Skola kräver busskort
Nästa vecka ska min högstadieelev åka på
utflykt med sin klass. De ska åka kollektivt och nu fick jag mail om allt de behöver... Och det är tex ett BUSSKORT? Det kan de väl inte kräva när skolan ska vara gratis?
utflykt med sin klass. De ska åka kollektivt och nu fick jag mail om allt de behöver... Och det är tex ett BUSSKORT? Det kan de väl inte kräva när skolan ska vara gratis?
En tur och returbiljett till Malmö från där jag bor kostar 214 kr och tar 40 min (visserligen vuxenbiljett, barn borde vara lite billigare) så för en familj som vänder på pengarna kan det bli tufft. Bor man på gångavstånd till jobb o skola har man inget busskort i familjen.
Jag frågade min tonåring i förra veckan om hon ville följa med på klassens utflykt eller om hon ville ha köttbullar till middag. Om hon ville följa med blir det gröt till middag. Hon är fullt medveten om att det allmänna ekonomiska läget för att det är sånna här val vi får göra når skolan kräver att vi betalar för något.
När mina barn som går på högstadiet ska åka buss så får de barn som inte har busskort kvittera ut ett tillfälligt hos skoladministratören ..
men detta är ju på landet där mer än hälften av eleverna åker buss till skolan ..men inte heller alla bussbarn har busskort…eftersom detta som sagt är på landet…så ca 2/3 av dessa bussbarn åker skolbuss istället för landsvägsbuss..
Min kommun har valt att tolka lagen så att bussbiljetter till badhuset och utflykter som klassdagar etc överstiger vad som kan kallas en obetydlig kostnad vilket är allt kommunen får ta ut....dvs de kan inte kräva ett busskort, då kostnaden för ett busskort inte med normala mått kan räknas som en obetydlig kostnad
Mina barn har inte heller med sig egen matsäck..eller de får ha ,ed sig men skolan måste alltid kolla av och de barn som vill/ behöver får med mat från skolan de gånger som lärarna inte har med mat till alla..
Anonym (Gympa): Vi varken röker eller dricker och det enda godis vi köper är barnens lördagsgodis.
Det går säkert att hitta någon lösning där ni kan betala för enkelbiljetter istället för att behöva köpa ett månadskort. Ett förslag kan ju vara att ni swishar en av lärarna så betalar de åt barnet på plats. Om det däremot är en rent ekonomisk fråga så svarar jag som jag brukar - har man inte råd att lägga ut någon tjugolapp eller hundring till sitt barn så har man större problem än att skolan någon enstaka gång vill ha en slant. Då får man prioritera om sina utgifter eller se till att dra in mer pengar.
Hur mycket kostar ett busskort?
Anonym (Gympa): Vi varken röker eller dricker och det enda godis vi köper är barnens lördagsgodis.
Vi har en praxis i kommunen att upp till 150 kr per barn och år (eller termin, osäker) räknas som obetydlig summa. I den slanten ingår bland annat lunch eller fika. Vi har dock alltid mat med till alla elever. Eleverna får ha med sig vattenflaska, kärl att äta i och bestick.
Gör de inget annat är ju summan kring gränsen för obetydlig.
Hos oss förekommer barn som vi förstår inte har utrymme för obetydliga summor heller, då ber vi om pengar hos den lokala kyrkan för att täcka de barnen. Ofta sonderar vi lite fint de vi misstänker, sen ordnar vi allt kring det.
Tycker också det är trist ifall skolor sluta göra allt extra som små utflykter. Pengar att skolan alltid betalar allt brukar inte finnas i budgeten tyvärr.