Hej!
Jag förstår dig och lider med dig.
Det där att "allt är bra tills jackan ska på" - det känner jag igen.
Min son var hemmasittare tre månader i ettan. Efter sommarlovet gick det helt över (trodde vi), han gick glatt i skolan i två månader.
Och nu har han varit hemma i två veckor...
Min son är utåtriktad, oblyg, han många vänner i klassen. Han är social och har lätt att lära sig saker.
Det gick kanonbra i förskoleklass och första terminen i ettan, och två månader i början av tvåan.
Ni som säger "varför låter ni honom bestämma", ni fattar verkligen ingenting.
Vi kämpade som djur.
Min man bar honom till skolan, medans sonen sparkades slogs och skrek "jag vill döda dig, jag vill döda mig" hela vägen. Vi blivit två gånger anmälda till soc av folk som såg detta, eftersom det såg hemskt ut.
Min man hade stora blåmärken överallt, rivsår i ansiktet och sonen slog sönder hans glasögon flera gånger. Min man är både väldigt stark och väldigt lugn, han är supernoga med att inte göra honom illa på något sätt, och det gör att han inte orkar det fysiskt: alltså ni fattar nog inte hur jobbigt det är rent fysiskt, när en 7åring sparkas och slåss vilt som om det gäller livet. Att JAG skulle klara av detta kommer inte ens på frågan.
Så fort vi vänder hem, blir han lugn och glad igen.
Vi har tät kontakt med soc, med BUP, med skolans hälsoteam, med rektor mm.
Alla dessa möten och utredningar hjälper inte ett skit.
Jag var med honom i skolan många dagar. Det gick inte bra: han ville gärna ha mig med, men där inne satt han bara I eget rum och ville inte jobba.
Han fick personlig assistent, men dem gånger han gick till skolan så jobbade han ändå inte.
Och då tar han jättegärna med sig kompisar hem efter "skolan", kompisar nästan tävlar för att följa med honom. Hemma leker de jättebra och är glada.
Lärarna är stöttande, skriver fina brev att de saknar honom mm.
Både jag och mannen jobbar heltid. Vi blir nog snart av med jobbet eller jag vet inte.... Vi turas om att vabba och får intyg från BUP, men hur länge kan det fortsätta!!???
Ni som säger "det är bara att böra honom till skolan och lämna där". Hur tänker ni egentligen!? Han springer ju tillbaka hem, trots att assistenten träffar honom på halva vägen och lockar och lirkar och är bestämd. Ska assistenten hålla fast i honom? Jag kan lova att hon inte är stark nog.
Han är smart men vill inte säga varför han inte vill gå till skolan. De gångerna han är i skolan, så har han jätteroligt på rasterna, leker med vänner. Det ser nåde lärare och vi när vi hämtar.
Vi mutar honom som galningar. Dagarna när han skulle få godis hemma efteråt är förbi (funkade ändå aldrig). Bjuda hem kompisar efter skolan funkade några gånger, inte nu längre.
Vi satte upp kryschema på kylskåpet "Liseberg efter fem skoldagar". Han sa att han bryr sig inte.
Vi lovar nu dator och allt möjligt. Han säger att han bryr sig inte.