• Sols93

    För tidigt att börja? Stressad över ålder

    Hej alla! 


    som rubriken anger, behöver jag lite hjälp med hur man ska tänka. Jag är 29 vilket jag vet inte är super gammalt och tiden finns för barn. MEN jag börjar känna mig stressad. Jag och sambon har varit tillsammans i ett år och pratar om barn i framtiden. Vi har super fint förhållande och känner båda vi träffat rätt i varandra, har aldrig bråk och kompletterar varandra bra i vardagen. 


    jag vill ha två barn (som jag känner nu, kanske önskar fler eller nöjd med ett när man väl får ett), Vi har pratat om att kanske börja försöka till våren nästa år och jag har i dagsläget p-stav vilket gör att vi behöver göra ett aktivt val när vi faktiskt börjar försöka. Det innebär Jag är troligtvis 30 när vi väl börjar försöka, med tid för att bli gravid och därefter 9 månader osv, så tiden känns knapp till att hinna få två barn innan det blir för svårt att bli gravid. 


    Min fråga är om det är för tidigt att börja tänka på barn när vi inte varit tillsammans i mer än 1,5 år när vi då börjar testa. Helst vill man ju kanske vara tillsammans i minst 2-3 år innan men jag känner tiden räcker inte till det om man vill hinna få två barn innan det är för sent. Vad tror ni? är det för tidigt att försöka med barn när man inte varit tillsammans längre än så? Eller ska man skita i vad folk kanske tycker om att det går snabbt och bara köra? 


    kan tillägga att vi bor ihop i princip sen början och Är numera officiellt sambos sen 8 månader ungefär och varandras  familjer tycker om oss så stöd har vi troligtvis men är mest rädd de anser det går för snabbt fram. 

  • Svar på tråden För tidigt att börja? Stressad över ålder
  • Anonym (Skorpionen)

    Ett års relation är ingenting, då är man fortfarande relativt nykär och har fortfarande mycket tolerans för varandra och anpassar sig efter varandra. Tyvärr tror jag att många relationer spricker när man får barn för att man varit tillsammans för kort tid och plötsligt upptäcker nya sidor hos varandra som man inte sett innan. Barn har en tendens att sätta relationen på prövning och är inte bara bebismys. Bara en sådan sak som sömnbrist och vem som fått ta flest vakna nätter kan leda till att relationen försämras. Om den enda anledningen att du vill ha barn nu är på grund av ålderstress så är mitt råd att vänta åtminstone något år till om du inte vill riskera att bli ensamstående mamma om några år.

  • Enco

    Frågan som du ska ställa dig är vad du skulle tycka om att vara ensamstående mamma? Om barn är det viktigaste så kan du mycket väl hamna i den situationen.

    På ett år kan man inte veta om man har hittat rätt även om det känns bra nu. Jag träffade en kvinna för några år sedan. Vi blev kära och flyttade ihop tidigt. Efter 4,5 år så visade det sig att vi inte alls passade ihop, trots mycket försök att få det att fungera, så då tog det slut. Vi fick aldrig några barn men om vi hade fått det så hade vi varit ensamstående föräldrar idag.

    Om du inte vill vara ensamstående mamma utan vill ha en familj så bör du vänta längre tid än ett år, så att du är säker på att du har träffat rätt man. Men om barn är det viktigaste så är det bara att köra, för trots allt så har man åldern emot sig som kvinna.

  • Elio3

    Oj Vad folk är negativa. Om ni älskar varandra, relationen är bra och båda vill ha barn så kör? Man kan ju ändå aldrig veta säkert vilken relation som håller eller inte. Allt löser sig. 


    Men tycker din oro att du börjar bli för gammal är lite väl? Jag blev då gravid på första försöker och var då 29 eller om jag var 30 kanske. Olika för alla såklart. Men statistik visar väl ändå att de flesta 30-35 blir gravid inom ett år. Efter 35 går väl fertiliteten ner lite mer men det är ju inte = kört. En massa får ju barn efter den åldern

  • Anonym (J)

    Säg att ni väntar och relationen spricker innan ni får barn, då är du i en situation där du är 30+ och nyseparerad utan barn. Sen ska du ta dig tid att gå vidare, hinna träffa en ny, lära känna denne också osv. Lär ta många år och sen finns det inget som säger att det kommer vara med den nye heller. Det kanske spricker med den nye innan barn också, eller efter. 

    Säg att ni inte väntar utan gör nu. Spricker det så hade det antagligen spruckit även om ni hade väntat med att skaffa barn. Då är du 30+ och nyseparerad med barn. Så du får väl avgöra vad du hellre vill: riskera att bli ensamstående med barn varannan vecka ihop med den man du nu har eller riskera att bli singel som 30+ utan barn och utan garantier för att du hittar den rätte i tid eller att det kommer hålla med den nye du eventuellt träffar.

    I dag slutar de flesta relationer i separation, så skaffar man barn tillsammans med någon får man räkna med att det kommer sluta med ett varannan veckas liv förr eller senare.

  • Jag är bara jag

    Vill ni ha barn så försök ni. Enda baskraven jag tycker man ska ha uppnått är ha gått ut gymnasiet, ha eget boende, egen inkomst och en stabil relation. Stressad ska du däremot inte alls känna dig. Enligt studier hinner 90% av de som fått första barnet vid 32 få tre barn om de vill.

  • Anonym (S)

    Att vara tillsammans i 1 år när man är 20 är en grej, men runt 30 vet man oftast vad man vill och kan köra på fortare. Ni har redan pratat om familj och framtid och det är ett bra tecken.


    Några frågor man kan ställa sig är: kommer han vara ett bra ex? Hur behandlar han sin mamma och människor omkring sig? Hur jämställt lever ni idag? Hur bra skulle du klara dig som ensamstående? 


    Annars är det bara att köra :) 

  • Anonym (C)

    Jag är 29 och har inte ens börjat tänka på barn. Min mamma fick mig när hon var 35

  • Anonym (Kör)

    Jag tycker att ni ska köra på om det barn ni vill ha. Att alla bara fokuserar på negativa saker förstår jag inte. Det finns inget som säger att eran relation ska ta slut bara för att ni väljer att skaffa barn efter ett år av att ha varit tillsammans. För det den risken är precis lika stor efter 30 år tillsammans. Har man hittat rätt så har man, det är min åsikt iaf och då ser jag ingen anledning att vänta med att försöka få barn om det är det man vill. Jag och min man började försöka få barn efter ca 1,5 år tillsammans.
    Sen tycker jag inte att du ska stressa över din ålder. Många kvinnor hinner med flera barn även om man börjar senare än 29 år. 

  • Anonym (Sluta stressa)

    Det jag reagerar på är att du hängt upp dig för mycket på siffror och ?borde?. Man ?borde? skaffa barn innan en viss ålder. Man ?borde? vara ihop i x antal år. Släpp det och tänk på vad du faktiskt vill än ?borde?. 

    Jag är 31 och vi har precis börjat försöka, men innan det såg jag till att göra allt jag ville göra innan (så som resor som inte är barnvänliga, skaffat karriären jag vill osv). Tänkte inte alls på ålder osv. utan fokuserade på hur jag ville att livet skulle se ut de kommande åren. Insåg att jag gjort det mesta jag ville och känner mig redo för detta kapitel. 

  • Skrutt03

    Kör. Känner ni att ni hittat rätt i varandra, så kör.
    Det finns dom som varit tillsammans i 10 år, som separerar när dom får barn, likadant finns det dom som får barn tidigt i relationen som hänger ihop 20 år senare.
    Du är snart 30 år. Det kan ta tid att bli gravid. Så, kör.

Svar på tråden För tidigt att börja? Stressad över ålder