• Anonym (El)

Hur räknar man ut priset på elen?

Hur räknar man ut hur mycket det kostar att använda olika elsaker? Jag har t.ex. en värmefilt som det står 160W på, hur räknar jag då ut hur mycket det kostar att ha den igång?

Tack!

• Svar på tråden Hur räknar man ut priset på elen?
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

En förbrukare på 1000W förbrukar 1kwh på 1tim.

En förbrukare på 1000W förbrukar 2kwh på 2tim.

En förbrukare på 500W förbrukar 0,5kwh på 1tim.

osv osv osv....

Detta är lågstadiematte.

• Anonym (El)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-09-17 15:45:53 följande:
    www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/vad-ar-kilowatt/

Scrolla ner och titta på räkneexemplen.
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-17 15:47:55 följande:

En förbrukare på 1000W förbrukar 1kwh på 1tim.

En förbrukare på 1000W förbrukar 2kwh på 2tim.

En förbrukare på 500W förbrukar 0,5kwh på 1tim.

osv osv osv....

Tusen tack för hjälpen!
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-17 15:47:55 följande:

Detta är lågstadiematte.

Haha, ja, det var ju verkligen inte speciellt komplicerat! Vet inte varför jag fått för mig att det skulle krävas långa komplicerade uträkningar!
  • Anonym (Ing)

Det som kan lura till beräkningen är att en del saker inte kör maxeffekt hela tiden, tex kylskåp, tvättmaskin, strykjärn

Om din värmefil har någon form av termostat blir förbrukning inte maxeffekt gånger tiden.  

• Anonym (El)
    Anonym (Ing) skrev 2022-09-17 17:13:06 följande:

Det som kan lura till beräkningen är att en del saker inte kör maxeffekt hela tiden, tex kylskåp, tvättmaskin, strykjärn

Om din värmefil har någon form av termostat blir förbrukning inte maxeffekt gånger tiden.  

Just det, det har du så klart rätt i. Men då blir det ju bara en bonus, eller vad man ska säga Glad 

Oavsett om filten drar max hela tiden eller inte så är det ju försvinnande lite det rör sig om. Jag var beredd att acceptera en kostnad på upp till 10kr/dag, men inser ju nu att jag inte kommer upp ens i närheten av det, vilket var en väldigt trevlig upptäckt Glad
  • Aniiee
    Anonym (El) skrev 2022-09-17 17:46:37 följande:
    Just det, det har du så klart rätt i. Men då blir det ju bara en bonus, eller vad man ska säga Glad 

Oavsett om filten drar max hela tiden eller inte så är det ju försvinnande lite det rör sig om. Jag var beredd att acceptera en kostnad på upp till 10kr/dag, men inser ju nu att jag inte kommer upp ens i närheten av det, vilket var en väldigt trevlig upptäckt Glad
    Beror ju lite på hur länge du har den på och vad elen kostar för tillfället, men jo, tvivlar nog på att du använder den så mycket...
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (El)
    Aniiee skrev 2022-09-17 18:03:19 följande:
    Beror ju lite på hur länge du har den på och vad elen kostar för tillfället, men jo, tvivlar nog på att du använder den så mycket...
    Haha, ja så klart - jag menade att med den användning jag har (ett par timmar i tv-soffan på kvällen) och det pris jag betalar för elen blir det inte överhuvudtaget i närheten Glad 
Svar på tråden Hur räknar man ut priset på elen?