• Monacco

Vill skiljas från min fru.

Jag har levt med min fru i nästan 20år men  nu känns det som om jag vill skiljas.
    Det hela började med att min fru ville flytta ut från en lägenhet till att köpa ett större hus. Vi letade i ungefär 1 år tills vi hittade ett rätt tillfälle men jag var fotfarande osäker på om jag ville köpa huset. Iallafall folk började pusha mig min fru började pusha mig till att köpa huset. När vi väl fick bolånelöftet låg räntan på 1.5% vi kom överens med mäklaren att vi ville köpa huset eftersom det såg bra ut med min ekonomi. Vi gick för att träffa banken för att diskutera lånet och helt plötsligt började den jäkla ryss kriget räntan gick upp till 3.2%  jag ville såklart tacka nej och häva köpa eftersom ekonomiskt så skulle jag aldrig ha råd att klara av huset. Min fru satt bredvid fortsatte pusha mig att köpa huset hon lovade till och med att vi skall dela på kostnaden på bolånet hon fortsatte och leka med mitt huvud iallafall så gick jag med på köpet och hamnade på en kostnad på 20000kr per månad i bolån.
    Sen vi flyttade in i huset har jag hamnat i en svår ekonomisk situation hamnat i skulder min lön på 28000kr i månaden efter skatt räcker knappt till huset jag betalar 20000kr per månad cirka 3-4000kr i elkostnad vatten sopor 1000kr per månad. Min fru som lovade mig att hjälpa mig varje månad minst 10000kr per månad visade sig va lögn hon säger att pengarna räcker inte till och att det räcker knappt till maten jag förstod ju såklart att priserna på mat har ju stigit iallafall så har jag såklart lånat pengar från folk för att klara det hela. Förra veckan räknade på hur mycket folk behöver pengar från mig och såg att jag har skulder på 400000kr.
    Jag har såklart hamnat i depression nu och har inte kunnat sova har aldrig var skuldsatt. Igår var min svärfar hem på besök vi pratade hit och ditt sen började han prata om sin ekonomi rätt som det var nämnde han av misstag hur han tog pengar från min fru på 5000kr varje månad min fru började skaka och jag kunde knappt tro det. Jag har gjort allt för henne men nu har jag börjat tappa det jag klarar inte av stressen längre och har inte kunnat sova bra på rätt länge. Om jag tar vidare detta till min familj om att min svärfar har tagit pengar från frugan kommer det såklart bli kalabalik.

• Svar på tråden Vill skiljas från min fru.
  • EnAnonumius

Hur lyckas svärfar ta 5000kr av din Fru?
    Ger din fru tillgång till hennes konto, eller för hon över pengarna till sin pappa frivilligt varje månad? Och i så fall av vilken anledning?

Som gift så har man gemensam ekonomi.

När man köper hus som gift så köper man det ju gemensamt..  (Om det inte skrivs äktenskapsförord så att du ensamt står för huset.)
    Men saknar du äktenskapsförord, så har du rätten att kräva att din fru betalar halva lånet.
    Så om du väljer att skilja dig så kan du kräva att hon betalar halva lånet vid skilsmässa.
    Skulderna som har kommit i samband med detta är era gemensamma skulder så hon skall betala häften av dem.

Om du känner att du inte orkar längre så skall du givetvis skilja dig. Även om din fru inte går med på det så kan du själv ta ut skilsmässa, men det tar bara lite längre tid då ni är icke överens. Har inte i skallen hur mycket längre tid var.
    Fast innan du skiljer dig så prata med en jurist om skulderna hur de skall uppdelas mellan er. För vill inte din fru ta sitt ansvar för huset nu så får hon bagge med ta ansvaret för hur hon har levat, efter er skilsmässa, om du väljer att skilja dig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kockobello

Din fru verkar totalt väck och dessutom egoistisk. Nej, skilj dig så får hon försörja sig själv. 

• Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-05 06:46:22 följande:

Din fru verkar totalt väck och dessutom egoistisk. Nej, skilj dig så får hon försörja sig själv. 

Varför ska en i äktenskapet behöva gå under? Man ska hjälpas åt i ett äktenskap, inte sitta på sin röv och kräva hus och annat så som din fru verkar göra.
  • Kockobello

Hon kan flytta ihop med sin far. 

• Anonym (Nfnf)

Men ni fpr ju hitta någon annanstans att vara istället bara? Varflr ska du strunta i henne för det. 

• Monacco

Sen vi flyttade in har hon typ i över 6månader struntat i mig. Hon sover i vardagsrummet. När hon sover med mig i rummet motar hon bort mig och vill bara sova.

• Kockobello
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-10-05 06:54:40 följande:

Men ni fpr ju hitta någon annanstans att vara istället bara? Varflr ska du strunta i henne för det. 

Haha, han ska alltså fortsätta att vara gift med paddan som sitter på sin röv och låter honom bli skuldsatt?

"Får väl hitta någon annanstans att vara istället bara"? De kanske inte går på tunga droger så de har det tänket. Jag tror de lever i någonting som kallas verkligheten. 
  • Kockobello
    Monacco skrev 2022-10-05 07:00:54 följande:

Sen vi flyttade in har hon typ i över 6månader struntat i mig. Hon sover i vardagsrummet. När hon sover med mig i rummet motar hon bort mig och vill bara sova.

Ansök om skilsmässa redan idag. Som någon skrev tidigare, ta hjälp av en jurist. Hon ska betala hälften av huset och hälften av alla skulder.
  • exandthecity

Finns massa trådar där folk (ofta kvinnor) beskriver hur de förbereder sej för kommande skilsmässa genom att föra över pengar varje månad till förälder som de avser ha som grundplåt till nya livet efter separationen och undanhålla vi bodelning. Svårt i praktiken att driva juridiskt antar jag, även då du har lagen på din sida. Förmodligen var det meningen att du absolut inte skulle känna till dessa överföringar så var glad att du fick informationen nu tack vare denna slip från svärfadern

• Monacco

Tack skall kolla upp det idag gå in i hennes telefon när hon sover jag kan inte göra något utan att verkligen ha bevis.

exandthecity skrev 2022-10-05 07:31:38 följande:

Finns massa trådar där folk (ofta kvinnor) beskriver hur de förbereder sej för kommande skilsmässa genom att föra över pengar varje månad till förälder som de avser ha som grundplåt till nya livet efter separationen och undanhålla vi bodelning. Svårt i praktiken att driva juridiskt antar jag, även då du har lagen på din sida. Förmodligen var det meningen att du absolut inte skulle känna till dessa överföringar så var glad att du fick informationen nu tack vare denna slip från svärfadern

• exandthecity
    Monacco skrev 2022-10-05 07:56:28 följande:

Tack skall kolla upp det idag gå in i hennes telefon när hon sover jag kan inte göra något utan att verkligen ha bevis.

eeehh.. sånt där kan gå snett.. hoppas jag att du inser.
    Lämpligt steg 1 i detta läge borde väl snarare va att du ber att ni kommer överens om tid då ni kan snacka hushållsekonomi.. gå igenom in/ut och fördelning och vad som är rimligt och hur ni ska fördela utgifter framöver. Sköt det korrekt med öppenhet från din sida.

• Kockobello

Är det kulturella skäl till att hon på något sätt förväntas skicka pengar till en förälder? Varför skickar hon pengar till farsan?

• Kockobello

Du behöver inga "bevis" för någonting. Du ansöker bara om skilsmässa och ser till att hon ansvarar för hälften av era skulder. Det finns andra kvinnor. 
  • EnAnonumius

Även om ni är gifta, så är det olagligt att gå in i den andres mobil, dator, surplatta eller öppna den andres post.

Så nej, snälla begå inte en olaglig handling.

"exandthecity" gav dig ett riktigt bra tips.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Monacco

Som sagt jag tror inte att det är min frus fel utan hon har nog blivit manipulerad av sin far. Även hans barn som är gifta hade blivit manipulerade innan genom att lova dom stora pengar på investeringar i så som köpa hus köpa affärer investera i aktier mm vissa av hans ungar hamnade till och med hos kronofogden pga honom märkta för livet. Jag är rädd att min fru har hamnat i samma sits eftersom hans ungar slutat skicka pengar till han kan det va så att det har gått över till min fru det är därför jag vill veta vad som pågår.

• Anonym (Nfnf)

Försök prata med henne. 

• Anonym (Skyll dig själv)

Varför gick du med på att köpa huset? Du får skylla dig själv. 
    Får känslan av att ni kommer ifrån en kultur där man hjälper sina föräldrar och familj ekonomiskt och att det är därför din fru hjälper sin pappa. Men ni måste ju kommunicera med varandra du och frugan! Om ni ska bo kvar får hon sluta hjälpa pappan ekonomiskt. Hade ni bott i huset i 6 månader? 

• Anonym (Skyll dig själv)

Bete dig som en vuxen man och prata med din fru istället. Som sagt, ni måste ju kommunicera med varandra! 
  • Anonym (Beep)

Hur kunde banken gå med på att bara du står på lånet? Och med den relativt låga inkomsten? Eller står ni bpda på lånet och båda era inkomster vägdes in? Isf SKA hon betala hälften (minst, om hon inte har högre lön än dig). Och det här med att hon ger pengar till sin far, det måste ju upphöra idag. Har du pratat med henne om detta? 
    Att gräva i någons telefon lär inte hjälp, inte heller att dra in respektive familjer, ni är vuxna myndiga personer liksom. Alternativt: skilj dig, tvinga fram försäljning av huset och köp en lägenhet du har råd med. 

Svar på tråden Vill skiljas från min fru.