• Thu 6 Oct 2022 21:29
    3697 visningar
    10 svar
    10
    3697

    6 månaders vill helst sova på mig under dagen

    Hej,jag har en bebis på 6 mån.
    Han har alltid älskat att sova på oss och varit svår att lägga ner i samband med att han somnat.Han kan sova i egen säng under natten men under dagen så vaknar han så fort jag lägger ned honom,det jag får göra är att lägga mig med honom på mig i 15-20 min och sen lägga ner honom,men inte ens då går det alltid.Är detta något man måste träna bort ?Har prövat värma upp hans säng innan osv men gör knappt skillnad.Jag ligger vissa dagar över 3 tim totalt med honom på mig och han sover.

  • Svar på tråden 6 månaders vill helst sova på mig under dagen
  • Thu 6 Oct 2022 22:18
    #1

    Träna bort? Nej. Kan du inte ha honom i en sjal? Om du nu inte själv behöver sömnen medan han sover utan vill göra annat.

  • Anonym (Norma­lt)
    Thu 6 Oct 2022 23:48
    #2

    Helt normalt att en så liten vill sova på dig.Hjärta Inget du måste träna bort. Min son sov enbart på en tills han blev kring 10-11 mån, sen dög vagnen helt plötsligt. Glad nu att vi tog vara på närheten.

  • Fri 7 Oct 2022 00:18
    #3

    Sjal eller sele är grejen, så har du händerna fria. Min dotter sov bara på eller precis bredvid oss(eller i bilen, men bara om den var i rörelse) från tills hon var typ 8-9 månader.  Vid den åldern var vi tvungna att lära henne att somna i egen säng till kvällen eftersom att hon plötsligt blev så lättväckt att vi inte ens kunde prata när hon sov. På dagarna gick det däremot bra att göra vad som helst utan att hon vaknade i selen. Knäppt. Sedan dag-sov hon i sjal eller sele tills hon var runt 14 månader.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (han)
    Fri 7 Oct 2022 08:44
    #4
    babyba skrev 2022-10-06 21:29:18 följande:
    6 månaders vill helst sova på mig under dagen

    Hej,jag har en bebis på 6 mån.
    Han har alltid älskat att sova på oss och varit svår att lägga ner i samband med att han somnat.Han kan sova i egen säng under natten men under dagen så vaknar han så fort jag lägger ned honom,det jag får göra är att lägga mig med honom på mig i 15-20 min och sen lägga ner honom,men inte ens då går det alltid.Är detta något man måste träna bort ?Har prövat värma upp hans säng innan osv men gör knappt skillnad.Jag ligger vissa dagar över 3 tim totalt med honom på mig och han sover.


    Ja, han kommer att träna bort det själv. När han blir äldre och inte längre har behov av närheten på samma sätt.

    Det är tidskrävande med bebisar som vill vara nära, man få inte mycket gjort om de vill ligga nära hela dagarna. Kan du ha honom i sjal eller sele så att du får händerna fria lite grann? 

    Som tur är så är den här perioden väldigt kort i det stora hela som är barnets uppväxt. Klen tröst just nu, men så är det. Om bara några månader sover han i lite andra intervaller, kanske vill/kan han sova utan dig då. Men inom några år kommer han definitivt inte att behöva sova på dig under dagarna. 
  • Fri 7 Oct 2022 19:01
    #5
    Pope Joan II skrev 2022-10-06 22:18:07 följande:

    Träna bort? Nej. Kan du inte ha honom i en sjal? Om du nu inte själv behöver sömnen medan han sover utan vill göra annat.


    Nej för då vaknar han,måste vara mörkt.Jo visst är det mysigt att ligga ned med honom men svårt att sova med 9 kg på sig :)
  • Fri 7 Oct 2022 19:04
    #6
    Anonym (han) skrev 2022-10-07 08:44:34 följande:
    Ja, han kommer att träna bort det själv. När han blir äldre och inte längre har behov av närheten på samma sätt.

    Det är tidskrävande med bebisar som vill vara nära, man få inte mycket gjort om de vill ligga nära hela dagarna. Kan du ha honom i sjal eller sele så att du får händerna fria lite grann? 

    Som tur är så är den här perioden väldigt kort i det stora hela som är barnets uppväxt. Klen tröst just nu, men så är det. Om bara några månader sover han i lite andra intervaller, kanske vill/kan han sova utan dig då. Men inom några år kommer han definitivt inte att behöva sova på dig under dagarna. 
    Ja det var mest det jag undrade,om jag behöver aktivt vänja honom vid att sova själv eller om det liksom kommer automatisk,om det kommer automatiskt känns det så onödigt att kämpa och försöka med att han ska sova själv om dagarna.Jag har inga problem att ligga 40-50 min med honom men ibland när det blir 2 timmar blir det lite mycket.
  • Fri 7 Oct 2022 19:06
    #7
    Anonym (Normalt) skrev 2022-10-06 23:48:34 följande:

    Helt normalt att en så liten vill sova på dig. // Hjärta Inget du måste träna bort. Min son sov enbart på en tills han blev kring 10-11 mån, sen dög vagnen helt plötsligt. Glad nu att vi tog vara på närheten.


    Vad skönt att höra ! Bara att ge honom det han vill mest alltså tills han själv väljer något annat
  • Anonym (FFFFF­)
    Fri 7 Oct 2022 19:10
    #8
    babyba skrev 2022-10-07 19:01:55 följande:
    Nej för då vaknar han,måste vara mörkt.Jo visst är det mysigt att ligga ned med honom men svårt att sova med 9 kg på sig :)
    Låt honom sova på pappan då. Vår son vägrade sova utan förälder i sig första halvåret.

  • Fri 7 Oct 2022 20:24
    #9
    babyba skrev 2022-10-07 19:01:55 följande:
    Nej för då vaknar han,måste vara mörkt.Jo visst är det mysigt att ligga ned med honom men svårt att sova med 9 kg på sig :)
    Så du tänker dig att det går att träna honom att inte sova på dig men att det är omöjligt att vänja honom att somna och sova i sjal kropp mot kropp med dig? 
  • Sat 8 Oct 2022 00:02
    #10
    Pope Joan II skrev 2022-10-07 20:24:54 följande:
    Så du tänker dig att det går att träna honom att inte sova på dig men att det är omöjligt att vänja honom att somna och sova i sjal kropp mot kropp med dig? 
    Måste formulera mig extremt dåligt pga sömnbristen märker jag.. nej frågan var om man ens kan/bör träna/lära honom att sova själv på dagen eller om det är något som han lär sig automatiskt utan att jag aktivt gör något åt det :) tycker många skriver att man ska lära barnen åka vagn,lära dom somna on själva osv.Alltså han har kunnat sova i bärsele men nu störs han av ljuset och sätter man sig ned vaknar han så att stå upp i 60-90 min med en 9 kg bebis är inte jättelockande
Svar på tråden 6 månaders vill helst sova på mig under dagen