• ljuvliga

    Känns era vader också olika? Vågar inte fråga nån..

    När jag känner på mina vader. Framsidan, men lite, lite mot insidan, på vardera vad. Om man följer stortåns sidan o stryker rakt uppåt. Och i mitten av vaden så buktar det ut (antar att det är skelettet). 
    På min högra vad buktar det ut mer än på det andra?! Till o med så man kan se liten skillnad i viss vinkel.

    Är det så för er också? Om ni känner skillnad?

    Jag har inte vågat frågat nån vän om de har likadant. 

  • Svar på tråden Känns era vader också olika? Vågar inte fråga nån..
  • Anonym (Z)

    Nej, det gör dem inte och det är inget som buktar ut där alls på något av mina ben.

  • Ingenpsykolog
    ljuvliga skrev 2022-10-08 23:34:23 följande:
    Känns era vader också olika? Vågar inte fråga nån..

    När jag känner på mina vader. Framsidan, men lite, lite mot insidan, på vardera vad. Om man följer stortåns sidan o stryker rakt uppåt. Och i mitten av vaden så buktar det ut (antar att det är skelettet). 
    På min högra vad buktar det ut mer än på det andra?! Till o med så man kan se liten skillnad i viss vinkel.

    Är det så för er också? Om ni känner skillnad?

    Jag har inte vågat frågat nån vän om de har likadant. 


    Jag har svårt att hänga med i vad du menar. Jag undrat om du verkligen pratar om vaden. Den är ju en utbakning i stort sett hela vägen, men sitter ju inte i närheten av tårna, utan är benets baksida mellan hälen och knäskålen. Menar du fotknölarna? Oavsett så är våra kroppshalvor inte identiska spegelbilder av varandra. Jag har t ex ofta svullna fotknölarna, men de är oftast olika svullna. Jag kan få det när kroppen samlar på sig vätska av en eller annan orsak.

    Menar absolut inte att vara dryg, men det blir svårt att svara när din beskrivning är förvirrande (för mig).

    sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kroppsdelar

    Det korta svaret på frågan är att det är helt normalt att kroppsdelar på höger och vänster kroppshalva inte är identiska med varandra.
    Vrid mobilen 90° så fungerar "tumme upp", "tumme ner", citera mm
  • Ingenpsykolog

    Så drygt när länkar inte blir rätt länkade. Om du markerar hela texten i länken I inlägget ovan och öppnar i ny flik hamnar du på en lista över kroppens anatomi. Där hittar du både vaden och andra delar av fot och ben. Mina vader kan också vara svullna när jag samlar på mig vätska, men de har inga knölar.

  • flygrl

    @TS: Jag hänger tyvärr inte heller med va du menar. Är det verkligen vaden du menar? Eller menar du underbenets framsida?

    Sen är det ju som Ingenpsykolog skriver att kroppen inte är helt symmetrisk. Det är normalt det skiljer lite mellan vänster och höger kroppshalva. Man belastar ju inte helt jämnt och kan va höger- eller vänsterfotad precis som man är höger- eller vänsterhänt och får då tex. mer muskler i höger ben om man är högerfotad. 

  • ljuvliga

    Jag har nog varit lite otydlig. Menar underbenets framsida! (Fick för mig att hela underbenet heter vad) 

    Till exempel på höger underben så känner jag en utbukning på vänster framsida. I höjd mitten av benet. 
    Liknande utbukning känner jag på vänster ben (höger framsida), men en mindre utbukning. O den sitter lite längre ner än vad den gör på högra benet. 
    Dessa känns tydligast när jag tex böjer eller höjer upp benen. 

    Hoppas jag va tydligare nu! 

  • Ocdmänniska

    Det är aldrig hundra lika på höger och vänster sida på nått när det gäller kroppen, så det är inget konstigt alls 

  • Jag är bara jag

    Som alla sagt- man är aldrig symmetrisk i kroppen. Bara hålla upp händerna mot varann så ser du skillnad i längden på fingrarna. Och så där kan man fortsätta. De har tex gjort experimentet där de fotat ena halvan av ansiktet på folk och gjort en likadan halva till som ett nytt foto. Sen har de gjort samma sak med den andra ansiktshalvan. Resultatet är att det ser ut som två olika människor! Så olika ser vi nämligen ut egentligen.

  • flygrl
    ljuvliga skrev 2022-10-09 04:07:52 följande:

    Jag har nog varit lite otydlig. Menar underbenets framsida! (Fick för mig att hela underbenet heter vad) 

    Till exempel på höger underben så känner jag en utbukning på vänster framsida. I höjd mitten av benet. 
    Liknande utbukning känner jag på vänster ben (höger framsida), men en mindre utbukning. O den sitter lite längre ner än vad den gör på högra benet. 
    Dessa känns tydligast när jag tex böjer eller höjer upp benen. 

    Hoppas jag va tydligare nu! 


    Vad?
    Ok, då tror jag att jag förstår. Är utbuktningen på själva benet dvs. skenbenet (heter det väl?). För där känner jag inget speciellt och det känns väl ungefär lika på både höger och vänster sida.
  • ljuvliga
    flygrl skrev 2022-10-12 23:35:07 följande:
    Vad?
    Ok, då tror jag att jag förstår. Är utbuktningen på själva benet dvs. skenbenet (heter det väl?). För där känner jag inget speciellt och det känns väl ungefär lika på både höger och vänster sida.
    Ja precis, skenbenet heter det nog. Känner utbuktningarna tydligast om jag till exempel sitter upp, för då böjer jag upp benet när jag känt efter. Om jag har benen raklång så känns inte dessa.
    Om du tar tex höger ben så har du mittlinjen som känns som en tydlig kant hela vägen från knät och neråt om du drar med handen. Sen flyttar du handen bara nån cm till vänster o stryker. Där känns utbuktningen i mitten av benet.
    Likadant på vänster ben (men spegelvänt då)

    Men jag funderade, eftersom dessa känns olika? 

    O det här att man inte är symmetrisk i kroppen, det har jag också haft i åtanke men ska det kännas så oss stor skillnad? Jag har till exempel lite bredare benstomme på min högra sida än vänstra, vilket märks tydligast när klockan går bara i ena armen, samma med ringar.
  • ljuvliga

    Är det nån som har nån aning? 
    Nu är utbuktningen borta. Jag vaknade inatt och kände att den va mindre. Hade den i minst ett par månader. 

  • Anonym (danger)

    Sök vård direkt!! Det kan vara canser som äter upp ditt ben!!

  • Anonym (L)
    ljuvliga skrev 2022-10-09 04:07:52 följande:

    Jag har nog varit lite otydlig. Menar underbenets framsida! (Fick för mig att hela underbenet heter vad) 

    Till exempel på höger underben så känner jag en utbukning på vänster framsida. I höjd mitten av benet. 
    Liknande utbukning känner jag på vänster ben (höger framsida), men en mindre utbukning. O den sitter lite längre ner än vad den gör på högra benet. 
    Dessa känns tydligast när jag tex böjer eller höjer upp benen. 

    Hoppas jag va tydligare nu! 


    Kroppen är inte symmetrisk och skelettet känns annorlunda på olika ställen. T ex är skallen inte helt jämn om du känner  på ditt eget huvud. Det är samma för alla skelettdelar. 
Svar på tråden Känns era vader också olika? Vågar inte fråga nån..