• Tjollenovisen

    Fortsätta studierna eller tacka ja till erbjuden tjänst?

    Hej! Just nu snurrar många tankar och jag behöver era kloka råd för att bringa klarhet i saker och ting. 

    Bakgrunden är att jag tidigare har arbetat inom sälj och kundtjänst på bank, hunnit vara sjukskriven under 1 års tid efter en huvudolycka, sedan tagit upp universitetsstudier i ekonomi och är idag halvvägs igenom programmet. Är 28 år. 

    Under sommaren sökte jag några banktjänster för skojs skull som jag inte ens räknade med att få svar på då kravspecifikationerna lät något i stil med: "Vi ser gärna att du har en avslutad högskole-/universitetsutbildning inom ekonomi eller juridik, har ett par års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och har Swedsec- och bolånelicens (inkl. försäkringsdistributionscertifikat)." Ja ni vet hur det brukar låta, man ska helst ha hunnit vara statsminister innan man blir invald som riksdagsledamot. 

    Den initiala tanken om att det är kört har byts ut mot att intresset har visat sig vara större än väntat och jag har nu i dagarna blivit erbjuden en tjänst som privatrådgivare på fysiskt kontor. De första två månaderna ska dedikeras till uppvärmning och betald studietid för att ta licenserna, för att sedan fortsätta med ett halvårs handledningstid (ska tydligen vara lagstadgat?), och därefter är tanken att jag ska bli alltmer autonom. Arbetsgivaren ville dessutom uppmärksamma mig om att de vill anställa mig som just privatrådgivare för att kunna placera mig i ett högre lönespann. Jag har svarat att jag är
    smickrad och ska återkomma inom kort.  

    Är det bara att tacka och ta emot eller skjuter jag mig själv i bakändan? Värt att tillägga är att jag har ett genuint intresse för bankvärlden och kommer söka mig till liknande tjänster efter en avklarad examen, men då kanske med fördelar i löneförhandlingen, möjligheter till karriär på lång sikt, en trygghet i
    form av en examen osv? Vad är era erfarenheter? Överspelar jag utbildningens roll nu när jag väl har erbjudits en fot in? 
     
    Vore oerhört tacksam för input! 
  • Svar på tråden Fortsätta studierna eller tacka ja till erbjuden tjänst?
  • Anonym (Plugga)

    Tycker du ska plugga färdigt. Du är ung, halvvägs igenom och konjunkturen är kass. Plugga färdigt så har det vänt sen. En halvfärdig utbildning kommer alltid ligga dig i fatet jämfört med de som har examen.

  • Anonym (Elin)

    Jag personligen hade också gärna haft en komplett utbildning i ryggen, inkl en examen. Med förbehållet att man absolut inte vet om det kommer att finnas möjlighet till exakt en sådan tjänst som du nu erbjuds- i direkt anslutning till att du blir klar sen. Det kan man aldrig veta.
    Men spontant så hade jag läst klart, sen är liksom hela världen öppen för en. 

  • Anonym (Tacka nej)

    Jobbar inom HR på bank och även om det är kul att bli uppmärksammad så kommer du få fler erbjudanden när du har din utbildning klar. Privatrådgivare i all ära men så bra lön är det inte jämfört med de som tar sig vidare högre upp, och jag skulle säga att majoriteten av dessa har utbildning.
    Och vill du sen söka dig vidare inom bank men annan arbetsgivare så kommer en halvfärdig utbildning vara till din nackdel.
    Sen så kan man såklart ha tur och allt går bra ändå, men man bör nog vara realistisk. Tänk också på den kunskap du får i skolan som du kommer kunna ha användning för i ditt jobb som du inte kommer ha om du hoppar av.

    Men visst, ge ett motbud, säg att du vill påbörja anställningen med studieledighet för att avsluta din utbildning, annars får det va. 

    Det är mitt råd, du kommer få nya chanser, va så säker!

  • Tjollenovisen

    Tackar så hjärtligt för inputen! Det är tydligt åt vilket håll tongångarna går och det känns skönt att ha fått magkänslan bekräftad. 

Svar på tråden Fortsätta studierna eller tacka ja till erbjuden tjänst?