• villvaraanonymtack

    Sy i trikå på symaskin, hjälp mig!!

    Hej!
    Behöver lite hjälp om nån har bra kunskaper kring sy trikåtyg på symaskin??
     
    Har köpt en klänning i trikåtyg, som jag vill sy upp. Men det bara krånglar för mig:( 
     
    1. Först fastnade tyget i maskinen hela tiden men nu köpt jerseynål så nu är det problemet löst
     
    2. Nästa problem är jag ville sy sicksack mönster men även om jag hade den inställningen på maskin så blev det ändå raksöm, gav upp o valde tillslut välja raksöm istället 
     
    3. Nu så blir det ibland liksom stora mellanrum på undertråden,fastän jag justerar trådspänningen, ibland blir det bra men ibland så blir de dom där stora mellanrummen. Jag drar inte i tyget heller så vet inte varför det blir så??
     
    Blir snart tokig här för allt krångel 😭
     
    Har nyligen köpt en symaskin Brother fs100wt,  funderar på om det är den som krånglar eller om jag gör fel?
  • Svar på tråden Sy i trikå på symaskin, hjälp mig!!
  • Guldnovan

    Å sånt kan går en galen! Börja om från början. Rensa i hålet där nålen åker ned. Trä om både över- och undertråd. Kolla i boken vilken pressarfot som ska användas. Ställ in på trestegssicksack eller overlock. Nålen var ny annars byter man även den. Är tråden bra kvalitet eller en sån billig på en liten rulle? 
    Kolla i boken efter  trådspänning och pressarfotstryck. Sy på en provlapp med två lager tyg. 
    Funkar inte det....kan vara dags för service av maskinen. 

     

  • Mortiscia80

    Du ska inte använda raksöm på ett tyg som ger efter, då går sömmen av väldigt lätt. Du har med all säkerhet inte fått till inställningen rätt för sicksack, har du t ex ordnat med stygnsbredd?

  • Guldnovan
    Mortiscia80 skrev 2022-09-17 16:33:27 följande:

    Du ska inte använda raksöm på ett tyg som ger efter, då går sömmen av väldigt lätt. Du har med all säkerhet inte fått till inställningen rätt för sicksack, har du t ex ordnat med stygnsbredd?


    Ja precis, det räcker inte med att bara välja sicksack. Längd/bredd måste man ju också välja. 
Svar på tråden Sy i trikå på symaskin, hjälp mig!!