• Anonym (Trött på detta)

Billig mat som barn tycker om

Ska försöka spara in på matkostnader, jag är föräldraledig och pengarna räcker inte till helt enkelt.
    Det allra mesta av billig mat som man kan laga är vegetarisk, vilket jag absolut inte har något emot, jag är vegetarian redan.
    Men övriga familjen tycker inte om det, de vill ha kött.
    Tonåringarna och mannen säger att de behöver kött för att orka jobba och bli mätta.   
    De yngre barnen äter också helst kött.
    Har någon tips på maträtter med kött som man kan tillaga för en billig peng? 

• Svar på tråden Billig mat som barn tycker om
  • Anonym (Jenny)

Köttfärs går att späda ut med grönsaker och linser. På så sätt kan man göra köttfärssås, köttbullar och köttfärslimpa lite billigare.

Att tillsätta bacon till dina vanliga vegetariska grytor, pastasåser och soppor är också ett tips. Det krävs inte mycket för att ge smak och se till att rätten är mättande i övrigt. Satsa lite på marknadsföringen så att ingen inser vad det handlar om.

Pizza går att göra billigt och bara några skinkskivor kan räcka långt.

Pannkakor innehåller kanske inte kött, men är billigt och brukar bara poppis med barn. Jag brukar mixa ner en burk vita bönor för att öka på näringsinnehållet något. Se till att tillbehören är hyfsat nyttiga så har du en ok middag.

• Anonym (Billigt)

Vårrullar:
    Gör en stor sats färs och spä
    ut den med morötter, glasnudlar, vitkål och annat du vill ha i.
    På asiatiska butiken på den ort jag arbetar tar runt 25:- för 50 vårrullsark.

Sen gör efter det som är billigt på affären, gör en stor sats kycklinggryta när kyckling är billigt, blanda ut med billiga grönsaker

• Anonym (Koka)

Högrev
    Fransyska
    Skinkstek
    Hel karré 
    Lammsida
    Fläskfärs

Går ofta att få tag på till hyfsat lågt kilopris om man spanar lite

• Anonym (Koka)

Höna
    Hel fryst kyckling
    Inälvsmat 

Har man stor frys kolla på möjligheten att köpa en halv gris eller lamm från någon slaktare

• Anonym (SL)

Tips är ju att försöka göra sånt där kött kanske inte är huvudingrediensen utan en del i rätten, där det går att dryga ut med grönsaker/pasta/ris/bröd eller liknande.

Tex pastasåser, gratänger, matpajer, pizza/piroger, wok, rotfruktpytt, paella/risotto, bakad potatis med någon röra och wraps.

• Anonym (Går hem)

Kycklingben
    Köttfärssås med svamp och mycket grönsaker
    Raggmunkskaka
    Köttsoppa gjord på fläskben och mycket rotfrukter
    Kotlettspill 

• Tow2Mater

Kyckling-nudelsoppa; huvuddelen äggnudlar/pasta, selleri och morot i buljong, sedan lite stekt kycklingbröst i småbitar. Ett par små kycklingbröst räcker långt.

• Anonym (Snåljåp)
    Anonym (SL) skrev 2022-10-04 07:09:14 följande:

Tips är ju att försöka göra sånt där kött kanske inte är huvudingrediensen utan en del i rätten, där det går att dryga ut med grönsaker/pasta/ris/bröd eller liknande.

Tex pastasåser, gratänger, matpajer, pizza/piroger, wok, rotfruktpytt, paella/risotto, bakad potatis med någon röra och wraps.

+1 på detta. Undvik att servera hela bitar fisk/kött.
    Ett kycklingbröst skuret i bitar ser ut som mycket mer och räcker längre, än om du serverar kycklingbrösten hela. 

Thai-/indisk mat innehåller ofta lite kött jämfört med grönsaker, så där kan du få inspiration om familjen gillar den typen mat.

Plåtmat är tacksamt för man kan ösa på alla möjliga slattar och rester. Pastagratäng samma sak. Ett paket bacon och tre överblivna köttbullar ser ut som massor med kött när man skurit det i små bitar. Glad

Och köp det som är billigt, som du vet att ni kommer äta upp. Inte det ni är sugna på just när ni står i affären. Och är det väldigt bra pris på tex köttfärs eller fiskpinnar, så bunkra upp så det räcker till flera måltider.

Med tonåringarna är det kanske läge att ta ett samtal, och förklara att pengarna inte räcker till allt hela tiden utan ni måste prioritera just nu. 
  • Anonym (Trött på detta)

Kan inte citera,  men tusen tack för bra tips! 
    Superbra verkligen, nu ska jag testa detta på familjen! 

Svar på tråden Billig mat som barn tycker om