• Mwp
    Sun 25 Sep 2022 18:54
    3435 visningar
    3 svar
    3
    3435

    Högt prolaktin

    Hejsan, först och främst ber jag om ursäkt om det är fel kategori att skriva och fråga, skaffade inlogg idag. blir en lång post men hoppas nån orkar läsa och kanske har erfarenhet kring detta. 


    jag är 27 år och börjat funderat på min fertilitet för jag vill kunna veta om allt står rätt till så jag kan bara köra på som så många andra av mina vänner men misstänker att det inte går då min mens har varit off. Fick träffa gyn och dom tog prover och ultraljud och kom fram till att jag hade pcos. vilket jag anade för jag gick up 50 kg på 2 år, inget mens på 1 år och inann var det mellan 27-33 dagar emellan. tappat hår och har akne och hår på läpparna och mm. 


    dom tog ett till prov och fick brev skickade att det var lite för högt prolaktin och hon ville göra ett till prov. Först tänkte jag inte så mkt på det men gick in och googlade och kom då till prolaktinom och att det var en tumör, läste att det var godartad men sen läste man vidare både på svenska och engelska att en liten del kan utvecklas till elakartad och metastaser och man kan dö. Mådde så dåligt och gråtit sen fredags. Jag är så orolig, jag vill inte lämna mina föräldrar och jag vill ju ha barn och familj och bli gammal med min kille. 

    min fråga är, om man har högt prolaktin brukar det vara tumör om mensen har slutat att komma med. Har läst mkt här och det verkar som att mesta som fortfarande få sin mens inte ha tumören men dom som har haft struligt mens har fått det. Kommer man behöva gå på medicinen livet ut? Och vad händer om man inte behandla det? Kan man dö då? Läste att man kan bli blind man är det dödligt med? Tänkte om man skulle flytta utomlands då min kille är från usa och kanske inte ha råd med medicinen där. 


    jag är så sjukt rädd och nojig, jag har pcos och vissa säger att det kan vara det men läste att det inte brukar beror på det. Har planerat om jag behöver skriva testamente och brev till familjen. jag är så rädd. 


    förlåt om jag skriver av mig så men tänkte om någon här har haft likadant och kanske kan ger mig lite mer info. 


    hippas allt är bra med er!🌸

  • Svar på tråden Högt prolaktin
  • Sun 25 Sep 2022 21:10
    #1
    +1

    Ditt höga prolaktinvärde kan helt enkelt bara hänga ihop med att du har PCO.

    werlabs.se/halsokontroll/hormoner/prolaktin/

    Absolut ingen mening måla f*n på väggen än! Om ens nånsin. PCO kan ställa till det när man vill bli gravid, men det finns bra mediciner och behandlingar. Ta ett steg i taget så blir det nog bra! {#emotions_dlg.flower}

  • Mwp
    Thu 29 Sep 2022 09:09
    #2

    Ja hoppas det inte är nåt, är så nojig, andra provet kom och då låg den på ca 250 och det är står skillnad så är rädd om det blev fel men hoppas det inte är nåt och 250 stämde. tack🌸

  • Anonym (Svara­ranony­mt)
    Thu 29 Sep 2022 09:25
    #3

    Hej! Oavsett om du har ett prolaktinom eller inte så tror jag inte att du behöver vara orolig. Det finns en tråd i forumet om prolaktinom i forumet där du kan läsa om många andra som har prolaktinom. Det är allt som oftast helt ofarligt. Man kan få äta medicin för att få ner värdet, då det är viktigt framförallt om man vill bli gravid. 

Svar på tråden Högt prolaktin