• Anonym (Hej)

    Bli gravid direkt efter missfall

    Finns det några risker om man blir gravid direkt på ägglossningen efter missfallet? Ska man låta det vara en mens emellan eller kan man försöka ? Är det större risk för nytt missfall om man blir gravid utan en mens först ? Tycker jag läser olika, så vet inte om vi vågar försöka. Har ägglossning nu.

  • Svar på tråden Bli gravid direkt efter missfall
  • Anonym (MA september)

    Beklagar att det hänt er!!
    I början av september fick jag ett missat missfall (alltså att fostret dött men inte kommit ut av sig själv) Av sjukvården fick jag då höra att så fort vi känner oss redo att börja försöka igen så kan vi göra det. Vad dem sa så finns det inga risker med att blir gravid utan att men fått en mens emellan ( förr rekomenderade de att man skulle vänta en mens. Men nu finns det ingen ny forskning som stödjer att det behövs). Då man får ägglossning är kroppen redo för att bli gravid på nytt, så det man behöver vänta på är att det ska kännas rätt psykiskt.

  • Anonym (4)

    En aspekt med den gamla rekommendationen att vänta en mens mellan var att äl efter m.f kan komma senare än vanligt och om man då blir gravid blir uträkningen fel om man går på missfallets första dag som första mensdag. I övrigt anses det nog oftast numer att det inte finns nån ökad risk.

Svar på tråden Bli gravid direkt efter missfall