• Anonym (Förvirrad)

Avklarade mål, vad nu i livet?

Hej. 

Skriver detta för jag har i 2 månader nu känt en sorts depression. 

Jag bor i vackra västsverige, där jag just har blivit klar med mina 5 års studier på univeristetsnivå. Jag har fått ett heltidsjobb relaterat till studierna direkt efteråt, jag har en god hälsa, fina vänner och familj, och god ekonomi. Med andra ord, det som man kan förväntas vara glad för. Tyvärr är jag nydumpad sedan ett tag från, vad jag trodde, var min drömpartner där vi delade massa mål inför framtiden. Tror detta gjort att jag har fått en väldigt livskris, dålig självbild och hopplöshet.

På toppen av detta kan jag inte släppa denna känslan av, "Vad nu då?". Under universitetstiden ville jag inget annat än att jobba, få möjlighet att växa och köpa ett hus att renovera. Nu känner jag bara att, pluggade jag 5 år för att pendla och arbeta 40 timmar i veckan? Jag har heller ingen partner längre.

Jag saknar faktiskt studierna oerhört, då fanns det ett mål varje dag, vecka och månad. Nu är jag nybliven hamster i hamsterhjulet som jobbar för att få pengar den 25e varje månad. 

Är det detta som räknas att växa upp? För jag trodde jag hade bra koll på det. Oavsett känner jag mest till och från för att lägga mig i sängen hela dagen och bara kolla på väggen. Det är fan inte meningen att jag ska känna såhär Gråter

Det som ger mig lycka i livet iallafall är att vara ute i naturen, odling, hjälpa utsatta djur, läsning, och andra ganska enkla saker..

Någon tanke kring detta jag skrivit?

Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-26 11:16
    Han gjorde slut efter 12 månader då han dels bor på annan ort, dels inte vill ha barn ännu medan jag vill det.
  • Svar på tråden Avklarade mål, vad nu i livet?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-09-26 11:01:15 följande:

Hej. 

Jag bor i vackra västsverige, där jag just har blivit klar med mina 5 års studier på univeristetsnivå. Jag har fått ett heltidsjobb relaterat till studierna direkt efteråt, jag har en god hälsa, fina vänner och familj, och god ekonomi. Med andra ord, det som man kan förväntas vara glad för. Tyvärr är jag nydumpad sedan ett tag från, vad jag trodde, var min drömpartner där vi delade massa mål inför framtiden. Tror detta gjort att jag har fått en väldigt livskris, dålig självbild och hopplöshet.

På toppen av detta kan jag inte släppa denna känslan av, "Vad nu då?". Under universitetstiden ville jag inget annat än att jobba, få möjlighet att växa och köpa ett hus att renovera. Nu känner jag bara att, pluggade jag 5 år för att pendla och arbeta 40 timmar i veckan? Jag har heller ingen partner längre.

Jag saknar faktiskt studierna oerhört, då fanns det ett mål varje dag, vecka och månad. Nu är jag nybliven hamster i hamsterhjulet som jobbar för att få pengar den 25e varje månad. 

Är det detta som räknas att växa upp? För jag trodde jag hade bra koll på det. Oavsett känner jag mest till och från för att lägga mig i sängen hela dagen och bara kolla på väggen. Det är fan inte meningen att jag ska känna såhär Gråter

Det som ger mig lycka i livet iallafall är att vara ute i naturen, odling, hjälpa utsatta djur, läsning, och andra ganska enkla saker..

Tack

När man haft ett mål länge och sedan uppfylls målet, är det inte konstigt att det känns tomt efteråt. Under lång tid har ju ditt driv varit att bli klar med studierna och få jobb, och nu finns inte det drivet längre. Dessutom har du förlorat en viktig person i ditt liv, och det tar också tid att återhämta sig ifrån.

Snart kommer du att få nya mål att sträva efter, med eller utan partner, och då kommer livet att fyllas med mening igen.
  • Anonym (Lovisa)

Jag håller med Embla! I ditt fall är det nog inte svårt att hitta en annan som du kan uppfylla drömmar tillsammans med.

Samtidigt reagerar jag lite på hur du beskriver dina drivkrafter. Det ska vara mål som uppfylls, satta på förhand. Din partner var en drömpartner för att han delade dina mål. 

Kom han bort lite? Lyssnade du på att han inte ville ha barn eller såg du honom som en väg till måluppfyllelse?

Har du svårt att jobba för någon annans mål som anställd? Har du en dröm om att fortsätta styra din tid efter fem års studier? 

Jag vill inte vara taskig, bara väcka funderingar hos dig om hur du relaterar till en partner och till att ha ett jobb som du behöver gå till för att få behålla din goda ekonomi, eftersom du känner att du lever i ett hamsterhjul nu. 

• Anonym (AB)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-09-26 11:01:15 följande:

Hej. 

Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-26 11:16
    Han gjorde slut efter 12 månader då han dels bor på annan ort, dels inte vill ha barn ännu medan jag vill det.
    Det är nog vanligt att man känner en tomhet när livet går in i en ny fas. Sedan blir det ju inte bättre av att ni gjort slut (men känns ändå som att det var ett bra beslut).
    Har du utbildat dig till det du vill arbeta med? Jag undrar för du verkar inte trivas med ditt arbete? Kanske ska du byta jobb?
    Koncentrera dig på det som ger dig lycka, och sedan kommer du att få nya mål rent arbetsmässigt. Det är inte säkert man hittar rätt direkt.
  • Mortiscia80

Nya mål! Men de kommer att visa sig längre fram. Just nu ska du träna på att "bara vara" i nuet, göra sånt som får dig att må bra, fylla livet med goda aktiviteter. Resten kommer så småningom :)

• Mrs Moneybags

Sådär känner de flesta efter att ett stort mål har nåtts. Man känner sig tom och förvirrad. Sedan mognar ett nytt mål fram så småningom och man kan hoppa på berg- och dalbanan igen. 

• Anonym (Förvirrad)

Tack för peppen, ser det ni skriver. Ni sätter ord på hur jag känner, tomhet.

• Anonym (A)
    Embla twopointoh skrev 2022-09-26 11:19:38 följande:
    När man haft ett mål länge och sedan uppfylls målet, är det inte konstigt att det känns tomt efteråt. Under lång tid har ju ditt driv varit att bli klar med studierna och få jobb, och nu finns inte det drivet längre. Dessutom har du förlorat en viktig person i ditt liv, och det tar också tid att återhämta sig ifrån.

Snart kommer du att få nya mål att sträva efter, med eller utan partner, och då kommer livet att fyllas med mening igen.
    Håller med
Svar på tråden Avklarade mål, vad nu i livet?