• Anonym (Tjej)

Kan vi få barn ihop ändå?

Han är steriliserad sen 10 år tillbaka och jag är det sen fem år ca. Varför vill jag inte gå in på men detta ångrar vi dock av olika anledningar.
    Men nu till min fråga OM vi vill ha bebis tillsammans KAN man det ? Förstår man får betala själv men vi valde ändå detta av olika anledningar som sagt. 
    Men läst lite om ivf osv. Någon som har gjort det och kan berätta ? 

• Svar på tråden Kan vi få barn ihop ändå?
  • Anonym (Läkare)

Ja. Det kan gå med hjälp av ivf och uttag av spermier på ett annat sätt än genom ?vanlig utlösning? som blandas med uttagna ägg i en skål såsom man gör vid enkel form av ivf. 

Bara att ringa en av de privata klinikerna för info om er specifika situation. 

• Anonym (....)

Han kan göra om sin sterilisering men du kan inte det. Så genetiska barn blir svårt för er. Men ni kan få barn tillsammans som inte är helt genetiska, dvs ägget är donerat från en annan. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (....) skrev 2022-09-26 01:42:38 följande:

Han kan göra om sin sterilisering men du kan inte det. Så genetiska barn blir svårt för er. Men ni kan få barn tillsammans som inte är helt genetiska, dvs ägget är donerat från en annan. 

Man gör det med IVF. Finns livmodern kvar är det möjligt.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ja) skrev 2022-09-26 06:30:49 följande:
    Man gör det med IVF. Finns livmodern kvar är det möjligt.
    Inte om ts är steriliserad. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (....) skrev 2022-09-26 08:25:34 följande:
    Varför skulle inte det gå?
    Om äggledarna bara är kapade kan man göra icsi. 
  • Anonym (L)
    Anonym (....) skrev 2022-09-26 08:25:34 följande:

Man tar inte bort livmodern vid sterilisering. Det är en hysterektomi att ta bort livmodern, och då hamnar man i klimakteriet. Vid en "vanlig" sterilisering kapar man bara äggledarna. 

Då kan man fortfarande göra IVF, alltså stimulera och plocka ut ägg och sedan sätta tillbaka ett embryo i livmodern. 

Testa att göra en snabb googling nästa gång, innan du uttalar dig om saker du inte vet ett dyft om.

• Krocko
    Anonym (L) skrev 2022-09-26 09:13:05 följande:

Man tar inte bort livmodern vid sterilisering. Det är en hysterektomi att ta bort livmodern, och då hamnar man i klimakteriet. Vid en "vanlig" sterilisering kapar man bara äggledarna. 

Då kan man fortfarande göra IVF, alltså stimulera och plocka ut ägg och sedan sätta tillbaka ett embryo i livmodern. 

Testa att göra en snabb googling nästa gång, innan du uttalar dig om saker du inte vet ett dyft om.

Det är om man tar bort äggstockarna som man kommer i klimakteriet, inte om man endast tar bort livmodern.
  • Anonym (Katt)

Ja det borde gå, det jag är mest fundersam på är om din man fortfarande producerar tillräckligt med spermier efter så lång tid. Större möjlighet att plocka ut dina ägg då steriliseringen inte påverkar dig. Du har normal ägglossning och mens. Men mannens kropp efter sterilisering kan sluta producera spermier efter ex antal år. Så det kanske behövs spermadonator.

• Anonym (T)

Ja det går. Man kan göra ?pesa? för att hämta ut spermier via bitestikeln och för din del vanlig ivf-stimulering med äggplock.

• Anonym (Läkare)

Detta är fel. Du kan få barn via ivf fö där stimulerar man äggstockarna till att producera många ägg under en cykel och sedan plockas dessa ut via stick genom slidväggen under bedövning. Precis samma metod används för att plocka ägg för donation av ägg. Så det är inte något lättare men däremot är det då inte du som så att säga utsätts för den delen av behandlingen.
  • Anonym (Läkare)
    Krocko skrev 2022-09-26 09:17:14 följande:
    Det är om man tar bort äggstockarna som man kommer i klimakteriet, inte om man endast tar bort livmodern.
    Som andra sagt - man plockar bara bort livmodern om man har problem med den av olika skäl såsom stora myom. den tas inte bort vid en vanlig sterilisering.
    samma med äggstockarna- de tas inte bort vid en vanlig sterilisering. Det är när man tar bort äggstockarna som man hamna i klimakteriet.

och som någon annan sagt - det finns oftast sätt att fiska fram spermier.

ring en klinik för exakt info anoassad för er specifika situation
  • Anonym (L)

Jag tycker dock att man ska få bekosta sina försök själv om man är så pass obetänksam och dum att man valt att sterilisera sig och sen ångrar sig. Varför ska våra skattepengar gå till sådant, när det finns massor av människor som försöker år ut och år in att få barn och så ska vården belastas med sådana som ni? Tycker inte det borde vara tillåtet. Men det är ju bara vad JAG tycker...

• Anonym (Hedvig)
    Anonym (L) skrev 2022-09-26 11:10:29 följande:

Jag tycker dock att man ska få bekosta sina försök själv om man är så pass obetänksam och dum att man valt att sterilisera sig och sen ångrar sig. Varför ska våra skattepengar gå till sådant, när det finns massor av människor som försöker år ut och år in att få barn och så ska vården belastas med sådana som ni? Tycker inte det borde vara tillåtet. Men det är ju bara vad JAG tycker...

TS skriver ju dock att hon förstår att de får betala själv så de förväntar sig ju inget annat.
  • Anonym (ICSI)

Fullt möjligt om han har spermier kvar som går plocka ut. Kontakta valfri IVF-klinik för råd och behandling.

• Anonym (XXX)

Varför uttala dig om något du inte är insatt i? Kvinnlig sterilisering innebär att man skär, syr eller bränner av äggledarna. Äggtockarna i sig påverkas inte. Så man kan kan ta ut fina ägg ifrån äggstockarna, precis som vid vilken IVF-behandling som helst. 

...om detta manipulerande med naturens mening är rätt, är dock en annan fråga...
Svar på tråden Kan vi få barn ihop ändå?