• Dogmommy

    Kan man låna till kontantinsatsen? (Hus)

    Min sambo har satt in sina sparpengar på aktier som denne ej vill plocka ut innan det går med vinst eller +/- noll. Jag är pank efter att ha studerat i 3 år. 

  • Svar på tråden Kan man låna till kontantinsatsen? (Hus)
  • Emala

    Vi kunde låna till kontantinsatsen, men det var ca 10 år sen.   Det blev dock ett sk blancolån utan säkerhet och högre ränta. 
    Vet inte hur det är numera, tyvärr. 

  • me33

    Meningen med kontant-insats är precis som det låter, kontanter(egna pengar) 

    Eftersom ni tycks sakna detta medel är det bästa att låta bli helt enkelt.

  • Daisy28
    Dogmommy skrev 2022-10-07 00:13:52 följande:
    Kan man låna till kontantinsatsen? (Hus)

    Min sambo har satt in sina sparpengar på aktier som denne ej vill plocka ut innan det går med vinst eller +/- noll. Jag är pank efter att ha studerat i 3 år. 


    Kolla med banken om det går att låna med aktierna som säkerhet. Finns risker med det också.
  • Litorina

    Är det verkligen klokt att köpa boende i ert läge? Har ni en buffert för takreparationer, trasiga värmesystem mm? Klarar ni ut lånet ensamma om den andra blir sjuk eller dör? 

  • Inteutanproblem

    Jag skulle vänta, och spara så mycket pengar under tiden som det bara går. Sannolikheten är ändå stor att priserna på bostäder kommer fortsätta sjunka. 

  • Hejpå

    Hej, 
    Ja det går men att låna till kontantinsats till ett bostadslån har sina risker. 

    Räntan kan stiga kraftigt framöver.

    Bostadens värde kan sjunka kraftigt.

    Tyvärr är detta ganska troligt framöver.

    Här kan du låna. 

    xn--skerhetonline-bfb.com/bostadsl%C3%A5n

    Lycka till med allt. 

  • godisbjörn

    Har ni endast 300 000 kr sparat ihop? Jag och min kille har närmare 1 mkr sparat ihop, väntar lite med att köpa hus trots det

  • Hejpå

    Godisbjörn 
    Vilket konstigt inlägg, självklart finns det personer med olika ekonomiska situationer. 

    Er miljon kan vara mycket i vissa personer, men hos andra inget. 

    Men till topic.
    Ja det går att låna pengar till kontantinsats till ett bolån.

    Blancolån, privatlån.
    www.snabbutbetalning.se 

  • Litorina
    Dogmommy skrev 2022-10-08 09:35:28 följande:

    Vi ?har? 300.000 och fast anställning båda två. 


    Hur mycket har ni tänkt lägga på huset? 


    Vad menar du med har inom citationstecken? Har ni 300 000 eller har ni inte det? Är det vad hans aktier är värda just nu? 

  • Excentriskan

    Nu vara det ju 13 år sedan jag köpte mitt hus, men då lånade jag upp till taknocken. Topplånet hade en avbetalning på 10 år. 4 procent i ränta. Huset kostade dock då bara 840 000 kr och är idag värderat till 2 mkr. (har dock lagt ut 600 tkr på att renovera under årens lopp. 

    Vore jag ni skulle jag avvakta ett litet tag till. Se om huspriserna sjunker mer i takt med att räntorna stiger. Var också noga med att välja hus som har bra energivärde och helst bergvärme, solpaneler eller dyl. 

    Ni kan ju betala bort topplånet då hans aktier stigit i värde. Den högre räntan ställt mot att köpa vid rätt tillfälle och objekt ska man alltid ta hänsyn till.

    Lycka till.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • GodRödVin

    Det går att låna till kontantinsats. Det beror bara på hur mycket det handlar om. Vi köpte en villa för ett år sedan och hade 0 kr i kontantinsats. Vissa banker ger lite olika mycket, det beror lite på hur ni står rent ekonomiskt.
    Men kolla gärna olika jämförelsesidor på vad ni kan få.
    Vill bara poängtera att försök att inte dra på er för många kreditupplysningar då det kan påverka er ekonomi. Lendo är ett sådant företag som gärna genererar 30 st upplysningar 🙄
    Sambla är bara jävligt påstridiga och jobbiga att ha att göra med, så om ni vill fundera i lugn och ro så är det kanske inte det bästa valet.
    Kolla gärna här och se om ni hittar något som passar er.

    kampanjer.net/kategorier-3/ekonomi-finans/

Svar på tråden Kan man låna till kontantinsatsen? (Hus)