• Anonym (Orolig för eskalering)

Har min man tidig frontallobsdemens som sin far

Han är 50 och han har senaste åren blivit
    1. Mer Introvrert
    2. Orkar inte ha fokus på en hel film, bara YouTube klipp 
    3. Tappar tråden I samtal och går in i sig själv
    4 varit otrogen, pratar öppet om sexuella luster att strypa och ha hårdhänt sex
    5.allämänt nedstämd 
    6. Svårt att behålla erektion  vid samlag
    7. Allmänt osocial i kontakt med grannar där man ska säga hej osv
    8. Svårt att sköta sin firma

Varje liten sak är inget bevis men allt sammantaget. Har någon erfarenhet av denna demens som ofts Kommer runt 50. Ärftlighet finns och jag är orolig

• Svar på tråden Har min man tidig frontallobsdemens som sin far
  • Anonym (Liknande situation)

Min sambo (65+ år) uppvisar liknande symptom.
    Jag har kontaktat hans VC för ett halvår sen. VC skulle kalla honom, men har inte gjort än. Det är väldigt svårt för VC med så vaga symptom. Ssk på VC sa att de skulle ge ett annat skäl till kallelsen. 
    Gick med i Demensföreningen, där kan man få rådgivning.
    Men din man är ju betydligt yngre, så hoppas att ni kan få snabb hjälp.
    Skulle det bli väldigt jobbigt för dig är det faktiskt ok att separera. 
    Hoppas att ni får snabb hjälp! 

• Anonym (Been there)
    Anonym (Orolig för eskalering) skrev 2022-10-12 23:12:12 följande:
    Tidigt tecken?
    Min man gjorde så konstigt. Han var otrogen
    Och sen när vi rett ut det och såren börjat läka
    Då började han berätta för mig detaljer om hur de haft sex
    Så fruktansvärt sårande

Och han förstod inte att det var HELT olämpligt 
    Tycker tyvärr inte att det låter som tidiga tecken, utan att han är en bra bit in i demensen. Menar inget illa på NÅGOT sätt, men får känslan att du har normaliserat hans beteenden. Det här med att han tar på sig själv när barnens kompisar är där, att han berättar detaljer om sin otrohet, det är riktigt gränslöst och illa. Mitt råd är att tänka på dig själv först.
  • Anonym (Been there)
    Anonym skrev 2022-10-12 23:14:04 följande:
    Hur visade sig intresset för unga tjejer?
    Hur kommer det sig att du frågar det?
    Anonym (Been there) skrev 2022-10-13 15:29:32 följande:
    Tycker tyvärr inte att det låter som tidiga tecken, utan att han är en bra bit in i demensen. Menar inget illa på NÅGOT sätt, men får känslan att du har normaliserat hans beteenden. Det här med att han tar på sig själv när barnens kompisar är där, att han berättar detaljer om sin otrohet, det är riktigt gränslöst och illa. Mitt råd är att tänka på dig själv först.
    Tack jo jag förstår att man är medberoende.
    Detta att prata om sexet sårade mig så djupt. Det får mig att vilja gå för vill inte såras så igen... 

Vill bara förtydliga att han inte sitter och onanerar men han tar handen innanför brallorna så där som män kan göra men som de Inte gör inför andra än ev sin fru.

Där verkar han iofs komma på sig själv och ta upp handen. Tror han känner av blickar och att stämningen blir stel... Eller är det jag som normaliserar igen........ 
  • Anonym
    Anonym (Been there) skrev 2022-10-13 15:30:09 följande:
    Hur kommer det sig att du frågar det?
    har börjat oroa mig för att min sambo har sjukdomen
  • Anonym (Early signs)
    Anonym (Orolig för eskalering) skrev 2022-10-13 16:38:33 följande:
    Tack jo jag förstår att man är medberoende.
    Detta att prata om sexet sårade mig så djupt. Det får mig att vilja gå för vill inte såras så igen... 

Vill bara förtydliga att han inte sitter och onanerar men han tar handen innanför brallorna så där som män kan göra men som de Inte gör inför andra än ev sin fru.

Där verkar han iofs komma på sig själv och ta upp handen. Tror han känner av blickar och att stämningen blir stel... Eller är det jag som normaliserar igen........ 
    Hur vanligt är det att män i den åldern gör så... När någon annan är i rummet 

Tack för alla svar. Ni har fått mig att förstå att vi behöver hjälp. 

• Anonym (Been there)
    Anonym (Orolig för eskalering) skrev 2022-10-15 07:06:52 följande:
    Lycka till! Och glöm inte att tänka på dig själv Hjärta
  • Anonym (finns det piller)

måste ju bli enda utvägen egentligen till sist om ens partener blir en annan person och beter sig gränslöst

• Anonym
    Anonym (Orolig för eskalering) skrev 2022-10-15 07:06:52 följande:

Hur går det ts?

Det har blivit värre men jag räddades genom att han lämnade mig. Jag kände ett ansvar att stötta och hjälpa men vilken frihet att slippa.

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (Orolig för eskalering) skrev 2026-02-14 18:00:35 följande:

Det har blivit värre men jag räddades genom att han lämnade mig. Jag kände ett ansvar att stötta och hjälpa men vilken frihet att slippa.

Oj, jobbigt!! Men om ni inte har barn tillsammans (?) så underlättar det ju för dig, att han lämnade menar jag. Då får du jobba med att lägga allt bakom dig.

Min mammas Alzheimer började med att hon fick för sig saker. Exempelvis att grannen var kriminell eller att restaurang vi var på sysslade med skumma affärer. Hon var 79 då så äldre.

Sen accelererade det med mer avancerade vanföreställningar och paranoia.

Det är en tragisk sjukdom.
  • Anonym (Jag)

Hur har det gått med honom?

Jag har ingen kontakt med honom. Eftersom vi inte har barn ihop gick det lätt att dela på oss. 

Har förstått att han är ute på Tinder. Kan få uppmärksamhet för  sitt yttre men undrar hur det går sen. Önskar allt gott!

Jag träffade en frisk man och gud sån skillnad på allt. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Orolig för eskalering) skrev 2026-02-15 22:57:23 följande:

Jag har ingen kontakt med honom. Eftersom vi inte har barn ihop gick det lätt att dela på oss. 

Har förstått att han är ute på Tinder. Kan få uppmärksamhet för  sitt yttre men undrar hur det går sen. Önskar allt gott!

Jag träffade en frisk man och gud sån skillnad på allt. 

Vad skönt att höra! 
Svar på tråden Har min man tidig frontallobsdemens som sin far