• Majblomman5

    5 månaders som inte vill sova

    Jag håller på att bli galen. Min snart 5 månaders stretar emot sömn både dag och kvällstid oavsett vad vi gör. Han somnar absolut inte själv i sin säng eller om vi ligger bredvid honom i våran säng. Han vägrar somna i vår famn om vi sitter ned. Vi måste vagga honom ståendes/gåendes och gärna med vattenkranen på för att han ska komma till ro. Men även då stretar han emot och gnäller/gråter och sövandet tar dubbelt så lång tid mot hur lång sovstunden är. Han börjar dessutom bli väldigt tung och min rygg orkar inte mer. Hos pappa har han ännu svårare att komma till ro och somna trots att vi gör exakt samma sak.


     


    Jag behöver tips på vad vi ska göra för att bryta dessa ovanor. Jag vill absolut inte att han ska behöva gråta sig till sömns..

  • Svar på tråden 5 månaders som inte vill sova
  • Anonym (Mamma)

    Min äldsta dotter var/är alltid krånglig med sömnen, på dagtid kan ni kanske testa gå ut med vagnen, de brukade funka för mig. Grusvägar va bäst annars fick jag låtsas att jag gick på grusväg och vagga vagnen samtidigt som jag gick

  • Anonym4848

    Testat sitta och guppa på pilatesboll med bebis i famnen? Så får ni iaf typ sitta ner.

  • Majblomman5

    Tack för era tips!

    I vagnen somnar han utan protest om vi är ute och går. Det funkar dock inte inomhus, han sitter upp så det är svårt att lura honom på det sättet 😅

    Det funkar inte att sitta på sängkanten och guppa men en pilatesboll kanske funkar, jag ska testa det!

  • babyba
    Majblomman5 skrev 2022-09-26 18:32:56 följande:
    5 månaders som inte vill sova

    Jag håller på att bli galen. Min snart 5 månaders stretar emot sömn både dag och kvällstid oavsett vad vi gör. Han somnar absolut inte själv i sin säng eller om vi ligger bredvid honom i våran säng. Han vägrar somna i vår famn om vi sitter ned. Vi måste vagga honom ståendes/gåendes och gärna med vattenkranen på för att han ska komma till ro. Men även då stretar han emot och gnäller/gråter och sövandet tar dubbelt så lång tid mot hur lång sovstunden är. Han börjar dessutom bli väldigt tung och min rygg orkar inte mer. Hos pappa har han ännu svårare att komma till ro och somna trots att vi gör exakt samma sak.


     


    Jag behöver tips på vad vi ska göra för att bryta dessa ovanor. Jag vill absolut inte att han ska behöva gråta sig till sömns..


    Min son är 6 mån och varit/är likadan i perioder.Brukar ta mellan 5-15 min av gungande samtidigt som jag flaskmatar honom tills han sover.Ibland går det bara att natta honom med huvudet innåt mot mig och ibland med huvudet/framsida kropp utåt.

    Vissa perioder har han vägrat sova,skrikit och stretat emot trots att han är supertrött,då har han fått vara uppe och leka och vara glad tills ögonen går i kors,har fått vänta ut honom.

    Somnar han inte efter att vi prövat o gunga ca 30 min då brukar jag avbryta och låta han göra något annat..jag tänker att min son behöver hjälp att sova därför gungar jag honom och hoppas att när han är ?redo? behöver han inte gungas.
Svar på tråden 5 månaders som inte vill sova