• Anonym (Mamman)

Min 16-åriga dotter fortsätter att ha en relation med sin pojkvän som sitter av ett långt fängelsestraff.

Min dotter är 16år, pojkvännen 19år. De har varit tillsammans i över ett år. I somras dömdes han till ett långt fängelsestraff för misshandel (av min dotter) och mordförsök av en bekant till dem. De har fram tills ganska nyligen inte kunnat ha någon kontakt förutom via brev. Nu pratar de i telefon. Mest hela tiden. Åtminstone flera timmar per dag.
    Enligt dotterns kompis är han enormt manipulativ (vilket jag inte sett några tendenser till innan denna misshandel).  Sen de började prata i telefon har min dotter isolerat sej mer och mer. Enligt hennes yngre syster (också min dotter) har hon mått dåligt och då ringt sin pojkvän men det har bara resulterat i att hon mår sämre. Hon har nu i höstas börjat gymnasiet men frånvaron blir bara högre. Tidigare, innan de kunde prata i telefon, var min dotter iaf ute "och hängde" var och varannan dag men nu sitter hon bara på sitt rum.
    Socialtjänsten är inkopplade och likaså BUP men inget händer.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min 16-åriga dotter fortsätter att ha en relation med sin pojkvän som sitter av ett långt fängelsestraff.
  • Anonym (gr)

Du måste tvinga henne att avsluta relationen nu! Snart är hon 18år och då kan du inte göra något. Dessutom kan hon inte hålla på att skolka från skolan. Ta ifrån henne mobilen och stäng av wifi om hon nu ska ha datorn kvar, man kan ju behöva göra läxor på datorn men i word så behöver hon inte internet.

Ring även och förklara allvaret för pappan. Som hennes framtid ser ut med den här killen och skolgången kommer hon bli arbetslös, missbrukare och misshandlad, kanske mördad. Möjligen får de också ett stackars barn som kommer ha massa trauman, kanske utvecklingsstörd pga droger.

• Anonym (Em)

Kontakta Kriminalvården och återkalla ditt samtycke till att de får ha kontakt på telefon. De kan fortfarande skriva till varandra. När hon är 18 kan hon själv samtycka till telefonsamtal och återuppta det då om hon vill. Om ni har fast telefon så säg upp den. Han borde väl sitta på klass 1-anstalt om han är dömd för mordförsök?
    Då brukar de vara väldigt restriktiva med samtal till mobil. 

• Humblebeee247

Dra tillbaka kontakttillståndet omedelbart, att det ens är något att fundera på? Att skylla på dåligt nätverk känns ganska lamt när det är så pass allvarliga saker det handlar om. Ja, hon kommer kanske bli upprörd men det får hon väl bli då? Det går över och chansen att hon läker och bygger upp sig själv är betydligt större än om kontakten mellan dem fortsätter. 

• Anonym (WW)
    Anonym (Zzz) skrev 2022-10-06 08:31:54 följande:

Googlar man ser man att telefonsamtal kräver tillstånd och intagna får inte ha egen telefon.

Antingen har han lyckats komma över en telefon på olagligt sätt eller så är det någon på utsidan din dotter pratar med.

Insmugglade telefoner är rätt vanligt. En del anstalter har störsändare för att stoppa samtal för sådana telefoner, men jag vet inte om alla har det.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-06 05:37:27 följande:
    Tack för svar!
    Självklart kan jag det. Problemet då är att hon har en far som jag inte har någon bra kontakt med plus att hon skulle hitta sätt att fixa det ändå. Anledningen till att jag "tillåter" dem att ha kontakt är att han kommer sitta inne i minst 6år och jag då hoppas att hon ska mogna och förstå detta själv. Varken hon eller jag har något nätverk vad gäller familj eller vänner så att -förbjuda- henne att ha kontakt med pojkvännen känns inte som rätt väg att gå. Då tappar jag all kommunikation med henne och hon har ingenstans att vända sej.
    Så din dotter ska ha kontakt med en som är dömd till fängelse för att du är obekväm med att ha kontakt med hennes pappa....? Alltså snälla... Du ger din dotter till vargarna! Ta bort telefonen bara! Ge henne inga pengar så hon kan köpa en ny, du kan swisha henne pengar vid behov (och be om kvitto tillbaka).

Om han är dömd för misshandel och mordförsök och måste sitta minst sex år så betyder det att han blivit dömd till ca nio år i fängelse, var har killen gjort egentligen?? Inte ens mördare får så långa straff alla gånger.

Nej, hon kommer inte att mogna. Så länge de har kontakt kommer han att hjärntvätta henne och hon kommer bli allt mer bunden till honom ju längre tiden går. Det kommer bara att förstärka deras band. Sedan kommer han ut. Jag hoppas att du är beredd på att planera hennes begravning i framtiden, för det är där det kan sluta i värsta fall.
  • Kockobello
    Anonym (gr) skrev 2022-10-06 09:31:59 följande:

Du måste tvinga henne att avsluta relationen nu! Snart är hon 18år och då kan du inte göra något. Dessutom kan hon inte hålla på att skolka från skolan. Ta ifrån henne mobilen och stäng av wifi om hon nu ska ha datorn kvar, man kan ju behöva göra läxor på datorn men i word så behöver hon inte internet.

Ring även och förklara allvaret för pappan. Som hennes framtid ser ut med den här killen och skolgången kommer hon bli arbetslös, missbrukare och misshandlad, kanske mördad. Möjligen får de också ett stackars barn som kommer ha massa trauman, kanske utvecklingsstörd pga droger.

Ja, hon blir dömd till ett liv i misär med den killen.
  • Kockobello

Vad skulle hon mest av allt vilja göra i livet, om hon fick välja verkligen bland allt och om allt vore möjligt?

• Kockobello

Jag tycker ni ska resa bort länge. Typ till andra sidan jordklotet. När ni kommer hem gör ni en komplett omstart. Kanske flyttar till annan ort.

• Anonym (S)

Vad du ska göra är att du ska vara hennes förälder, du ska vara hennes beskyddare och hennes "hjärna" i tonårsdimman och depressionen. Du ska INTE vara hennes veka kompis nu som inte vågar ta jobbiga samtal och duster.

Telefonen ska bort, hon ska absolut inte ha kontakt med det där kräket. Internet stänger du av om det innebär kontakt med honom via dator i det läget. Du följer med till BUP och andra instanser och sitter inte vekt bredvid och låter dem köpa dotterns ord - förklara hur det verkligen ser ut! Förklara hur hon inte tar medicinen och mår skit. Förklara att hon inte är kapabel att se att medicinen faktiskt hjälpt, o.s.v. Förklara att skolskolk INTE är ett alternativ. Du kan inte bara låta dottern styra och ställa när hon mår som hon mår! 

• Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Em) skrev 2022-10-06 09:36:56 följande:

Kontakta Kriminalvården och återkalla ditt samtycke till att de får ha kontakt på telefon. De kan fortfarande skriva till varandra. När hon är 18 kan hon själv samtycka till telefonsamtal och återuppta det då om hon vill. Om ni har fast telefon så säg upp den. Han borde väl sitta på klass 1-anstalt om han är dömd för mordförsök?
    Då brukar de vara väldigt restriktiva med samtal till mobil. 

Det är inte så det fungerar att man samtycker till kontakt med den intagna utan tvärtom. För att TS dotter ska kunna tala i telefon med sin kille så måste TS ha ansökt om att få ha kontakt, den intagna kan sedan godkänna eller avslå den ansökan. Godkänner han så är det sedan anstalten som bestämmer om det får förekomma någon kontakt. Anstalten skulle aldrig godkänna kontakt mellan en intagen och brottsoffret.

Det finns ingen möjlighet att han kan tala i flera timmar med dottern varje dag, Under dagtid är det arbetsplikt. Visst finns det insmugglade telefoner men varken från dem eller från anstaltens telefon är det gratis att ringa. I synnerhet en insmugglad mobil blir inte billig att använda och skulle avgjort inte uppskattats av övriga om en la beslag på den timmavis på kvällen. 

Allt detta då såvida han inte är någon av de gängkriminella, de har pengar och kontakter nog att både ha pengar att betala telefonen med eller att få in en telefon på anstalten.
  • svamparna

Ta kontakt med dom som jobbar med våld i nära relationer i din kommun. Boka ett möte och be dom förklara för henne dom vanligaste tecknen som manipulativa och våldsbenägna män har. Annars finns det kvinnojour som kan informera henne. Hon är kär- första kärleken antar jag, hon är ung och naiv. Jag dömer Inte henne utan tänker snarare att hon bortser från allt negativt och själv inte ser det utomstående ser. Det är jättesvårt att hjälpa personer som inte vill bli hjälpta. Men passa på innan hon fyller 18 för då är du helt maktlös. Hon kommer garanterat tycka jävligt illa om dig nu, men det kommer en dag då hon har fått insikt och hon själv kommer undra hur hon tänkte och tacka dig för att du agerade! 

skickar massa styrkekramar!

• Anonym (Em)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2022-10-06 19:48:10 följande:
    Det är inte så det fungerar att man samtycker till kontakt med den intagna utan tvärtom. För att TS dotter ska kunna tala i telefon med sin kille så måste TS ha ansökt om att få ha kontakt, den intagna kan sedan godkänna eller avslå den ansökan. Godkänner han så är det sedan anstalten som bestämmer om det får förekomma någon kontakt. Anstalten skulle aldrig godkänna kontakt mellan en intagen och brottsoffret.

Det finns ingen möjlighet att han kan tala i flera timmar med dottern varje dag, Under dagtid är det arbetsplikt. Visst finns det insmugglade telefoner men varken från dem eller från anstaltens telefon är det gratis att ringa. I synnerhet en insmugglad mobil blir inte billig att använda och skulle avgjort inte uppskattats av övriga om en la beslag på den timmavis på kvällen. 

Allt detta då såvida han inte är någon av de gängkriminella, de har pengar och kontakter nog att både ha pengar att betala telefonen med eller att få in en telefon på anstalten.

Vadå inte så det fungerar? Jag som anhörig måste fylla i en blankett som heter ?Samtycke till kontakt?. På den står det ?Den intagne som anges nedan vill kunna ringa till dig eller ta emot besök av dig.? För att kontakt ska få äga rum måste du samtycka till det och den intagne måste ansöka om tillstånd att ringa dig. Därefter får jag skriva under att jag samtycker till kontakt med den intagne. Samtycke för barn under 18 ska lämnas av vårdnadshavare. 

Jag ansöker inte om att få kontakt utan jag skriver under på att jag godkänner att den intagne kontaktar mig och han ansöker om att få kontakta mig. 

• pralin

Du förklarar självklart för din dotter, och precis som någon föreslog så borde du söka kontakt med förslagsvis kommunen och deras våld i nära relation. Då din dotter ändå är 16 år tror jag att det är viktigt att hon får en chans att försöka förstå varför du river samtycket till kontakt med pojkvännen, samt ger henne en chans att säga hejdå om hon önskar. 

Var bestämd med vad som kommer hända med deras kontakt, men involvera henne och ge henne visst spelrum att agera "vuxet". Hon tycker ju såklart inte att hon är ett litet barn och hon tycker förmodligen att hon är stor nog att ta sina egna beslut. 

Det viktiga är ju också att stötta upp henne sen, efteråt. Hon har förmodligen sörja relationen, och hennes självbild är förmodligen skadad. Hon behöver få hjälp att förstå att felet är hans och inte hennes. Sök den hjälpen professionellt. Du vet ju inte vad som skett innan denna misshandel och hur han agerat.

• Anonym (Dahlia)

Jag hade också tagit bort min dotter ur situationen på vad sätt som krävdes.
    Det behövs tid för att "omprogrammera" henne och all kontakt med en manipulerande person förstör försöken.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-06 05:37:27 följande:
    Tack för svar!
    Självklart kan jag det. Problemet då är att hon har en far som jag inte har någon bra kontakt med plus att hon skulle hitta sätt att fixa det ändå. Anledningen till att jag "tillåter" dem att ha kontakt är att han kommer sitta inne i minst 6år och jag då hoppas att hon ska mogna och förstå detta själv. Varken hon eller jag har något nätverk vad gäller familj eller vänner så att -förbjuda- henne att ha kontakt med pojkvännen känns inte som rätt väg att gå. Då tappar jag all kommunikation med henne och hon har ingenstans att vända sej.
    Börja med att bygga upp ett kontaktnät. Prova nya saker tillsammans. Hitta en hobby där man interagerar med andra. Matlagning, kör, lerduveskytte, bokcirkel ja vad som. Tvinga med dottern.
Svar på tråden Min 16-åriga dotter fortsätter att ha en relation med sin pojkvän som sitter av ett långt fängelsestraff.