Fröken hälsar knappt på mitt barn
Hej! Jag måste höra med er föräldrar vilka förväntningar ni har på lärares bemötande i skolan? Vill gärna veta om mina tankar kring det här är rimliga.
Min dotter har precis börjat förskoleklass, vilket hon till en början tyckte va superkul och hon va så taggad!
Jag har vid lämning och hämtning alltid hälsat på lärarna som jag möter.
Imorse sa jag till min dotter innan vi gick in på solgården att hälsa gärna ordentligt på din fröken så hon ser att du är här. När vi kommer står läraren med en annan person och pratar så min dotter väntar in. Den andra personen som är obekant ser min dotter och hälsar på henne, varpå hennes lärare efter det klämmer ur sig ett tafatt hej, som att hon viskade. Snabbt därpå säger hon till min dotter att ställa sig på sin plats för att klockorna har ringt (med en skarp ton). Jag väljer då att säga men hon ville ju bara säga hej till dig....hon bortförklarade situationen med att säga, hehe jag står här och är barnvakt (en förälder lämna barn i barnvagn med henne samtidigt som hon och en annan person pratade) Det ena utesluter inte det andra.
Enligt mig kunde hon hälsat ordentligt på min dotter som bara stod där och kände sig som en börda. Det tar två sekunder att säga ett ordentligt HEJ!
Jag blir oerhört ledsen av detta bemötande och jag vet inte hur jag ska hantera den här läraren som så uppenbart inte tycker att det är värt att bekräfta och se min dotter utan istället tillrättavisar henne på momangen (detta trots att min dotter tydligt vet att så fort hon hälsat ska hon ställa sig på sin plats).
Jag har fler exempel men detta var det senaste. Jag vill tillägga att jag har tagit i beaktande att hon kanske är stressad och inte alltid hinner, men idag var det uppenbart att det var något annat som håller henne tillbaka.
Snälla alla kloka föräldrar kan ni dela med er av tips och funderingar?