• Anonym (TS)

    Separera med barn - vad gäller?

    Jag och sambon ska separera. Vi har två små barn och de ska bo varannan vecka. Hur gör man med var barnen är skrivna? De kan bara vara skrivna hos en av oss?

  • Svar på tråden Separera med barn - vad gäller?
  • Anonym (,,,)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-25 12:13:24 följande:
    Separera med barn - vad gäller?

    Jag och sambon ska separera. Vi har två små barn och de ska bo varannan vecka. Hur gör man med var barnen är skrivna? De kan bara vara skrivna hos en av oss?


    Om någon av er bor kvar i ert gemensamma hem brukar barnen fortsätta vara skrivna där. Om ni tänker att barnen ska skrivas på en ny bostad, tillsammans med en av er, måste den andra föräldern godkänna flytten (om ni har gemensam vårdnad) 

    Om ni inte kan komma överens är regeln så här: 1. barnen står kvar på gamla bostaden, om en av er ska bo kvar. 
    2. Om båda flyttar och ni inte kommer överens, skrivs barnen hos den som bor närmast ursprungsbostaden (kan tex vara så att en förälder bor kvar inom samma skolområde, men den andra flyttar längre bort) 
    Detta avgörs av Skatteverket. 
    Ni behöver i så fall ange skäl till varför barnen ska vara skriva på ena eller andra stället. Säger ni inget brukar de göra enligt punkt 1 och 2. 
  • Anonym (...)

    Vi valde att skriva dom hos den som bor närmast skolan. Men för oss tror jag det hade kvittat egentligen, dom hade fått gå i den skolan ändå och fått busskort eftersom vi bor i samma kommun.

  • Anonym (TS)

    Tack för era svar.
    Ingen av oss kommer bo kvar i huset. Och jag är ganska säker på att vi inte kommer komma överens om var barnen ska vara skrivna. Vi kommer båda flytta längre ifrån skolan men jag kommer bo marginellt närmre. Han kommer dock bo marginellt närmare förskolan. 

  • Anonym (...)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-26 04:46:51 följande:

    Tack för era svar.
    Ingen av oss kommer bo kvar i huset. Och jag är ganska säker på att vi inte kommer komma överens om var barnen ska vara skrivna. Vi kommer båda flytta längre ifrån skolan men jag kommer bo marginellt närmre. Han kommer dock bo marginellt närmare förskolan. 


    Men bor ni båda nära och barnen ska bo 50/50 så spelar det väl ingen roll var de är skrivna, varför bråka om det?
  • Anonym (Mamma)

    Jag skulle skriva barnen i det hem som är närmast skolan, men i ert fall har ni även förskolan att tänka på. Fundera på sådant som upptagningsområde och annat, vilka skolor kommer era barn att få prioriterad plats till beroende på var de är skrivna t ex.

  • Anonym (Anonym B)

    Vi skrev ett barn per person? Inga problem

  • Anonvm

    Detta vore inget att fundera på om systemen i samhället hängde med lite bättre i samhällsutvecklingen.

    Antalet barn med separerade föräldrar ökar hela tiden, för en tid sedan slog det även över så att växelvist boende blev vanligaste boendeformen för barn med separerade föräldrar.

    Självklart skall det i dessa digitaliserade tider gå att ha omyndiga barn folkbokförda på 2 adresser om de i praktiken faktiskt bor växelvist.

    Det underlättar även utskick från myndigheter, sjukvård och kommuner om allt detta går ut till båda vårdnadshavarna likvärdigt.

    Jag är själv separerad vårdnadshavare som inte har barnen folkbokförda hos mig, trots att de bor hos mig halva tiden.
    Jag tvingas ständigt vara "på" skola, sjukvården o liknande att även jag vill ha all info hemskickad.

    Det inverkar ju även i viss mån på andra system i samhället, jag tänker på diverse bidrag man inte kan ansöka om utan att ha barnen skrivna hos sig..

    Detta är hopplöst förlegat och i skrikande behov av modernisering och reformering.

  • Anonym (TS)
    Anonvm skrev 2022-10-02 15:24:33 följande:

    Detta vore inget att fundera på om systemen i samhället hängde med lite bättre i samhällsutvecklingen.

    Antalet barn med separerade föräldrar ökar hela tiden, för en tid sedan slog det även över så att växelvist boende blev vanligaste boendeformen för barn med separerade föräldrar.

    Självklart skall det i dessa digitaliserade tider gå att ha omyndiga barn folkbokförda på 2 adresser om de i praktiken faktiskt bor växelvist.

    Det underlättar även utskick från myndigheter, sjukvård och kommuner om allt detta går ut till båda vårdnadshavarna likvärdigt.

    Jag är själv separerad vårdnadshavare som inte har barnen folkbokförda hos mig, trots att de bor hos mig halva tiden.
    Jag tvingas ständigt vara "på" skola, sjukvården o liknande att även jag vill ha all info hemskickad.

    Det inverkar ju även i viss mån på andra system i samhället, jag tänker på diverse bidrag man inte kan ansöka om utan att ha barnen skrivna hos sig..

    Detta är hopplöst förlegat och i skrikande behov av modernisering och reformering.


    Håller fullkomligt med dig.
  • Anonvm
    Anonym (TS) skrev 2022-10-02 17:01:27 följande:
    Håller fullkomligt med dig.
    Bara det att den som har barnen folkbokförda hos sig vid alla myndighetskontakter blir benämnd "boendeförälder" medans den andra automatiskt blir "umgängesförälder" är inget annat än förnedrande och diskriminerande.

    Nuvarande system är en relik ifrån en svunnen era då barnen i 99 fall av 100 bodde med sin mor efter separationen och åkte till pappa för att leka varannan helg.

    Det är stora krafter igång i vårt samhälle som tack och lov har vänt detta till något mer jämnställt och likvärdigt på relativt kort tid (2 generationer). De stora vinnarna är givetvis barnen.

    Man kan ju lite ironiskt fråga sig varför inte detta är en prioritet hos de krafter som pressar fram "jämnställdhet" i föräldraskapet.
Svar på tråden Separera med barn - vad gäller?