• Sun 18 Sep 2022 18:13
    9214 visningar
    1 svar
    1
    9214

    Ni som haft väldigt oroliga 6 åringar

    Är nog tredje tråden på kort tid jag startar om min 6 åriga oroliga flicka. 
    När hon började förskoleklass började också problemen med separationsångest. Bättre nu dock men saknar fortfarande mamma och blir orolig när de ska göra något nytt, eller vid ej styrd aktivitet som raster. Men detta har vi koll på, lärare, elevhälsa, första hjälpen hjälper henne och oss. 
    Trodde dock bara att detta oroliga beteende var knutet till skolan, men i lördags var vi på simskola och efter en stund såg jag hur hon började darra på läppen för att sen brista ut i gråt. En av ledarna fick vara med henne och typ hålla i henne när hon simmade. Egentligen kan hon ju simma så detta blev ju några steg bakåt.  Föräldrarna sitter utanför men det är bara en glasruta emellan så man är ju ändå nära. 
    Anledningen till att hon började gråta var den vanliga, hon saknade mig. Hon kan inte hjälpa det säger hon. Har aldrig tidigare haft dessa problem. Men 6 åringar har det ju väldigt kämpigt, iaf en del. 
    Ni som haft liknande oroliga 6 åringar, har ni ändå gått på aktiviteter och kämpat med att barnet ska klara sig själv, eller har ni pausat allt sånt tills barnet kommit ur det jobbiga? Man vill ju inte tvinga iväg henne på aktiviteter men skulle hon klara det så skulle ju det vara positivt och kanske skulle hon bli stolt över sig själv. 
    Fortsätter simskolan så här, att en ledare måste hålla i henne så kommer hon ju ändå inte öva på simningen. 

    Och nu som haft oroliga 6 åringar, hur länge har det varar? I vårat fall så började det hela som sagt med skolstarten. 

  • Svar på tråden Ni som haft väldigt oroliga 6 åringar
  • Tue 11 Oct 2022 19:51
    #1

    Hej!
    Jag har också en orolig 6-åring,snart 7 år. Började också vid skolstart och har tyvärr inte gått över än. Hoppas du får några positiva svar!

Svar på tråden Ni som haft väldigt oroliga 6 åringar