• symer89

    Trangiakök

    Ska köpa trangiakök och det blir modellen 25, men vad står den andra siffran för? 25-2, 25-4 etc

    försökt googla men får fram att det handlar om beläggningen, men det gäller bara 3-4 samt 5-6, vad står 2 för? 


    någon Trangia kunnig som förstår min fråga? 

  • Svar på tråden Trangiakök
  • Friger
    symer89 skrev 2022-10-05 20:45:39 följande:
    Trangiakök

    Ska köpa trangiakök och det blir modellen 25, men vad står den andra siffran för? 25-2, 25-4 etc

    försökt googla men får fram att det handlar om beläggningen, men det gäller bara 3-4 samt 5-6, vad står 2 för? 


    någon Trangia kunnig som förstår min fråga? 


    Måste krypa till korset att jag nördart ner mig i det där.

    Siffrorna anger olika tillbehör och kombinationer av materiel.

    Av alla de olika kök jag provat så gillar jag Trangia-kök bäst. Så du väljer helt klart rätt.

    Jag skulle ha valt "25-3 HA/GB". Dvs non-stick beläggning i stekpannan men hårdanodiserad aluminium i kastrullerna och gasolbrännare. Dvs kastrullerna blir inte lika känsliga för repor.

    Deras nyaste materiel har jag inte provat. Det som de kallar för DS.

    Jag föredrar gasolbrännare 8 dagar i veckan.


  • symer89
    BuoBä skrev 2022-10-05 20:57:42 följande:

    Här ser du på bilderna exakt vad som ingår och vad skillnaden är: 
    trangia.se/produkt-kategori/trangiakok/[2015]|_stock_status[1]


    Tack men på länken kommer jag till alla deras kök. jag funderar på vad är exakt skillnad mellan 25-2 och 25-3, vad betyder 2an respektive 3an
  • symer89
    Friger skrev 2022-10-05 21:00:21 följande:
    Måste krypa till korset att jag nördart ner mig i det där.

    Siffrorna anger olika tillbehör och kombinationer av materiel.

    Av alla de olika kök jag provat så gillar jag Trangia-kök bäst. Så du väljer helt klart rätt.

    Jag skulle ha valt "25-3 HA/GB". Dvs non-stick beläggning i stekpannan men hårdanodiserad aluminium i kastrullerna och gasolbrännare. Dvs kastrullerna blir inte lika känsliga för repor.

    Deras nyaste materiel har jag inte provat. Det som de kallar för DS.

    Jag föredrar gasolbrännare 8 dagar i veckan.
    Har försökt nördart ner mig men fattar inte skillnaden mellan 25-2 och 25-3,  fick beställt 25-2 HA från outnorth ikväll men kom sedan på att jag kanske borde tagit 25-3 istället.

    vill väldigt gärna ha gasol! Men budgeten denna gång blev traditionell, såg att man kunde köpa till gasolbrännaren senare
  • Friger
    symer89 skrev 2022-10-05 21:31:53 följande:
    Har försökt nördart ner mig men fattar inte skillnaden mellan 25-2 och 25-3,  fick beställt 25-2 HA från outnorth ikväll men kom sedan på att jag kanske borde tagit 25-3 istället.

    vill väldigt gärna ha gasol! Men budgeten denna gång blev traditionell, såg att man kunde köpa till gasolbrännaren senare
    Ja, det går att beställa gasol senare! Rekommenderas! :)

    Beror på de nästkommande bokstäverna.

    25-2 UL betyder ultralätt aluminium på kastruller och stekpanna + kaffekanna
    25-3 UL betyder ultralätt aluminium på kastruller och stekpanna.
    25-2 HA betyder Hårdanodiserat aluminium på kastruller och stekpanna + kaffekanna.
    25-3 HA betyder Hårdanodiserat aluminium på kastruller, nonstick på stekpanna.

    Finns bara en delvis logik i systemet. Kaffekannan tycker jag är överflödig om man är ute och vandrar.
  • BuoBä
    symer89 skrev 2022-10-05 21:27:22 följande:
    Tack men på länken kommer jag till alla deras kök. jag funderar på vad är exakt skillnad mellan 25-2 och 25-3, vad betyder 2an respektive 3an

    25-2 har kaffepanna och stekpanna i aluminium.
    23-3 har inte kaffepannan och stekpannan har Non-stick.


  • symer89
    Friger skrev 2022-10-05 21:39:21 följande:
    Ja, det går att beställa gasol senare! Rekommenderas! :)

    Beror på de nästkommande bokstäverna.

    25-2 UL betyder ultralätt aluminium på kastruller och stekpanna + kaffekanna
    25-3 UL betyder ultralätt aluminium på kastruller och stekpanna.
    25-2 HA betyder Hårdanodiserat aluminium på kastruller och stekpanna + kaffekanna.
    25-3 HA betyder Hårdanodiserat aluminium på kastruller, nonstick på stekpanna.

    Finns bara en delvis logik i systemet. Kaffekannan tycker jag är överflödig om man är ute och vandrar.
    Tackar!

    ja det kanske den blir, hehe, men i första hand kommer vi mest vara ute med barnen i skogen några timmar, så kan bli ett godare kaffe att dricka än termoskaffe, mest för upplevelsen
  • symer89
    BuoBä skrev 2022-10-05 21:40:19 följande:
    25-2 har kaffepanna och stekpanna i aluminium.
    23-3 har inte kaffepannan och stekpannan har Non-stick.
    Tack!

     Lite trött och trög såhär på kvällskvisten.
  • Friger
    BuoBä skrev 2022-10-05 21:40:19 följande:
    25-2 har kaffepanna och stekpanna i aluminium.
    23-3 har inte kaffepannan och stekpannan har Non-stick.
    Stämmer på 25-3 UL. Skrev fel där.

    Själv har jag 27-3 HA/GB. Dvs en storlek mindre med gasol. Tycker den fungerar bra även om man är några flera. Med gasol går det så snabbt att värma vatten att det inte spelar någon roll.

    Men det förutsätter att du värmer vatten till torrmat och liknande. Ska du koka makaroner, potatis, ris och annat och är några fler behöver du större så klart.
  • Friger
    symer89 skrev 2022-10-05 21:44:17 följande:
    Tackar!

    ja det kanske den blir, hehe, men i första hand kommer vi mest vara ute med barnen i skogen några timmar, så kan bli ett godare kaffe att dricka än termoskaffe, mest för upplevelsen
    Det kommer det kommer. Snart kommer du stå uppe på fjället och njuta av ditt Trangia-kök! :)

    Barn älskar minusgrader, motvind och snö som piskar i ansiktet och ingen mobiltäckning. Det är livet! :)
  • symer89
    Friger skrev 2022-10-05 21:50:38 följande:
    Det kommer det kommer. Snart kommer du stå uppe på fjället och njuta av ditt Trangia-kök! :)

    Barn älskar minusgrader, motvind och snö som piskar i ansiktet och ingen mobiltäckning. Det är livet! :)
    Ha! Mina barn är ännu så små. haha. Just nu älskar de att vara ute i skogen och leta efter troll! Haha men är 4 och 2,5 år. Får se vad de säger om 10 år, hehe
Svar på tråden Trangiakök