• tjejanonym

    Mens efter hormonspiral

    Jag har haft hormonspiral (Mirena)  i över tre år.  Under den tiden har jag regelbundet fått små blödningar (mens?). Denna mens har jag dock inte haft koll på så jag vet inte alls hur lång min cykel har varit.

    Den 12-16 aug hade jag en sån här blödning. Den 17 aug tog jag ut hormonspiralen. Enligt min mensapp skulle jag haft BM den 9-13 sept.
    Vad jag kunnat läsa mig till kan det dröja 1-2mån efter uttag av hormonspiral innan mensen kommer igång igen, men gäller det även om man regelbundet haft småblödningar när spiralen satt i?

    Den 13 sept tog jag negativt gravtest (då mensen enligt appen skulle vara fyra dagar sen). Mensen har fortfarande inte kommit men jag har samtidigt inga grav-symtom  förutom att jag mått lite illa (förra graviditeten var första tecknet ömma bröst). Tänker såklart att jag ska testa igen men är lite rädd att jag är för ivrig och väntar på något aom egentligen är osannolikt...

  • Svar på tråden Mens efter hormonspiral
  • Anonym (Längtar)

    För mig tog det en månad  innan ägglossningen kom igång. Var helt säker innan det att jag var gravid. Symtomen var jättestark på alla sätt och vis. Men det var kroppen som gjorde en omstart innan första mensen skulle komma igång. Testa med ägglossningstest om du vill ha mer kontroll på kroppen

  • tjejanonym
    Anonym (Längtar) skrev 2022-09-18 18:55:54 följande:

    För mig tog det en månad  innan ägglossningen kom igång. Var helt säker innan det att jag var gravid. Symtomen var jättestark på alla sätt och vis. Men det var kroppen som gjorde en omstart innan första mensen skulle komma igång. Testa med ägglossningstest om du vill ha mer kontroll på kroppen


    Tack för ditt svar! Jo det är det jag misstänker också. Jag har tagit ett ägglossningstest som var negativt. Så svårt att veta när man ska testa när man inte ens har ett hum vart cykeln man befinner sig :/
  • Anonym (S)

    Hade också Mirena förut innan jag tog ut den. Min mens kom tillbaka inom en månad. Däremot blev min menscykel kortare men det berodde nog på att min menscykel var kortare innan, men att den blev längre pga spiralen. Så det beror ju också lite på hur din cykel var innan men också hur snabbt din kropp återhämtar sig.

    Tempar du eller har koll på sekretet? Det kan ge dig ett litet hum om vart i cykeln du befinner dig. 

  • Anonym (Försök1)

    Hej!
    tog ut min mirena för 2 månader sen. Tog bara några dagar till jag fick en ganska sparsam blödning i typ 3 dagar. Behövde bara använda trosskydd. Men sen tog det över 3 veckor till jag fick omslag på äl-test. och nu väntar jag på mensen. 


    Jag har ett barn sedan tidigare och hade mirena även innan jag fick henne. Men då tog det ca 40 dagar innan jag fick mens. Men blev gravid de cykeln. :) 

  • tjejanonym
    Anonym (S) skrev 2022-09-19 14:55:21 följande:

    Hade också Mirena förut innan jag tog ut den. Min mens kom tillbaka inom en månad. Däremot blev min menscykel kortare men det berodde nog på att min menscykel var kortare innan, men att den blev längre pga spiralen. Så det beror ju också lite på hur din cykel var innan men också hur snabbt din kropp återhämtar sig.

    Tempar du eller har koll på sekretet? Det kan ge dig ett litet hum om vart i cykeln du befinner dig. 


    Jag har tidigare också haft en ganska kort menscykel. Just nu försöker jag hålla koll på sekret. Sen när (om) mensen kommer igång tror jag det blir lättare att räkna ut ÄL. Men man är ju otålig på att mensen ska komma!
  • tjejanonym

    Uppdatering:

    Fick en liten brun, liten "blödning" igår och tänkte Yes, nu är mensen på G! Men icke. Inga tecken alls idag, bara vanliga flytningar. Suck! Kan man räkna det som mens eller vad var det som hände?
    När ska man ta ÄL-test?

  • tjejanonym

    Tog ÄL-test i onsdags som visade negativt, inte en skymt av något streck. Har tagit ett tidigare som visade ett mycket svagt streck (enligt instruktion på förp. var det dock negativt). Vad är det som gör att det kan visa så olika men ändå tolkas som negativt?

    Bara för att vara helt säker tog jag ett gravtest igen i morse. Det var som jag misstänkte negativt. Börjar nu bli lite orolig. Det har nu gått 5,5 vecka sedan jag tog ut spiralen och mensen har inte kommit än. Bör jag vara orolig?😩

  • Anonym (S)
    tjejanonym skrev 2022-09-24 10:37:22 följande:

    Tog ÄL-test i onsdags som visade negativt, inte en skymt av något streck. Har tagit ett tidigare som visade ett mycket svagt streck (enligt instruktion på förp. var det dock negativt). Vad är det som gör att det kan visa så olika men ändå tolkas som negativt?

    Bara för att vara helt säker tog jag ett gravtest igen i morse. Det var som jag misstänkte negativt. Börjar nu bli lite orolig. Det har nu gått 5,5 vecka sedan jag tog ut spiralen och mensen har inte kommit än. Bör jag vara orolig?😩


    Du menar varför det kan vara olika starka streck men ändå vara negativt? Googla LH kurva så ser du hur hormon-nivån är under en cykel. Den är låg under hela cykeln förutom när man närmar sig eventuell ägglossning för att sedan peaka i 1-2 dagar. Sen kan det vara så att LH sjunker ett par dagar innan peaken, kan det vara så för dig? 


    Du behöver inte vara orolig än, har hört om att det kan ta 3 månader för vissa innan mensen kommer igång igen. Du kanske inte hade ägglossning när du hade spiral tex. och att kroppen måste komma igång igen. Jag vet att jag hade ÄL när jag hade min spiral så det kanske kom igång lättare då. 

  • tjejanonym

    Fortfarande ingen mens. Men igår av en "ren slump" då jag under dagen hade en liiite mer annorlunda flytning så tog jag ett ÄL-test och det visade positivt! Så förhoppningsvis (om jag nu inte blivit gravid) kommer mensen om någon vecka :)

  • Anonym (Tian)
    tjejanonym skrev 2022-10-08 09:24:28 följande:

    Fortfarande ingen mens. Men igår av en "ren slump" då jag under dagen hade en liiite mer annorlunda flytning så tog jag ett ÄL-test och det visade positivt! Så förhoppningsvis (om jag nu inte blivit gravid) kommer mensen om någon vecka :)


    Härligt! Hoppas det blev bebis av det hela och att ingen mens dyker upp. 

    Det tog drygt 2 månader för min mens att komma efter uttag av Mirena hormonspiral. Sedan tog det lång tid innan mensen blev regelbunden. Min kropp gillade verkligen inte hormonspiral.. 

    Lycka till!
Svar på tråden Mens efter hormonspiral