• Anonym (Varför?)

Varför elsparkcykel till barn?

Det senaste året har det i vårt närområde fullkomligt exploderat av barn som åker elsparkcykel. Till skola, till träningar och till kompisar. Barn i åldrarna 6 år och uppåt.

Även våra barn (10 och 12år)  har tjatat om att få detta färdmedel men jag kan inte ens hitta ett endaste vettigt argument att säga ja till detta mer än möjligtvis att det är kul.
    Barnen har varsin fin cykel och jag kan inte se hur det skulle gagna dem att få något som gör att de rör sig mindre.
    Dessutom har vi en nära bekant som jobbar på barnakuten som berättar om hur mycket mer allvarliga skador som ökat på grund av elsparkcyklarna.
    För mig är det därför ett självklart nej.

Men eftersom det är så många föräldrar som numera köper dessa till sina barn, så undrar jag ju varför? Det kan ju inte enbart bero på att man inte orkar stå emot tjatet, det måste ju finnas något annat perspektiv/argument som jag missar.
    Ni som köpt eller funderar att köpa till era barn, får jättegärna berätta hur ni har resonerar och varför en elsparkcykel och inte en vanlig cykel?

• Svar på tråden Varför elsparkcykel till barn?
  • Anonym (Mami)
    AnnaSturesson skrev 2022-09-17 17:41:42 följande:

Barn rör sig otroligt lite idag så att inte ens cykla när man ska någonstans känns helt fel.

Nu tränar mina barn både fotboll och basket men vardagsmotionen skulle försvinna om de hade el-sparkcykel

Din vardagsmotion då? Har du sålt bilen?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mami) skrev 2022-09-17 17:31:09 följande:
    Så dina barn cyklar inte heller då?
    Läs slutet av min förra kommentar så klarnar det, kanske.
  • AnnaSturesson
    Anonym (Mami) skrev 2022-09-17 17:44:50 följande:
    Din vardagsmotion då? Har du sålt bilen?
    Jag cyklar oftast inom samhället och även till jobbet stora delar av året, blir va 15km per dag.

Men den a whatsboutism, nu var det ju barn frågan gällde eller hur. Varför börjar du fråga vad jag gör?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-17 17:12:25 följande:
    Klart att det är status att kunna köpa den senaste trendgrejen till sina barn oavsett vad det är.
    De har ju funnits i några år nu, och med tanke på TS observation om att det "fullkomligt exploderat" verkar det ju som att hen lever i ett samhälle där det snarare är mainstream vid det här laget.

Där vi bor är det likadant, och med tanke på att de går att få tag på för ungefär samma slant som en cykel är det väl mer en fråga om val. Men i ett område där en cykel utgör en statussymbol förstår jag att det är annorlunda.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Qwer) skrev 2022-09-17 17:16:30 följande:
    Tillräckligt för att min 11-åriga släkting (i villaområde) skulle bli rånad på sin. :( 
    Så trist  

Alltid fruktansvärt när barn rånas. Här har barn rånats på cyklar och mobiltelefoner.
  • Anonym (Kl)

För att det är trendigt just nu och många barn idag får allt de pekar på. 

Jag tycker du tänker helt rätt TS. Cykel är mycket bättre, då får man motion också. 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Va) skrev 2022-09-17 18:57:04 följande:
    De har ju funnits i några år nu, och med tanke på TS observation om att det "fullkomligt exploderat" verkar det ju som att hen lever i ett samhälle där det snarare är mainstream vid det här laget.

Där vi bor är det likadant, och med tanke på att de går att få tag på för ungefär samma slant som en cykel är det väl mer en fråga om val. Men i ett område där en cykel utgör en statussymbol förstår jag att det är annorlunda.
    Det är inte samma som en cykel. En cykel kan du få begagnad för några hundra. Jag tror inte det finns någon större andrahandsmarknad för elsparkcyklar ännu men om det gör det så är dom nog mycket dyrare än så.
  • Anonym (....)

Mina barn ville ha varsin, och jag är väldigt lättövertalad när det gäller utomhussaker. De har cyklar, inlines och massor av annat som de också använder men helt klart har elsparkarna ökat deras utomhusvistelse ytterligare. Jag lånar ibland någon av dem till jobbet, så smidigt!

• Anonym (Finns anpassade för barn)

Jag har faktiskt kollat på en elscooter till min 7-åring men en sån som är anpassad för barn. Den går inte särskilt snabbt men hjälper väl till lite med farten. I mitt fall handlade det om att det är en lång uppförsbacke  till skolan som är motig på morgonen. Tänkte det vore skönt att få lite hjälp på traven. Landade dock i att nöja oss utan. Misstänker att den svaga motorn inte hade orkat uppför backen ändå  

Hur andra tänker kan jag inte svara på men hade aldrig i mitt liv skaffat en "vanlig" elscooter till 7-åringen. Livsfarligt ju. Kanske när han är 12 eller så men det är länge kvar tills han är en i närheten av mogen. 

• Anonym (Finns anpassade för barn)
    Anonym (Finns anpassade för barn) skrev 2022-09-17 21:30:06 följande:

Jag har faktiskt kollat på en elscooter till min 7-åring men en sån som är anpassad för barn. Den går inte särskilt snabbt men hjälper väl till lite med farten. I mitt fall handlade det om att det är en lång uppförsbacke  till skolan som är motig på morgonen. Tänkte det vore skönt att få lite hjälp på traven. Landade dock i att nöja oss utan. Misstänker att den svaga motorn inte hade orkat uppför backen ändå  

Hur andra tänker kan jag inte svara på men hade aldrig i mitt liv skaffat en "vanlig" elscooter till 7-åringen. Livsfarligt ju. Kanske när han är 12 eller så men det är länge kvar tills han är en i närheten av mogen. 

Kan för övrigt säga att jag inte sett ett enda barn med elscooter där vi bor (villaområde i norra stockholm) 
  • mammatill6
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-17 11:18:16 följande:
    Trafikvett eller inte så är det många vuxna också som blir svårt skadade i trafiken på just elsparkcyklar. Det hjälper alltså inte att man tänker klokt, olyckor händer ändå.
    Finns många som blir svårt skadade av bilar omvallar också. Och ändå används de.
  • mammatill6

Måste det ena uteslutandet andra? Mina barn har cyklar, sen har vi en elspark. Mest är det jag som använder till jobbet, annars används sen av barnen ibland. O ibland cykel.

• Anonym (va?)
    Anonym (Finns anpassade för barn) skrev 2022-09-17 21:31:04 följande:
    Kan för övrigt säga att jag inte sett ett enda barn med elscooter där vi bor (villaområde i norra stockholm) 
    Oj. Jag bor i Upplands Väsby och här bara dräller det av dem. Massor med barn som åker med dem i villaområdena, både äldre och yngre barn och tonåringar. 
  • Anonym (No)

Om tanken till elsparkcykel är att man ska ta sig fram på egen hand så tycker jag personligen att det är betydligt bättre då att cykla. Barn och ungdomar behöver röra på sig och att då som förälder se till att de rör sig än mindre är ju rätt så dumt. 

Skulle vara åldersgräns dessutom på dessa. 15 år precis som det är på moped. 

• Anonym (ugg)
    Anonym (Mami) skrev 2022-09-17 17:23:57 följande:

Nä men va fan.. det är farligt att cykla oxå. Åka bil är farligt.

Jag har valt att köpa en elsparkcykel till mitt 14 åriga barn. 

Ser du nåt fel med det så titta åt ett annat håll 

Har ungen blivit fetare och fått sämre kondition sen elsparkcykeln köptes?
  • Anonym (ugg)
    Anonym (Va) skrev 2022-09-17 19:00:16 följande:
    Så trist  

Alltid fruktansvärt när barn rånas. Här har barn rånats på cyklar och mobiltelefoner.
    Det bästa är att aldrig någonsin ge ett barn en dyr telefon. Själv har jag en som kostade 2.500 för 2 år sen. Kan göra allt på den. Den har mycket plats och bra kamera. Ingen behöver något mer avancerat, speciellt inte små barn. Dottern, 13 år, har en nyare för 1.700, allt går att göra på den med och är nog snäppet bättre än min. Man vill ju inte att det ska lysa rånoffer om dem!

Eller blir barnen rånade även på begagnade cyklar och mindre dyra telefoner? Visst är det tragiskt att världen är som den är, men man får bara snällt rätta sina barn efter det för att skona dem.
    En vuxen med samma attribut blir inte rånad lika lätt. Och det är upp till oss själva om vi vill ta risken att bli rånade för att gå runt med en dyr klocka eller telefon.

Vissa får faktiskt skylla sig själva om barnen blir rånade när de prackar på sina ungar svindyra saker. Det är elakt av en vuxen att sätta barn i en sån offerroll även om barnet önskar det. Men barn har inte samma konsekvenstänk som vuxna så det är upp till oss att sätta gränser och påtala faror.

Man skulle ju aldrig låta sin sjuåring gå på stan i svart kortkort kjol, nätstrumpor och lårhöga stövlar och rött läppstift. Lite samma som att ge dem en Samsung fold för över 10 lax.. De blir lätta offer för sjuka människor.

Typ samma som att man inte åker till Rio de Janeiro med guldklocka och guldhalsband. Bara en dåre gör det.

(detta var förstås ingen kritik mot dig, bara en vidareutveckling av ditt inlägg)
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (ugg) skrev 2022-09-18 15:21:38 följande:
    Det bästa är att aldrig någonsin ge ett barn en dyr telefon. Själv har jag en som kostade 2.500 för 2 år sen. Kan göra allt på den. Den har mycket plats och bra kamera. Ingen behöver något mer avancerat, speciellt inte små barn. Dottern, 13 år, har en nyare för 1.700, allt går att göra på den med och är nog snäppet bättre än min. Man vill ju inte att det ska lysa rånoffer om dem!

Eller blir barnen rånade även på begagnade cyklar och mindre dyra telefoner? Visst är det tragiskt att världen är som den är, men man får bara snällt rätta sina barn efter det för att skona dem.
    En vuxen med samma attribut blir inte rånad lika lätt. Och det är upp till oss själva om vi vill ta risken att bli rånade för att gå runt med en dyr klocka eller telefon.
    Ett barn kan bli rånat på sin mobil oavsett vad det är, så länge det är en smart phone är det en riskfaktor skulle jag säga.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (ugg) skrev 2022-09-18 15:04:01 följande:
    Har ungen blivit fetare och fått sämre kondition sen elsparkcykeln köptes?
    Haha nä verkligen inte. Hon är aktiv inom flera sporter 
Svar på tråden Varför elsparkcykel till barn?