• Anonym (A)

Pappor i flickors omklädningsrum

Hej!

Vad tycker ni? Är det ok att pappor följer med sina döttrar in till flickornas omklädningsrum och dusch för att hjälpa till ?! Jag blev helt ställd när tränarna på min dotters simskola sa att föräldrar gärna får komma in och hjälpa sina barn i omklädningsrum / dusch för att påskynda proceduren och pappor då stövlar in när min 7-åriga dotter står naken i omklädningsrummet! 

• Svar på tråden Pappor i flickors omklädningsrum
  • Tukt
    Anonym (Återvandring hej hej återvandring) skrev 2022-10-04 00:16:50 följande:
    Ledsen, men det handlar inte om "anmälningsbenägenhet"(som det så fint heter) varje sig när det gäller skjutningar eller våldtäkter utanför hemmet.
    Du får vara hur "ledsen" du vill. Men om du var med "förr" så vet du vad det handlar om. Ett samhälle där folk inte anmälde utan sköt över ansvaret på offren.
    Det betyder inte, att det inte finns nya problem i dag. Men som människa måste man kunna se nyanser. Precis som i frågan med omklädningsrum. 
  • Tukt
    Anonym (Självklart inga pappor i flickornas omklädningsrum!) skrev 2022-10-03 23:10:40 följande:

Men herregud! Det är väl självklart att inga pappor ska gå in i flickornas omklädningsrum för att "hjälpa" sina döttrar. Alltså jag blir helt chockad av att läsa detta!!!

Vill bara nämna att man uppskattar att ca 5% av normalpopulationen har den psykiska störningen pedofili. Främst hittas denna psykiska störning hos män, men den förekommer också hos kvinnor. För enkelhetens skull: per varje hundra män finns det alltså ca fem män med störningen pedofili. På 1000 män blir det 50 st män som har denna störning. Hur många tusen män bor det i din stad? Det blir ganska många pedofiler om man räknar på det. Vissa av dessa män är också pappor själva.

Med det resonemanget borde ju folk inte ens ha rätten att skaffa barn. I synnerhet inte män då.
  • Anonym (Man)

Tycker vissa tar i från tårna härinne. Lugna ner er lite, det står inte pedofiler bakom varje hörn. Om barn som är 7 reagerar på nakenhet vid en enkel omklädning så är det troligen inget dom kommit på själva. Det kommer utifrån.

• Anonym (Självklart inga pappor i flickornas omklädningsrum!)
    Tukt skrev 2022-10-04 07:30:39 följande:
    Med det resonemanget borde ju folk inte ens ha rätten att skaffa barn. I synnerhet inte män då.
    Tycker du verkligen det? Att de övriga 95% av männen som inte har störningen pedofili inte ska få möjlighet att bli fäder bara för att det finns ca 5% män som har störningen..?

Högst osakligt resonemang.
  • Tukt
    Anonym (Självklart inga pappor i flickornas omklädningsrum!) skrev 2022-10-04 09:14:02 följande:
    Tycker du verkligen det? Att de övriga 95% av männen som inte har störningen pedofili inte ska få möjlighet att bli fäder bara för att det finns ca 5% män som har störningen..?

Högst osakligt resonemang.
    Det var ju ditt resonemang inte mitt. Ena stunden är psykiska störningar och pedofili ett jätteproblem, nästa inte alls. Hur ska du ha det?
  • Anonym (Återvandring hej hej återvandring)
    Tukt skrev 2022-10-04 07:29:03 följande:
    Du får vara hur "ledsen" du vill. Men om du var med "förr" så vet du vad det handlar om. Ett samhälle där folk inte anmälde utan sköt över ansvaret på offren.
    Det betyder inte, att det inte finns nya problem i dag. Men som människa måste man kunna se nyanser. Precis som i frågan med omklädningsrum. 
    Jag var också med förr, tackar som frågar.... Offentliga skjutningar och våldtökter(framför allt flera affar i grupp) hade märkts förr. Skärp dig.  Jag talar alltså inte om våldtäkter i relation eller så.
  • Anonym (B)
    Anonym (Återvandring hej hej återvandring) skrev 2022-10-05 17:07:40 följande:
    Jag var också med förr, tackar som frågar.... Offentliga skjutningar och våldtökter(framför allt flera affar i grupp) hade märkts förr. Skärp dig.  Jag talar alltså inte om våldtäkter i relation eller så.
    En stor majoritet av våldtäkter sker inom relationer men de räknas för dig?
    Anonym (B) skrev 2022-10-05 17:10:35 följande:
    En stor majoritet av våldtäkter sker inom relationer men de räknas för dig?
    När så jag att det inte räknades och inte är ett stort problem? Det jag sa var att det inte var vad jag talade om i förhållande till trådens  ämne. 
  • Tukt
    Anonym (Återvandring hej hej återvandring) skrev 2022-10-05 17:07:40 följande:
    Skärpa mig? Bar för att jag inte köper ditt svartvita resonemang? Bara för att du inte kan sätta trådens ämne i fokus utan lallar på om invandrare?
    Tukt skrev 2022-10-05 17:35:28 följande:
    Skärpa mig? Bar för att jag inte köper ditt svartvita resonemang? Bara för att du inte kan sätta trådens ämne i fokus utan lallar på om invandrare?
    För att vem som helst fattar att det som idag sker på offentliga platser och märks hade märkts lika mycket för 40 år sedan. 
  • Tukt
    Anonym (Återvandring hej hej återvandring) skrev 2022-10-05 17:44:55 följande:
    För att vem som helst fattar att det som idag sker på offentliga platser och märks hade märkts lika mycket för 40 år sedan. 
    Vissa saker ja, andra saker nej. Det är just det som ligger i att kunna se nyanserat på saker.
  • Anonym (....)
    Citronella skrev 2022-10-03 22:56:09 följande:

Skulle det kännas okej för dig att byta om i herrarnas omklädningsrum så länge männen där inte gjorde dig illa? 

Tjejer i den åldern ligger mognadsmässigt ca två år före killarna så det är inte konstigt artade känner olika inför nakenhet. Min erfarenhet är att tjejer i den åldern jämför kroppar och absolut kan ha komplex men det här handlar inte om det utan rätten till sitt eget och ett feminint space.

Hade jag varit tvungen att klä av mig naken inför folk hade det inte spelat mig någon roll inför vilket kön, tro det eller ej! De gånger det krävs ett ombyte så skyler jag mig, ett sätt att viss respekt för min omgivning. Jag ger faktiskt blanka fan i det! Men det hör inte hemma i denna diskussion.

Gällande ts så tycker jag, när det inte finns "herrarnas" och "damernas", och barnet behöver en vuxens hjälp, att medföljande förälder självklart ska hjälpa till. Alternativet hade ju varit att skicka in de flickor som behöver hjälp bland pojkarna och det anser jag värre! Visst, man kan som mamma hjälpa andra flickor men jag ser hellre att en pappa hjälper sin dotter i flickornas omklädningsrum än att en främmande mamma tar på min dotter! För om man nu förutsätter att båda är pedofiler så föredrar jag blickar framför beröring!
Svar på tråden Pappor i flickors omklädningsrum