• Anonym (N)

Svårt att få tillbaka barnen?

Om man kontaktar soc och säger att man inte orkar vara förälder längre, vad händer då?

Och om de skulle placera barnen, skulle det då vara svårt att få dem tillbaka?

• Svar på tråden Svårt att få tillbaka barnen?
  • Anonym (Eld)
    Anonym (N) skrev 2022-10-05 16:05:39 följande:
    Ja det är hans barn också, men han säger bara att "det är synd om mig", men gör sen ingenting ändå. Han tycker att när han är ledig så ska han få vila och att tiden jag är ensam om dagarna borde vara tillräckligt.
    Då ställer du ultimatum. Han börjar göra saker hemma eller åker ut.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Eld) skrev 2022-10-05 16:10:32 följande:
    Då ställer du ultimatum. Han börjar göra saker hemma eller åker ut.
    Jag tycker det låter som att det är killen som står för fiolerna. Att slänga ut honom är inte nödvändigtvis lösningen på alla problem.

Då kan ju TS stå med samma problem som tidigare plus ekonomiska bekymmer.

TS får rätta mig om jag har fel.
  • Anonym (Eld)
    Anonym (Casanova) skrev 2022-10-05 16:20:38 följande:
    Jag tycker det låter som att det är killen som står för fiolerna. Att slänga ut honom är inte nödvändigtvis lösningen på alla problem.

Då kan ju TS stå med samma problem som tidigare plus ekonomiska bekymmer.

TS får rätta mig om jag har fel.
    Hon slipper en lat mansbebis och det i sig är en vinst tycker jag. Blir hon ensamstående kan hon få bidrag. Att behålla en man bara för pengarnas skull är ju vansinne.
  • Anonym (Jobbies)

Soc kommer inte placera era barn på den grunden.

Eftersom ni är 2 har jag svårt att tro att ni ens får kontaktfamilj till barnen.

Däremot tror jag att kontakta soc är en bra idé för att få komma på familjestöd. De kanske lyckas prata lite vett i din man.

Om mannen ändå inte lyssnar är ju alternativet flytta isär och du har barnen varannan vecka eller varannan helg.

• Anonym (A)
    Anonym (Eld) skrev 2022-10-05 14:31:13 följande:
    Tala om för din man att du inte orkar och funderar på att kontakta soc. Då kanske han får lite eld i arslet för det verkar han behöva!
    +1
  • Anonym (J)
    Anonym (N) skrev 2022-10-05 10:48:27 följande:

Jag är inte ensamstående, men min man gör inget för att underlätta, tvärtom.
    Jag går bara på ren viljestyrka, men mår sämre och sämre. Jag gör allt för att barnen ska ha det bra, men känner hur mitt tålamod förvärras allt eftersom... 

Vet inte om avlastningsfamilj skulle räcka, jag är redan ensam om dagarna, men det hjälper inte.

Skilj dig så ska du nog se att det blir bättre. Lycka till. 
  • DVQ
    Anonym (Jobbies) skrev 2022-10-05 17:42:30 följande:

Soc kommer inte placera era barn på den grunden.

Eftersom ni är 2 har jag svårt att tro att ni ens får kontaktfamilj till barnen.

Däremot tror jag att kontakta soc är en bra idé för att få komma på familjestöd. De kanske lyckas prata lite vett i din man.

Om mannen ändå inte lyssnar är ju alternativet flytta isär och du har barnen varannan vecka eller varannan helg.

Om barnen far illa i nuvarande situation kan det absolut bli tal om både stödåtgärder som kontaktfamilj och i sista hand placering även om de är två.

Men det förutsätter allvarliga brister i föräldraskapet eller barn med särskilda behov. Att mamma har en utmattningsdepression och pappa tycker att livet är allmänt jobbigt räcker inte i sig.

Däremot håller jag med om att sockontakt för att prata vett i mannen låter som en bra idé.
  • Anonym (K)
    Anonym (N) skrev 2022-10-05 09:52:29 följande:

Utmattning och saknar stöd hemma och från omgivningen. Blir bara tröttare och tröttare och känns som det är bomull i huvudet konstant.

Är du sjukskriven då eller? Kanske dags för det annars. Undrar också hur det kommer sig att du inte får återhämtning om du är ensam hela dagarna och ungarna är i skola/fsk.
  • Anonym (En gång till...)

Och så ännu en tråd med en mamma som säger sig inte orka med barnen och efter några inlägg visar det sig att det är inte alls barnen som är problemet utan deras pucko till pappa. Om jag fick en hundring för varje sån tråd hade jag varit rik snart. 

Be soc om stöd, TS. Och hjälper inte det så skilj dig. 

• DVQ
    Anonym (K) skrev 2022-10-06 17:44:25 följande:
    Är du sjukskriven då eller? Kanske dags för det annars. Undrar också hur det kommer sig att du inte får återhämtning om du är ensam hela dagarna och ungarna är i skola/fsk.
    Om ts är sjuk och samtidigt har allt ansvar för barn, hem och markservice till mannen är det väl inte så konstigt att återhämtningen inte räcker till. Vi vet inte heller hur många timmar på fsk barnen är. 
  • Anonym (Fisk)
    DVQ skrev 2022-10-07 07:14:42 följande:
    Om ts är sjuk och samtidigt har allt ansvar för barn, hem och markservice till mannen är det väl inte så konstigt att återhämtningen inte räcker till. Vi vet inte heller hur många timmar på fsk barnen är. 
    Tja, vi vet ju faktiskt inte om maken också mår dåligt. Fast han måste jobba för frun är hemma med låg inkomst av sjukskrivning eller ingen ersättning alls. Pengarna måste in. För att han ska klara jobba heltid (vi vet ju inte heller vad han jobbar med) eller rent av jobbar 50-60 timmar i veckan klarar han inte av att avlasta frun när han kommer hem. Myntet har två sidor och vi vet inte det andra. TS svarar inte på frågorna om hon jobbar eller inte. Men tanke på att de varken står i hennes TS eller att hon svarar misstänker jag hon är hemma. Sen är barnen på förskolan några timmar om dagen. De är hennes lucka för återhämtning. Var är makens lucka om han dirket ska börja med barn och hushåll. Han kanske har satt stopp för att ens orka gå till jobbet dagen efter. 

Men men, vi vet ju faktiskt inte. Lätt att skrika att de ska skilja sig eller sätta krav på maken när vi fått en sida, som inte ens är komplett.
  • Anonym (K)
    DVQ skrev 2022-10-07 07:14:42 följande:
    Nej, men jag inväntar hellre ts svar på min kommentar. Hon skriver inget om att hon skulle vara sjukskriven heller, och inte alla som är utbrända är sjukskrivna, finns alla möjliga varianter.
Svar på tråden Svårt att få tillbaka barnen?