• blomma79

    Avstängd v 20?

    Jobbar på förskola och har nyss upptäckt att jag är gravid ( är i vecka 6), blir man fortfarande avstängd efter v 20 pga graviditet / Corona? Jag jobbar nämligen 80 procent och det hade varit bra om man kunde gå upp i tid 6 månader innan BF så man hinner få upp Föräldrarpenningen , men det hinner jag ju inte nu om jag ska bli avstängd ?

  • Svar på tråden Avstängd v 20?
  • Anonym (Cr)

    Jag jobbar inom vården och har inte blivit avstängd. Är i v32 nu. Tror det är upp till chefen. 

  • Anonym (Nja)

    Du borde inte kunna bli avstängd pga corona, däremot kan chefen oavsett säga nej till att gå upp i tid.

  • Anonym (Ja)

    Min sons förskollärare blev, mot sin vilja. Hon hoppades att reglerna skulle hinna ändras, så blev det inte så hon fick gå hem. 

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ja) skrev 2022-09-17 11:25:06 följande:

    Min sons förskollärare blev, mot sin vilja. Hon hoppades att reglerna skulle hinna ändras, så blev det inte så hon fick gå hem. 


    När var det då?
  • blomma79

    Okej , hoppas inte på att bli avstängd men vi får se sen 
    Är graviditetspenning lika mycket som föräldrapenningen? 

  • sigridgunnar

    i min kommun har man  nu ändrat det och man får jobba fram till bf om man så vill.  
    Jag är i v38 och jobbar.

  • blomma79
    sigridgunnar skrev 2022-09-17 13:59:05 följande:

    i min kommun har man  nu ändrat det och man får jobba fram till bf om man så vill.  
    Jag är i v38 och jobbar.


    Jobbar du på förskola som jag? Jag bor i Malmö, vilken kommun bor du i då? De borde väl vara samma i alla kommuner tycker man ..
  • Kallamakka

    Jag vill bara förtydliga också att när jag blev avstängd i vecka 20 så var det i maj, efter att "pandemin" slutade räknas som pandemi. Så att det ändrades gjorde ingen skillnad. Folkhälsomyndighetens uttalande har ändå stått kvar angående gravida och riskerna med covid. Gör man en riskanalys med sin chef(vilket man alltid ska göra när en anställd blir gravid) och struntar i att nämna covid som en risk, kan man kanske få fortsätta att arbeta. Men är covid med som risk så kan inte rektorn garantera att man inte blir smittad. I alla fall på förskola, så då är avstängning det som finns kvar för rektorn att göra. 

  • RH93

    Från folkhälsomyndigheten 

    "Den som är gravid och vaccinerad mot covid-19 har ett lika gott skydd som övriga i befolkningen som blivit vaccinerade. Det innebär att du som är gravid har samma låga risk för allvarlig sjukdom som andra personer som också vaccinerat sig. Riskgrupper, inklusive gravida som är vaccinerade med två doser, kan följa samma rekommendationer som gäller för alla."

    "
    Arbetsmiljöverket anser att gravida kan arbeta med vård av covid-19-patienter, om inte den individuella riskbedömningen visar annat. Vaccinationsstatus hos den gravida är en faktor som kan tas med i den individuella riskbedömningen."

    Generellt finns det alltså ingenting som längre talar för att gravida ska bli avstängda pga covid, men en individuell bedömning utifrån person och specifik arbetsplats ska göras.

  • sigridgunnar
    blomma79 skrev 2022-09-17 15:49:56 följande:
    Jobbar du på förskola som jag? Jag bor i Malmö, vilken kommun bor du i då? De borde väl vara samma i alla kommuner tycker man ..
    Jag jobbar som uska i kalmar kommun Som uska blev du avstängd 18+6 i kalmar kommun innan men nu har dom kommit fram till att vaccinerade uskor inte behöver vara avstängda. 

    Hos oss ändrades det för några veckor sedan så flera som varit avstängda har fått erbjudande att komma tillbaka. Jag lyckades dock övertala min chef att inte stänga av mig alls då är jag ovaccinerad också. Skrikandes
    Tror det handlat lite om vad man haft för inställning själv.
  • Kallamakka
    RH93 skrev 2022-09-18 07:24:11 följande:

    Från folkhälsomyndigheten 

    "Den som är gravid och vaccinerad mot covid-19 har ett lika gott skydd som övriga i befolkningen som blivit vaccinerade. Det innebär att du som är gravid har samma låga risk för allvarlig sjukdom som andra personer som också vaccinerat sig. Riskgrupper, inklusive gravida som är vaccinerade med två doser, kan följa samma rekommendationer som gäller för alla."

    "Arbetsmiljöverket anser att gravida kan arbeta med vård av covid-19-patienter, om inte den individuella riskbedömningen visar annat. Vaccinationsstatus hos den gravida är en faktor som kan tas med i den individuella riskbedömningen."

    Generellt finns det alltså ingenting som längre talar för att gravida ska bli avstängda pga covid, men en individuell bedömning utifrån person och specifik arbetsplats ska göras.


    Och i första stycket står det att gravida fortfarande har en ökad risk för att bli allvarligt sjuk. Samt att socialstyrelsen(om man följer den länken) fortfarande skriver fram gravida som en riskgrupp. 

    Generellt verkar alla göra och säga olika och jag tror att beroende på arbetsplats kan man själv få avgöra vad man är bekväm med. 
Svar på tråden Avstängd v 20?