.

  • Tom Araya
    Anonym (Bio) skrev 2022-09-16 08:38:45 följande:
    Jag tycker det låter hårt. Inte att barnet på något sätt far illa. Men att det är skapat behov kan jag inte förstå människor har ju sovit ihop i alla tider för närhet och trygghet? Oavsett så handlar i TS om detta. problemet var inte sovandet i sängen utan nakenhet. å där är mitt råd att bara säga till barnet att sov gärna i sängen men med trosor eller pyjamas. Gör det inte stort 
    Jo, det är ett skapat behov. Spädbarn sover för det mesta själva, eftersom de har mycket större sömnbehov än äldre barn och vuxna. Det är inget problem.
  • Anonym (Anonym)

    Att barn som är över två år sover i föräldrarnas säng eller bonusföräldrar är inte bra. Vid två års ålder börjar de förstå saker. Man ska ha tränat barnet att sova i spjälsäng när de kommer hem från BB de finns spjälsängar som man hakar fast vid dubbelsängen. Varför spjälsäng, jo risken finns att man som vuxen rullar över barnet så det avlider. Man kan ha barnet i spjälsäng i samma rum upp till två års ålder därefter får de ligga i eget rum. 


    Har man en bra nattrutin för barnet dvs. Läsa saga för barnet komma med ett vattenglas be en aftonbön beroende vilken religion man har. Säga godnatt gå ut ur rummet. Vänta lite hör om barnet ropar gå in och prata igen och säga godnatt igen. Ju mindre barnet är desto fortare lär det sig. Ett tvåårigt barn kan komma till föräldrarnas säg på natten om det drömt en mardröm. Men gränsen går vid tre år.

    Varför detta ni är ju vuxna människor ska ni inte ha ett aktivt sexliv det är ju ni som är paret. Man har väl inte sex när man har barn i sängen.
    Att ha barn som är nakna i sängen är ingen hit. 


    Att en man tillåter sin nakna dotter ligga i er säng är pedofilvarning etc. Hur blir det när hon blir 10 år etc många har då redan kommit in i puberteten då. Ligger hon fortfarande kvar i sängen då?


    Det finns många män som inte vill ha sin nakna dotter dotter i sängen när han har en riktig kvinna där. Mitt råd byt man du är värd något bättre.

Svar på tråden Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig