• Anonym (Jag)

Shit, jag är gravid...

Så, jag har precis upptäckt att jag är gravid. 

Jag har under ungefär ett år haft en kk. Vi har skyddat oss, men tydligen gick det sådär. Nu är jag gravid. Jag vet inte om jag vill behålla, eller hur jag ska göra.
    Jag är 32 år och inte i ett förhållande. Har inte hunnit prata med pappan än, så vet inte hur han ställer sig till det hela. 
    Nu står jag och väger, å ena sidan å andra sidan..

Jag har någonstans alltid velat ha barn. Men jag har liksom tänkt att det ska ske i ett förhållande och med någon slags planering. Men visst har jag också tänkt att jag även skulle kunna vara ensam förälder.
    Jag har fast jobb med helt ok ekonomi. Visserligen en ganska liten lägenhet.
    Men ett barn. Det är så stort. Det förändrar ju hela tillvaron. Vågar jag verkligen? Tänk om jag inte klarar av det? 
    För några år sedan led jag av ångest och depression, tänk om det kommer tillbaka, tänk om jag förstör barnet om jag börjar må dåligt? Jag vill inte att ett eventuellt barn ska få en trasig uppväxt. 
    Samtidigt, jag har en barnlängtan och kan se mig själv som förälder. Jag vet att jag skulle älska det här barnet. Och visst har jag bra stöd och ett bra kontaktnät. Jag skulle inte vara ensam, även om jag blir en ensamstående förälder.

Suck, jag vet inte. Känns som om jag skulle behöva prata med någon om det här. 

• Svar på tråden Shit, jag är gravid...
  • Anonym (F)
    Anonym (Samhället) skrev 2022-09-19 21:43:23 följande:

För att inte tala om att det kommer bli ännu tuffare framöver för ensamstående!

Det är på väldigt kort sikt.
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2022-09-19 19:26:12 följande:
    Hon blir ju ensamstående om de inte ska bo ihop, och är man bara kk:s så lär inte det vara så aktuellt.
    Suck. Ensam förälder då. Det var det hon ordagrant sa.
  • Anonym (N)
    Anonym (Samhället) skrev 2022-09-19 21:43:23 följande:

För att inte tala om att det kommer bli ännu tuffare framöver för ensamstående!

Varför kommer det bli det? 

Jag fick mitt första barn 2006 (var princip helt ensam första åren innan barnet började bo hos pappan också) och andra 2016 (helt ensam, barnet träffar bara pappan då och då) så har varit ensamstående både när det har varit högerregering och vänsterregering och märkte ingen större skillnad. Och när det gäller såna frågor är ju moderaterna mer höger än SD så vet inte varför det skulle bli värre nu? 

Nu är jag inte ensamstående längre utan sambo med mitt tredje barns pappa så det har väl inte så mycket med mig att göra egentligen men undrade bara. Röstar själv höger sen 2018 och då var jag fortfarande ensamstående mamma. 

• Anonym (N)

Och till TS, tycker du ska prata med pappan först.. och med familj och vänner också så du vet lite mer om hur mycket hjälp du kommer få. 

Har som sagt själv varit ensamstående i många år, det är INTE lätt.. men det går. Jag har haft tur och ändå fått hjälp av min mamma och en del av min pappa och syster och äldsta barnets farmor och farfar.. även av nära vänner om det har krisat. It takes a village :)

• Colourfulrainbow

Vem har inte varit deprimerad eller lidit av ångest någon gång i sitt liv? 

För nio år sedan var jag djupt deprimerad. Nu ser min situation helt annorlunda ut. 

Det är nog få människor som går igenom hela livet utan att bli deprimerade, utbrända, ångestfyllda, lida av en ätstörning, eller något minst en gång. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hmmm luktar surt) skrev 2022-09-19 19:59:27 följande:

Kvinna 32 år som "råkar" bli gravid.
    Har svårt att tro det. 
    Medvetet eller undermedvetet spökar den biologiska klockan. 
    Taskigt mot blivande barnet och mannen/pappan om han inte ser dig som mer än en kk.
    Det är ett stort jobb att fostra ett barn, förundrad över hur lättvindigt en del tar det. 

Är det de ungarna som skolan inte kan ta hand om och som ränner runt på stan sen i gäng och kriminalitet...

Mycket kan hända i livet men att inte ens ge barnet möjlighet till att ha 2 föräldrar som lever i kärlek..... Näää.

Vill du vara det barnet? 

Haha, menar du på allvar att previtivmedel slutade funka för att jag undermedvetet vill bli gravid? Låter lite som när den där ultrakonservativa politikern i usa menade att våldtagna kvinnor inte kunde bli gravida eftersom kvinnokroppen automatiskt inte blir gravid om den inte undermedvetet vill ha egentligen vill ha sex? 

den relation jag och min kk har är enbart sexuell och vi har inte något annat intresse av varandra. Så att vi skulle bo ihop som en ?stor och lycklig familj? är inte på kartan. Han bor dessutom rätt långt bort. Så visst kan det vara så att han vill vara involverad med det skulle ändå vara jag som står som ensam vårdnadshavare från början, eftersom det är så det funkar juridiskt. Om han vill vara en del av barnets liv är det väll bra, men jag tänker att det är inget jag kan räkna med. Jag utgår därför just nu från ett scenario där jag blir mer eller mindre själv med barnet. 
    Men jag ska såklart prata med honom när jag får möjlighet, han är tyvärr utomlands just nu och jag tänker att det här inte är ett samtal jag vill ha via Messenger.. 

Jag skulle inte heller säga att jag tar det lättvindigt, det gör jag verkligen inte. Men det känns ju lite som att du tycker det finns ett likhetstecken mellan att vara ensam förälder och att ens barn blir en kriminell knarkare som det går åt helvete för. Jag tror inte riktigt det, finns många faktorer som spelar in (jag jobbar med ungdomar i utsatta områden så har en del erfarenhet). 

• Anonym (Jag)
    Anonym (F) skrev 2022-09-19 12:23:52 följande:

Om du bestämmer dig för att behålla barnet är jag säker på att du fixar det. Om du väljer att behålla så var beredd på att pappan kanske inte blir så strålande glad till att börja med, att bli pappa är ju en chock i sig, så han kan behöva tid att processa saken. Även om ni skyddat er så händer olyckor, det hoppas jag han förstår.

Ett par tankar. Du är 32, en bra ålder att skaffa barn samtidigt som fertiliteten börjar dala redan efter 35, om inte tidigare. Man önskar ofta att vissa saker ska på plats, men nu är det som det är, då kanske man ska ta den chansen. Ekonomin klarar sig, du kan bo kvar i din lägenhet väldigt länge för en bebis behöver inte stor plats. En bebis förändrar tillvaron oavsett när du får den. Om du ska oroa dig för ditt mående kan du lika gärna bestämma direkt att du aldrig ska ha barn, men det låter som en väldigt destruktiv tanke att oroa sig för depressioner mm bara för att du mått dåligt förut. Och du har stöd omkring dig! Det är väldigt viktigt. Och sen kan du så klart vänta tills du har en stabil relation men så länge du har en stadig kk minskar du chanserna för det, åren går, även om du träffar någon i nästa vecka så tar det några år till innan ni lär skaffa barn, kommer det att funka då osv.

Är den här killen någon som du skulle kunna tänka dig att ha barn med? Är han stabil emotionellt? Kan du tänka dig att ha honom i ditt liv de närmaste 18-20 åren, och kanske längre? Är det en sjysst kille liksom?

Jag vet inte men det generella intrycket jag får är att du vill behålla barnet men är orolig för omständigheterna omkring, men om du väljer att behålla så tror jag som sagt du fixar det bra. Frågan är mer om pappan är en vettig person i så fall.

Visst är nästa steg att prata med pappan, mycket hänger ju på det även om det i slutändan är mitt beslut. Det är en bra kille, så vill han vara en del av barnets liv så tror jag det skulle kunna bli bra. 

Jag tror att jag mest nojjar över omständigheterna och över min egen förmåga. Men det kanske å andra sidan är något man alltid gör. 

• Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2022-09-19 16:00:23 följande:

Du har inte pratat med pappan än men ändå definierar du att du blir ensamstående? Prata med pappan är väl det forsta steget. Han kanske vill ha barn!

Rent juridiskt blir det ju ensam vårdnad om man inte är tillsammans med eller bor ihop med en partner. Och troligtvis, även om pappan vill vara med i bilden så kommer barnet mestadels bo hos mig, iaf det första åren. 

jag tänker också att jag i nuläget måste utgå från ?worst case scenario?, tills jag har pratat med pappan. Han är tyvärr utomlands för tillfället så väntar tills han är hemma igen. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Jag) skrev 2022-09-20 23:28:09 följande:

Rent juridiskt blir det ju ensam vårdnad om man inte är tillsammans med eller bor ihop med en partner. Och troligtvis, även om pappan vill vara med i bilden så kommer barnet mestadels bo hos mig, iaf det första åren. 

jag tänker också att jag i nuläget måste utgå från ?worst case scenario?, tills jag har pratat med pappan. Han är tyvärr utomlands för tillfället så väntar tills han är hemma igen. 

Det är inte nödvändigtvis worst case scenario att bli ensamstående. Föreställ dig att han vill ha barnet på halvtid, barnet ska från tidig ålder bo växelvist, du ska behöva lämna ifrån dig din lilla och barnet som antagligen är mest knuten till dig blir ledsen varje gång. Sedan ska ni samsas om uppfostran, ekonomi, förskola, skola och aktiviteter samt fira varannan jul, födelsedag osv. 

Vill inte skrämmas eller något men tycker det är viktigt att ta i beaktande.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jag) skrev 2022-09-20 23:28:09 följande:

jag tänker också att jag i nuläget måste utgå från worst case scenario, tills jag har pratat med pappan. Han är tyvärr utomlands för tillfället så väntar tills han är hemma igen. 

Ni kan skriva på for gemensam vårdnad. Det är inget som måste bli ensam vårdnad.
  • Anonym (Jag)
    Tow2Mater skrev 2022-09-20 23:53:36 följande:
    Ni kan skriva på for gemensam vårdnad. Det är inget som måste bli ensam vårdnad.
    Jo såklart, vet lite otydlig. Tänkte just att om inget aktivt gör så är det vad som händer. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Nja) skrev 2022-09-20 23:51:14 följande:
    Det är inte nödvändigtvis worst case scenario att bli ensamstående. Föreställ dig att han vill ha barnet på halvtid, barnet ska från tidig ålder bo växelvist, du ska behöva lämna ifrån dig din lilla och barnet som antagligen är mest knuten till dig blir ledsen varje gång. Sedan ska ni samsas om uppfostran, ekonomi, förskola, skola och aktiviteter samt fira varannan jul, födelsedag osv. 

Vill inte skrämmas eller något men tycker det är viktigt att ta i beaktande.
    +1

Tänk igenom noga hur ert samspel funkar och så. Förutom ovanstående situationer - tänk dig ett barn som först får förhoppningar och sedan blir superbesviken på sin pappas handlingar hela tiden, nån som dyker upp, gör inte det, lovar en present som inte finns, osv osv. Att se sitt barn lida pga nån annans jävla oförmåga att bete sig är vidrigt. Säger absolut inte att det behöver vara så för er! Men något att fundera på.
  • Anonym (Hanna)

Jag skulle inte förutsätta att du blir ensam förälder och får ha barnet för dig själv. Är det här en man du vill ha barn med? Att bli bunden till i resten av barnets liv? Behöva samarbeta med i 18 år? Någon som barnet är hos varannan vecka, varannan jul. Varannan födelsedag. Är han en sån "bra kille" vill han nog inte överge sitt barn. 

Du är ju dessutom bara 32. Du har ju gott om tid att hitta ett förhållande och skaffa ett planerat barn där. Det här är ju inte sista chansen för dig. Självklart ska du behålla om du verkligen vill, men tänk efter en och ett par gånger om det verkligen är den här situationen du vill ha. 

• Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2022-09-21 00:32:11 följande:
    Jo såklart, vet lite otydlig. Tänkte just att om inget aktivt gör så är det vad som händer. 
    Ja, men om han senare begär gemensam vårdnad kommer han lätt att få det också.
Svar på tråden Shit, jag är gravid...