Anonym (Elin79) skrev 2022-09-23 07:50:08 följande:
Kan ingen av er gå ner i tid så länge? Det är inte optimalt för dig att inte kunna koncentrera dig så länge barnen är vakna och det kanske inte är jättebra för små barn att du försöker gå undan med datorn heller.
Jag har själv varit i den sitsen, men det slutade med att jag bad min chef plocka bort ett antal uppgifter och lägga på en ersättare för jag får inte ihop det. Så nu jobbar jag 80% och slipper detta ständigt dåliga samvete med helg-och kvällsjobb. Min tid är värd mer än så. Man får dock passa sig så man inte går i fällan där man är ledig på pappret (och får lägre lön) men ändå gör samma jobb.
Men jag fattar vad du menar, den perioden när barnet är litet och man ska få ihop nya rutiner är tuff. Och barnet kan ju ha taskigt sömn i flera år!
Inser nu att det inte framgick av mitt inlägg, men givetvis har vi gått ner i tid - det är inte så att vi trodde att vi båda skulle kunna jobba heltid utan att ha förskoleplats. Jag jobbar nu 60% (två lediga dagar) och min man 80% (en ledig dag) och de andra två dagarna som vi båda jobbar behöver jag bara vara på jobbet halvdagar och då är barnet med sin farmor. Min chef har verkligen försökt hjälpa mig med bra schema osv. Problemet är att farmor inte orkar passa mer än halvdagar så det täcker bara den tid jag måste vara i klassrummet (är lärare) men all tid som inte är undervisningstid dvs planering och rättning ska jag hitta tid till någonstans för även på 60% har jag fem olika grupper dvs fem olika planeringar att göra. Jag som alltid har jobbat heltid tänkte ju att 60% är pyttelite men det visade sig ändå vara tufft att få ihop utan förskoleplats.
Menar ju givetvis inte heller att jag går undan från barnen när jag är ensam med dem utan min tanke var ju att jag skulle kunna göra planering och rättning hemma när min man är med barnen i en annan del av bostaden, men det funkar alltså inte eftersom lillan letar efter mig utan jag måste smyga ut hemifrån kvällstid och sitta på t ex Espresso House och jobba eller att min man går ut med barnen vilket funkar en stund beroende på väder. Jag räknar ner till november när vi får inskolning och bannar mig själv att jag var lite väl naiv.