• Anonyym22

Epilering, besvärande hårväxt

Hej!
    Läget: har sedan flera flera år besvärande hårväxt på haka, käklinje och under haka.  För 15-tal år sedan började jag epilera på salong mer nål. Trodde jag skulle hålla på max 1 år men det blev över 10! Nu har jag haft paus på ett par år men står inte ut längre med ännu mera tilltagande  hårväxt (är 50+ nu) Problemet (förutom smärta och stor kostnad) är att jag dels får ärr i huden och att jag tycker hårväxten t o m ökar av behandling? Som att fler hårstrån blir aktiverade, efter tre behandlingar tycker jag mig återigen se detta. Det ska inte riktigt vara möjligt enligt min behandlare. 
    Jag drar inga strån med pincett (klipper med sax) och de flesta strån är inte svarta (men fler och fler tycks bli).
    Detta är så handikappande, känner mig begränsad, flera aktiviteter får jag avstå och jag vill knappt träffa människor längre 😔 Har någon samma erfarenheter av nåleåilering eller inbillar jag mig att den förvärrar? Vad ska man ta sig till??😔

• Svar på tråden Epilering, besvärande hårväxt
  • Morgan85
    Hej. Personligen har jag inte den erfarenheten, men jag skulle råda dig att kontakta professionella konsulter som har forskningsutrustning, jag känner bara till en https://www.beautyworldsweden.se/maskiner/hifu, du kan kolla upp den. Jag kan bara råda dig att läsa och kanske finns det något för dig. Lycka till och ta hand om dig själv.
  • Kjoltyg
    Hej! Jag vet tyvärr inte om det är så att den metod du använt kan ha lett till ökad hårväxt. När jag såg din frågeställning ville jag dock tipsa om de hem-IPL-maskiner som finns numera. Jag har haft mycket besvär med hår på benen, tätt & tjocka strån. Har varken funkat att raka, vaxa eller epilera.  Men sen så valde jag att testa en variant av Braun (Braun Silk-expert Pro 5 PL5117). Och är SÅ nöjd! Har fortfarande några envisa strån kvar, men det är sån otroligt skillnad. Gör behandlingen typ varannan månad & på så vis håller sig de allra mesta strån puts väck. Så har du ekonomisk möjlighet så kanske du överväga en sån. 
  • Anonyym22

Tack för tips Kjoltyg! Underbar känsla för dig  förstår jag, skönt att du hittade rätt metod!
    Jag har fått lära mig att just haka och överläpp är en ?hormoniell zon? och där är risken mycket större att hårväxten triggas vid olika behandlingar än på övriga kroppen (så även med laser) så jag vågar mig inte på det. Men tack igen för tips ändå!

Svar på tråden Epilering, besvärande hårväxt