• Anonym (Solsken)

Gravid 40+, nån som det gick lätt för?

Ok... behöver ladda med bra energi här!

Har ett barn sen innan och ska försöka på en tvåa, men har passerat det magiska 40-strecket. Vet redan allt om hur svårt och omöjligt och kämpigt det kan vara (det finns gott om info om fertilitets% och snabbt fallande chanser att googla upp kan jag säga...) men skulle behöva få lite goda historier också. 

Finns ni där det faktikt inte var värsta kampen att bli gravid efter 40 och där allt gick bra? Berätta!!

• Svar på tråden Gravid 40+, nån som det gick lätt för?
  • Anonym (Hej)

Har en son född 07 och en fösd 14. Tyvärr haft några missfall men är nu gravid med 3:e barnet som kommer ca 2 v innan jag blir 45.
    Graviditeten varit riktigt bra,  lite halsbränna men annars har jag mått jättebr  v 31 nu och kan fortfarande cykla och träna lite. Äter lite medicin (dvitamin, b12, folsyra och trombyl) lite högt blodtryck så går på koll varannan v och lite extra ul. Kommer bli planerat snitt men det pga myom/muslelknuta. 
    Visst finns det större risker men vet de som är 20-30 och har mer besvär än jag.  Jag jobbar fortfarande som innan. 

• Mrs Moneybags

Det gick lätt för mig, vet dock inte varför.

Vi pratade om att skaffa barn ena veckan, veckan därpå hade jag ägglossning och två veckor senare var jag gravid. Väldigt turligt. 

• Anonym (Solsken)
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-15 10:08:31 följande:

Det gick lätt för mig, vet dock inte varför.

Vi pratade om att skaffa barn ena veckan, veckan därpå hade jag ägglossning och två veckor senare var jag gravid. Väldigt turligt. 

Hur gammal var du då? :)
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Solsken) skrev 2022-09-15 11:09:09 följande:
    Hur gammal var du då? :)
    Jag var 40 när jag fick mitt enda barn. 
  • Anonym ("Alla")

Typ de flesta jag känner så drar några:
    en fick 5 barn mellan 37 och 44
    farmor fick 3 mellan 40 och 44
    en fick barn vid 41 och nästan 45
    en fick barn vid 42 och 46
    en fick barn vid 41 och 42
    en fick barn vid 41 och 43
    en fick enda barnet vid 47

• Anonym (CR)

Haft oskyddat sex bara en gång i samband med ägglossning och blev gravid. 43 år? 

• Decemberskytt

Var 42 år när jag fick sista barnet. Blev gravid snabbt och graviditeten innebar inga som helst problem. Lycka till!

• Anonym (Solsken)
    Decemberskytt skrev 2022-09-15 19:49:48 följande:

Var 42 år när jag fick sista barnet. Blev gravid snabbt och graviditeten innebar inga som helst problem. Lycka till!

Tack! :) Är ju jättetacksam för det barn jag har och ångesten nu är lägre just för att om det inte går har jag ändå ett helt underbart barn. Men skönt att höra positiva svar såhär!
    Anonym (CR) skrev 2022-09-15 17:32:38 följande:

Haft oskyddat sex bara en gång i samband med ägglossning och blev gravid. 43 år? 

Allt gick bra sen med?
  • Anonym (CR)

Jag är bara i v 10 vi får väl se. Såklart är jag orolig att det inte ska gå vägen. Men gick väldigt lätt att bli gravid iaf Glad

• Anonym (Solsken)
    Anonym (CR) skrev 2022-09-18 09:45:22 följande:

Jag är bara i v 10 vi får väl se. Såklart är jag orolig att det inte ska gå vägen. Men gick väldigt lätt att bli gravid iaf Glad

Håller tummarna! Hur gammal är du och hur många försök tog det?
  • Anonym (CR)

Tack så mycket! 43 år och det blev på första försöket. 

• Anonym (CR)

Tack så mycket! 43 år och det blev på första försöket. 

• Anonym (CR)

Och lycka till du med TSGlad

• Anonym (Solsken)
    Anonym (CR) skrev 2022-09-18 12:24:47 följande:

Och lycka till du med TSGlad

Tack! Vad häftigt att det kan ta sig så fort. Jag håller ju tummarna med, hade ju önskat att jag var 10 år yngre av det skälet (även om jag nog är bättre som förälder nu än för 10 år sen...). 
Svar på tråden Gravid 40+, nån som det gick lätt för?