• Mimmiimimmii

    Springmask oftA

    Vi har 3 barn o har spingmask i omgångar o nu är det ofta. Gör allt men de återkommer hela tiden. När jag läser på medicinen blir jag orolig lever besvär mm vågar man ge fler gånger. Kan det gå bort av sig själv?Kan det vara farligt att ha länge?

  • Svar på tråden Springmask oftA
  • Anonym (F)

    Hur vet ni att det är springmask? Det är inte farligt men kanske inte så trevligt att ha. Det finns receptfria tabletter mot springmask, alla i familjen ska ta dessa och upprepa behandling efter en tid. När ni tagit dem ska ni tvätta alla sängkläder i minst 60 grader, städa noggrant huset och vara noggrann med hygienen och tvätta sig i rumpan varje dag med tvål och vatten då maskarna lägger ägg vid analöppningen oftast nattetid, Även leksaker kan ha maskägg så tvätta även dessa. Städa badrum och toalett ofta och byt sängkläder i sängarna ofta. 

  • Mimmiimimmii

    Sett dem o det kliar så vidrigt pp kvällarna på barnen. Lästw någonstans att de kunde vara farligt i längden. Har ni barit orolog för biverkningar av tabletten?

  • Anonym (F)

    Hur ser dem ut? Är de långa/korta? Vilken färg? Finns de i avföringen? Tabletter hjälper bra mot springmask men för att ni ska bli av med dem krävs att alla i familjen tar dem och städar och tvättar bort alla eventuella maskägg. Tror verkligen inte ni behöver vara oroliga för några biverkningar.

  • Mimmiimimmii

    Så öckliga googlat o det är dem jag ser. Smala vita ca 1cm vidriga. Stod att 1 på 1000 får problem med levern. Är ju ganska många ändå...av alla som tar tänker jag.

Svar på tråden Springmask oftA