• Anonym (Undersköterskan)

Får aldrig jobba

Hej. Är timvikarie på ett äldreboende med fyra avdelningar och de senaste veckorna har jag jobbat extremt lite typ bara en gång i veckan. Senast jobbade jag ett 4 timmarspass för en vecka sedan och nu har jag inte blivit bokad på nytt trots att jag lägger mig mycket tillgänglig. Läser två gånger i veckan på komvux där Jag inte kan vara tillgänglig. fick alltid jobb på helgerna innan men nu har jag inte fått det på en månad Och är även utbildad.

Har det hänt flera här och vad berodde det på? Finns det något mer man kan göra åt det?

• Svar på tråden Får aldrig jobba
  • Dockan

Min uppfattning när man gick som timvik var att man fick mer jobb ju mer man jobbade (var också på ett boende när jag utb mig). Jag tror att de helt önskade de som man hade hos sig att bokas. Blev ofta tillfrågad om jag var tillgänglig helgen y osv när jag var på plats, sen blev jag bokad då. Var ju dock så längesedan att man ringde och bokade. 

Nu jobbar jag i skolan och vi önskar ofta tillbaka vikarier vi haft hos oss nyligen.  

• NessieAntilla

Du kanske inte är bra på ditt jobb och det därför du inte får mer?

• Citronella

Sök jobb på fler ställen. Som timvikarie inom vården är det vanligt att jobba på fler än ett boende. 

• Anonym (Enkelt)

Kontinuitet. De som är där mest är så klart de man vill ha tillbaka oftast (om de sköter sitt jobb väl), det är en trygghet för de boende och det gör att man är mer bekant med rutiner osv. Sedan om det är så att du egentligen borde vara tillgänglig ofta men de ändå väljer att ringa andra så handlar det nog tyvärr om hur bra man passar in på platsen, hur bra de tycker man sköter sig osv.

Anonym (Enkelt) skrev 2022-10-06 17:47:31 följande:

Kontinuitet. De som är där mest är så klart de man vill ha tillbaka oftast (om de sköter sitt jobb väl), det är en trygghet för de boende och det gör att man är mer bekant med rutiner osv. Sedan om det är så att du egentligen borde vara tillgänglig ofta men de ändå väljer att ringa andra så handlar det nog tyvärr om hur bra man passar in på platsen, hur bra de tycker man sköter sig osv.

Sommarjobbade där och efter Det började jag gå på timmar. I slutet av augusti och sen till mitten av september ungefär blev jag bokad 3-4 gånger i veckan ibland mindre. Har varit på alla avdelningarna vissa lite mer. Vissa boende och personal har även sagt att de tycker Jag är duktig.
    Dockan skrev 2022-10-06 16:28:39 följande:

Min uppfattning när man gick som timvik var att man fick mer jobb ju mer man jobbade (var också på ett boende när jag utb mig). Jag tror att de helt önskade de som man hade hos sig att bokas. Blev ofta tillfrågad om jag var tillgänglig helgen y osv när jag var på plats, sen blev jag bokad då. Var ju dock så längesedan att man ringde och bokade. 

Nu jobbar jag i skolan och vi önskar ofta tillbaka vikarier vi haft hos oss nyligen.  

Var också så för Innan jobbade jag 3-4 gånger varje vecka men sen hade jag lite andra ärenden och saker jag är engagerad och då kunde jag inte jobba. Vet inte om det kan ha bidragit
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Undersköterskan) skrev 2022-10-06 18:31:50 följande:
    Sommarjobbade där och efter Det började jag gå på timmar. I slutet av augusti och sen till mitten av september ungefär blev jag bokad 3-4 gånger i veckan ibland mindre. Har varit på alla avdelningarna vissa lite mer. Vissa boende och personal har även sagt att de tycker Jag är duktig.
    Kan det vara så att du har behövt säga nej just när de behövt någon? Eller att de kanske råkat behöva vikarier just de dagar du inte kan? Det är ju så att den man är säkrast på att kunna ringa för att hoppa in också troligast är den man ringer.
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-10-06 18:47:12 följande:
    Kan det vara så att du har behövt säga nej just när de behövt någon? Eller att de kanske råkat behöva vikarier just de dagar du inte kan? Det är ju så att den man är säkrast på att kunna ringa för att hoppa in också troligast är den man ringer.
    På det stället lägger man sig tillgänglig på en hemsida och sen bokar de In en. Har nog aldrig hänt att de ringt mig när de behöver någon. Är det ingen som kan skickas det ut automatiskt till alla vikarier. Tror det brukar saknas folk en dag jag inte kan

Uppdatering
    har gått snart en vecka till och har fortfarande inte fått ett enda pass varken innan eller imorgon och helgen:/

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Undersköterskan) skrev 2022-10-12 23:06:25 följande:

Uppdatering
    har gått snart en vecka till och har fortfarande inte fått ett enda pass varken innan eller imorgon och helgen:/

Fråga enhetschefen.
Svar på tråden Får aldrig jobba