• Bakomfasaden

Leva på 1500:- efter räkningar.

Hej !
    Efter år av tuffa händelser och ett spelmissbruk samt dåliga, svindyra lån har jag nu skulder på närmare en halv miljon kronor. 
    Att betala dessa enligt plan varje månad innebär 29000:- på skulder. Tack vare lön, skattejämkning och studiemedel så klarar jag av det men tittar jag ett år framåt så kommer det kräva att jag klarar mig på 1500:- efter räkningar. Har ett par presentkort som jag kan använda till nödvändiga hygienprodukter att dryga ut med. 

Om jag klarar detta och lyckas optimera mina krediter, sälja av saker hemma osv så kommer jag i Juni nästa år ha 13400:- mindre på lån varje månad. Vid det laget har min inkomst sjunkit också, men då har jag ca 3500:- kvar varje månad vilket känns mer hanterbart, samt att ytterligare nåt år senare bör jag kunna ta ett samlingslån som förbättrar situationen betydligt. 

Men visst ska man väl kunna klara sig på 1500:- per månad en begränsad tid. Ge mig tips och pepp förutom de självklara att dra in på allt onödigt och ha koll på extrapriser etc. Nån som levt väldigt snålt som vill säga mig att det går ? 

Tack på förhand, och välkomna att följa mon resa mot skuldfrihet.

• Svar på tråden Leva på 1500:- efter räkningar.
  • Aniiee

Alltså, det kan ju gåom det är, som du säger, en begränsad tid, men ofta handlar det om jämkningen mellan tid och pengar. Om du är beredd på att lägga tid på saker som storkok, ge dig ut i skogen, ge dig ut i granskapet, lägga tid på att lära dig att både ta vara på naturen och även att sy (för att laga kläder som slits/går sönder), så kommer du klara det.

Du kommer inte ha råd med annat än mat, med största sannolikhet.

Kolla runt i grannskapet, finns det trädgårdar som ägs av äldre? Har de fruktträd? Fråga om du får en tunna äpplen mot att skörda alla. Då har du frukt för några veckor eller månader. Beroende på var du bor och vilken sort finns äpplen mellan Augusti och November

Allemansrätten ger dig rätt att skörda det vilda. Svamp, bär, viltväxande örter och blad. Kan ta ett tag att lära sig både vad och hur det smakar och vänja sig vid smakerna. Om du har ett allmänt fiskevatten i närheten kan du lägga en helgdag då och då på att meta, där behöver man inget fiskekort.

Känn efter om du hellre månadshandlar, veckohandlar eller dagshandlar. (eller något mittemellan) Det finns fördelar och nackdelar med alla. Om du månadshandlar, ja, då gäller det att veta vad du ska handla och hur det ska räcka, för sen är pengarna slut. Men det positiva är att du inte kan spontanhandla. Veckohandlar du så är det lättare att kolla in veckans extrapriser och plannera efter det. Dagshandling ger chans till att hitta saker i fyndlådor/kort datum, men ger dig en dagsbudget på 50 kr/dag, ca.

Och som sagt, investera i två rullar tråd och ett paket synålar. Just in case.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonvm

Du har inte möjlighet att jobba på problemet från andra änden? Dvs fixa nån ytterligare inkomst under denna period.
    Ett extrakneg för att få in ytterligare 4-5000 i månaden och därmed slippa att vändra o vrida på varenda krona.

• Kockobello
    Anonvm skrev 2022-09-23 20:56:27 följande:

Du har inte möjlighet att jobba på problemet från andra änden? Dvs fixa nån ytterligare inkomst under denna period.
    Ett extrakneg för att få in ytterligare 4-5000 i månaden och därmed slippa att vändra o vrida på varenda krona.

Ja, det är väsentligt mycket bättre att höja lönen än att spara typ 10 kronor på Ica.
  • gråfågel

Jag tror det kan bli svårt, har du tex räknat med att du kan behöva ett tandläkarbesök under den tiden? Händer minsta lilla så spricker ju planeringen.

• me33

Välkommen till min budget Cool

Du behöver se det till att själv är bäste dräng och då menar jag det, det du har på tallriken ska du själv ha producerat. Jag bryr mig inte om vad som finns på tallriken men du ska se till att ha gjort det. 

Det gäller även dina hygienprodukter och underkläder. 

Känns något av detta för svårt så kommer du att misslyckas med målet.

• Themis

Första tipset får nog bli att ha munskydd och sprita dig samt undvika folksamlingar och skolbarn hela vintern, för du har inte råd att bli sjuk.
    Och ta spruta mot influensan om du kan få det gratis via jobbet.

Fråga vänner om de har kläder som bara hänger som kunde passa dig, önska dig strumpor och underkläder i julklapp. Och storpack tvättmedel kanske.

Kolla lokala facebookgrupper efter saker som skänkes, om du tror du skulle kunna använda dem eller sälja dem för någon tia istället. Ibland vill folk bara bli av med saker fort.

Detta är fult men- ha ryggsäck och "låna" toapapper/torkpapper från valfri offentlig byggnad. Jag hade inte sagt det om du hade bättre läge men jag hade inte haft hjärta att skälla om jag kom på någon med det som är i din situation.

Lär dig dammsuga upp alla extra kalorier som bjuds på jobbet och smakprover på matbutikerna. Jag hade en kollega som var fena på det, och visst fick han rykte om sig men vadå, han blev ju mätt. Jag misstänker att han också hade skulder.

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Linnea.12

Har du tagit kontakt med kreditbolagen och förhandlat med dem?

Förklara din situation och fråga om du kan minska avbetalningarna.

Sälj så mycket du kan och betala av de värsta kreditera med högst ränta först.
    Frys räntan om du kan. 
    Kolla med kreditbolagen vad som krävs för att frysa räntan eller lägga upp en ny avbetalningsplan. 
    CSN kan du kanske skjuta upp om det finns skäl för det, kolla med dem. 
    Få stenkoll på räntor och ta kontakt med bolagen du lånat pengar av! De är väl ändå mer intresserade av att få tillbaka pengarna än att du inte ka betala.
    Har du betalat räntor länge kanske de kan gå med på att dra av endel av skulden redan. 
    Det är jätte bra att du försöker betala tillbaka a men har du inte en plan som faktiskt kan fungera så är risken stor att du faller tillbaka igen.
    Ring och förklara din situation och att du ska  prioritera skulden om de är tillmötesgående och kan göra något åt din skuld.
    Var trevlig och säg som det är att du skulle önska få ner räntan för att prioritera att amortera på lånen och se om du kan amortera lite mindre för att klara en avbetalningsplan. Vissa bolag är lättare att förhandla med än andra. Så även om du inte får gehör så fortsätt ringa så du hör av dig till alla bolagen. Du kanske får sälja sådant du inte vill sälja men om du använder pengarna smart och kan få ner skulden så får du ju lägre månadskostnad. 

Svar på tråden Leva på 1500:- efter räkningar.