Tom Araya skrev 2022-10-01 18:53:00 följande:
Du har en poäng.
Oavsett vad, så anser jag inte att det är rätt, jag bara menar att det ofta följer på de val man gör.
Att ställa krav på jämlika villkor är också ett val. Att stanna hos en partner som inte är med på jämlika villkor är också ett val.
Sedan så måste inte allt vara helt jämlikt.
Om partner A har karriär denne vill satsa på, medan partner B inte har en karriär, utan prioriterar familj och hem, så ska de ju kunna få leva så, så länge de är överens om det och inte går emot var och ens egen vilja och önskan. Det är också en form av jämlikhet, även om det på ytan inte ser så ut.
Att bara köra sitt rejs och förvänta sig att partnern ställer upp på det utan överenskommelse är inte okej och definitivt inte jämlikt.
Absolut! Är båda nöjda med ett upplägg där en jobbar mer och en tar hand om hushållet mer så är det ju jättebra!
Värre när någon inte är nöjd medan den andra är jättenöjd för att den slipper göra det tråkiga.
Det spelar heller ingen roll vem som gör vad i sjäkva hushållet, om en vill laga mat och den andre hellre diskar är det förstås toppen om man kan dela upp det så.
Men samma där om någon vägrar det tråkiga så att den andre tvingas ta det.
För mig är jämlikhet att båda har ungefär lika mycket fritid, att man samarbetar som familj och att sysslorna är uppdelade på ett sätt som båda är nöjda med. Lite ge och ta. Och att byta ibland om man så vill.
Dock att stanna är om man inte är nöjd är inte alltid ett val. Det kan vara svårt att lämna pga bostadsbrist, ekonomi eller andra orsaker. Så att stanna i ett dåligt förhållande är inte alltid ett val.
Jag var tvungen att stanna, pga ekonomi och jobbtider, men så fort jag kunde lämnade jag. Och önskar att jag lämnat flera år tidigare men just då såg jag inte möjligheterna, som jag gör nu när jag ser allt i backspegeln.