• Anonym (Undrande)

    Kan socialtjänsten förbjuda ett par att bo tillsammans?

    En misshandel har skett i en familj där det finns minderåriga barn. Socialtjänsten kopplades naturligtvis in och paret ska separera och kommer bo varannan vecka i hemmet. 


    Socialtjänsten har varit tydliga med att barnen omhändertas om paret bor tillsammans. Paret har idag inga gemensamma barn, men ett på väg. 


    Jag har två frågor, 
    - Om paret om några månader skulle vilja försöka igen, kommer socialtjänsten då motsätta sig det? I så fall hur länge kan dom motsätta sig det? Det bör ju finnas någon chans att ta sig vidare, med terapi eller liknande? 


    - När paret får sitt gemensamma barn om några månader, görs det en uppföljning då? Med andra ord, är ?paret typ flaggade?? Eller kommer det per automatik inte bli en uppföljning när barnet kommer? 

  • Svar på tråden Kan socialtjänsten förbjuda ett par att bo tillsammans?
  • Anonym (www)
    Anonym (Erfaren) skrev 2022-09-29 10:17:18 följande:
    Det var väl jävligt onödigt skrivet?
    Brukar du alltid sparka på dem som ligger?
    Det är inte jag som har misshandlat TS. Men det är ju ett vanligt faktum att många kvinnor frivilligt går tillbaka till sin misshandlande man. Jag har själv varit där, så jag vet precis vad jag pratar om. Det är inte bara du som är "erfaren". 
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (www) skrev 2022-09-29 10:27:09 följande:
    Det är inte jag som har misshandlat TS. Men det är ju ett vanligt faktum att många kvinnor frivilligt går tillbaka till sin misshandlande man. Jag har själv varit där, så jag vet precis vad jag pratar om. Det är inte bara du som är "erfaren". 
    Vräker man ur sig det som du gjorde till någon som är mitt i en process så känns det som att man kanske är lite mer mindre erfaren än man tror.
    Varför sätter du citattecken runt erfaren?
    Tror du att jag ljuger eller?
  • Anonym (qwer)
    Anonym (www) skrev 2022-09-29 10:00:53 följande:
    Det är en väldigt bra fråga. Men oftast har det förekommit hot om våld och andra typer av kränkningar i en familj där misshandeln är ett faktum. Det uppstår sällan ur ingenting.

    Du tillhör kanske den grupp misshandlade kvinnor som gärna går tillbaka till sin man för att se om det kanske går att få bli misshandlad igen? Det är ju tyvärr oftast så att har gränsen korsats, så kommer det hända igen. Vill du verkligen utsätta dina barn för det? Varför är dina barn inte mer värda än så? 

    Det är din man som är boven i dramat, inte socialtjänsten. 
    Varför förutsätter du att TS är en kvinna? Hens inlägg är skrivna för att inte specificera någon parts könstillhörighet,
    Det kanske är något du bör fundera på. Sexism är ganska tråkigt att läsa.
  • sextiotalist
    Anonym (Undrande) skrev 2022-09-29 09:49:09 följande:

    Måste miljön vara olämplig bara för att det vid ett tillfälle varit fysiskt våld? 


    Jag förstår naturligtvis att vid upprepade tillfällen eller vid överhängande risk att det ska ske igen, har socialtjänsten den inställningen, men vid ett tillfälle och det ska radera en hel familjs liv? Det måste ju finnas någon väg till lösning? Man kan väl inte bli utdömd för livet pga en händelse? 


    Eftersom det nu är ett brott, när barn upplever våld i nära relationer, så är svaret att lagstiftarna (självklart har de inte tagit den lagen ur luften) anser att ett barn kan ta skada av detta.
  • fornminne

    Hur blev Soc inkopplade från början? Om det "bara" var en enstaka händelse menar jag. Var våldet grovt? Ringde du eller grannarna polisen? Blev barnen vittne till våldet?

    Soc brukar inte bli inkopplade för att mamma och pappa bråkar och den ena ger den andra en örfil. Hur olämpligt det än må vara. Men får Soc reda på det, handlar det oftast om grovt och / eller upprepat våld. Att polisen dyker upp och sedan hör av sig till Socialtjänsten, vilket de är skyldiga att göra om det finns minderåriga i hushållet.

    Att bruka våld framför barn är numera ett brott, det kallas barnfridsbrott. Men även om barnen inte var närvarande, ska de inte behöva växa upp i ett hem där våld förekommer.

    Sen tas hänsyn till helheten. Men om Soc ställde ultimatum tolkar jag det som att de bedömer att situationen är så pass allvarlig att ett gemensamt hem inte är en lämplig miljö för barnen. Då kan man inte flytta ihop igen efter bara några månader. I framtiden kanske, efter behandling eller vad som nu behövs.

    För i sak har du rätt - att det sker en gång betyder inte att det är kört för all framtid. Det är dock sällan som misshandlare bara slår en gång, och oftast har misshandeln föregåtts av psykiskt våld, som hot eller andra kränkningar. Är det verkligen inte så i detta fall?

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Som flera redan har skrivit. Soc kan inte förbjuda par att bo ihop. Men de kan omhänderta barnen om de bedömer att hemmiljön inte är lämplig för dem. Det ska ganska mycket till för detta, så om de har sagt som de har gjort, att barnen kommer omhändertas om paret flyttar ihop igen, måste det betyda att misshandeln var ganska allvarlig. Även om det "bara" var en enstaka händelse.

    Som redan skrivits, är ju fysiskt våld sällan heller en isolerad händelse. Det kan finnas annat som oroar Soc. De gör som sagt en helhetsbedömning.

    Visst finns det vägar framåt, men det kommer att ta tid och kräva professionell hjälp och behandling. Varför är det så viktigt att bo ihop igen? Och varför vill man försöka igen redan efter några månader? Är det inte bättre att vara särbo?

  • Anonym (Ann)
    fornminne skrev 2022-09-29 10:48:23 följande:

    Hur blev Soc inkopplade från början? Om det "bara" var en enstaka händelse menar jag. Var våldet grovt? Ringde du eller grannarna polisen? Blev barnen vittne till våldet?

    Soc brukar inte bli inkopplade för att mamma och pappa bråkar och den ena ger den andra en örfil. Hur olämpligt det än må vara. Men får Soc reda på det, handlar det oftast om grovt och / eller upprepat våld. Att polisen dyker upp och sedan hör av sig till Socialtjänsten, vilket de är skyldiga att göra om det finns minderåriga i hushållet.

    Att bruka våld framför barn är numera ett brott, det kallas barnfridsbrott. Men även om barnen inte var närvarande, ska de inte behöva växa upp i ett hem där våld förekommer.

    Sen tas hänsyn till helheten. Men om Soc ställde ultimatum tolkar jag det som att de bedömer att situationen är så pass allvarlig att ett gemensamt hem inte är en lämplig miljö för barnen. Då kan man inte flytta ihop igen efter bara några månader. I framtiden kanske, efter behandling eller vad som nu behövs.

    För i sak har du rätt - att det sker en gång betyder inte att det är kört för all framtid. Det är dock sällan som misshandlare bara slår en gång, och oftast har misshandeln föregåtts av psykiskt våld, som hot eller andra kränkningar. Är det verkligen inte så i detta fall?


    Håller med, och undrar också hur soc blev inkopplade.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Undrande) skrev 2022-09-29 09:31:02 följande:
    Kan socialtjänsten förbjuda ett par att bo tillsammans?

    En misshandel har skett i en familj där det finns minderåriga barn. Socialtjänsten kopplades naturligtvis in och paret ska separera och kommer bo varannan vecka i hemmet. 


    Socialtjänsten har varit tydliga med att barnen omhändertas om paret bor tillsammans. Paret har idag inga gemensamma barn, men ett på väg. 


    Jag har två frågor, 
    - Om paret om några månader skulle vilja försöka igen, kommer socialtjänsten då motsätta sig det? I så fall hur länge kan dom motsätta sig det? Det bör ju finnas någon chans att ta sig vidare, med terapi eller liknande? 


    - När paret får sitt gemensamma barn om några månader, görs det en uppföljning då? Med andra ord, är ?paret typ flaggade?? Eller kommer det per automatik inte bli en uppföljning när barnet kommer? 


    Om de sagt att de kommer att omhänderta barnet om ni flyttar ihop, så kommer de att hålla koll på er. 
  • Tukt

    Tänker generellt att fokuset i fråga ligger fel. Att man som förälder borde mer fokusera på hur det blir bra för barnen, än att återgå till den vardag som var innan.
    Skulle tro att Soc också tänker så. Uppvisar man inte en tydlig mognad kring problemet lär de nog kunna bli mer besvärliga än de redan verkar vara.
    Och det sista är rätt viktigt. Lätt tro att nu är det så kass som det kan bli. Men har man barn med, så måste man även kunna se att saker kan bli värre och inte tro något är "färdigt".

  • fornminne
    Anonym (Ann) skrev 2022-09-29 11:26:30 följande:
    Om de sagt att de kommer att omhänderta barnet om ni flyttar ihop, så kommer de att hålla koll på er. 
    Precis, om det är så pass allvarligt att de har ställt ultimatum, kommer de inte bara att släppa ärendet.

    De verkar ha gjort bedömningen att ett gemensamt hem inte är lämpligt för barnen i dagsläget. Detta betyder inte att det är olämpligt för alltid, men det lär utredas vidare.

    Det bästa ni kan göra TS, är att samarbeta med Socialtjänsten, visa att ni förstår allvaret i situationen, samt att den som brukade våld går i behandling och visar vilja till förändring. Jag förmodar att det blir rättsliga påföljder också. 
  • Ocdmänniska

    Som folk säger. Men varför skulle du vilja flytta ihop med nån som har fysiskt misshandlat dig? Även om det var en engångs händelse, vilket jag betvivlar att det är. Sen är det inte ens normalt eller okej att det händer en gång. 
    Ni kan prova igen ja, men då gör ni det på kostnaden av era barn, vilket är bra då barn inte ska behöva vara i den miljön 

  • Anonym (G)

    Utsätt inte dig själv och barnen för detta. En man som slår en gång kommer slå igen. Du är naiv om du tror att det "bara" skulle ske en gång. Dessutom är en gång, en gång för mycket. 

Svar på tråden Kan socialtjänsten förbjuda ett par att bo tillsammans?