• Wed 28 Sep 2022 03:13
    2114 visningar
    6 svar
    6
    2114

    Privatlån 100' med anmärkning, ränta? Hjälp att räkna

    Lånefråga - med anmärkningar. Hjälp mig räkna.
    Jag skulle behöva låna ca 100.000kr till renovering.
    Jag har sedan tidigare 4 skulder som ligger kvar, alla är avbetalade och kollade min UC, sista försvinner om exakt 1 år, varav varit fri från kronofogd senaste 20mån.
    Ungefär vilka siffror har jag att räkna med? Jag är ensamstående och äger en bostadsrätt & bil utan lån. Värde ca 1milj. Har ett CSN lån som är på ca 40', men annars helt skuldfri men anmärkningarna är kvar.
    Hur skulle mina utsikter se ut ungefär? Vart är bäst att ansöka? Vill inte göra ansökningar i onödan.
    Hur mycket skulle jag behöva betala tillbaka per månad (ökar de chanserna till beviljat?) Ränta för en med anmärkning?
    Gör det någon skillnad om jag är ifrån kronofogden 24mån, då de står i upplysningen att jag "haft skuld hos KF 4 av de senaste 4 mån."

    Tack på förhand!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-28 03:15
    Tillägg. Har en fast anställning om det gör något säkrare. Ingen kanonlön. Påverkar? Tänker att man kan ju ha olika mycket utgifter. Jag lever väldigt billigt iom inga andra lån el dylikt så kan betala tillbaka ett par tusen per månad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-28 21:00
    Jag undrar alltså vilken ränta jag uppskattningsvis skulle ha, om månadskostnaden man kan betala åter påverkar och annat rörande frågan. Inte huruvida jag borde spara 5 år eller vänta tills prickarna är borta, hade det varit ett alternativ hade jag inte frågat här.
  • Svar på tråden Privatlån 100' med anmärkning, ränta? Hjälp att räkna
  • Anonym (J)
    Wed 28 Sep 2022 13:44
    #1

    Det är banken du bör fråga, inte FL.

  • Kockob­ello
    Wed 28 Sep 2022 13:48
    #2

    Det är inte så bra att ta lån.

  • Kockob­ello
    Wed 28 Sep 2022 13:49
    #3

    Hör med den banken där du har bostadslånet, om du har ett sådant. 

  • Anonym (Ulrik­a)
    Wed 28 Sep 2022 16:16
    #4

    Hur mycket har du i lön? Har du barn att försörja? Antal? Andra inkomster?
    Du borde kunna låna på din bostad, hos din vanliga bank, men det beror på din ekonomi.

  • Anonym (nja)
    Wed 28 Sep 2022 16:23
    #5

    Kanske bättre att spara ihop de där pengarna på 4-5 år. Då är dina prickar hos kronofogden ändå borta och du slipper ta lån.

    Såvida det inte är super-akut att renovera? 

    Personligen skjuter jag upp alla dylika utgifter just nu med tanke på att det kommer bli tuffa tider här framöver. Vill du verkligen ha ett konsumtionslån med skyhög ränta helt i onödan?

    Hur hamnade du hos kronofogden? Är dessa problem över nu? 

  • Wed 28 Sep 2022 20:51
    #6
    Kockobello skrev 2022-09-28 13:49:08 följande:

    Hör med den banken där du har bostadslånet, om du har ett sådant. 


    Nej, jag har inget bolån och vanliga bankerna beviljar ej lån med anmärkning.
    Anonym (Ulrika) skrev 2022-09-28 16:16:13 följande:

    Hur mycket har du i lön? Har du barn att försörja? Antal? Andra inkomster?
    Du borde kunna låna på din bostad, hos din vanliga bank, men det beror på din ekonomi.


    25' ungefär, ja 2 st. Kontaktfamilj där jag får ett mindre arvode. Vanliga banker beviljar ej lån med anmärkning, har ej något bolån.
    Anonym (nja) skrev 2022-09-28 16:23:53 följande:

    Kanske bättre att spara ihop de där pengarna på 4-5 år. Då är dina prickar hos kronofogden ändå borta och du slipper ta lån.

    Såvida det inte är super-akut att renovera? 

    Personligen skjuter jag upp alla dylika utgifter just nu med tanke på att det kommer bli tuffa tider här framöver. Vill du verkligen ha ett konsumtionslån med skyhög ränta helt i onödan?

    Hur hamnade du hos kronofogden? Är dessa problem över nu? 


    Jag behöver ta detta lånet, därav frågan. Hade det kunnat vänta 1 år hade jag inte heller haft någon anmärkning. Läs inlägget.


Svar på tråden Privatlån 100' med anmärkning, ränta? Hjälp att räkna