• Anonym (Rädd)

Läkare ringer inte?

Jag förstår att jag är lite extra känslig och rädd nu när jag är gravid osv. Så ber om förståelse tack!

Ska ta det så kort som möjligt; 

Jo, jag har lågt TSH dvs under 0,01 vilket jag fick veta 1 dag efter jag fick veta jag ör gravid.

Extra blodprov togs, fick aldrig provsvaren och ringde, dessa tar tydligen 1 vecka och vi BOKAR in att min läkare ska ringa idag måndag kl 10. Nu är klockan snart 13 och jag ringde vc som säger att "det är bara att vänta " . 

Tänk om läkaren inte ringer idag? Har redan levt med hemsk oro i 1 vecka, räcker inte de? Googlar man "Lågt TSH och gravid" får man ju inte bästa resultat! Nej, googla är inte bra men när ingen annan heller berättar något alls från vården vad gör man? Sköterskan sa att hon får inte komentera dom nya resultaten lsv.

Vad ska jag göra? :'(

• Svar på tråden Läkare ringer inte?
  • Anonym (Bekymrad)

Det var inte roligt att höra... Du kan ju vänta ett tag och ringa vårdcentralen igen. Förklara att det är otroligt viktigt för dig.

Läkare kan vara hopplösa på det sättet...

Vilken vecka skulle du vara i om du är gravid?

• Anonym (Bekymrad)

Slog mig... Har du kollat 1177? Där brukar ju provsvar stå? Men lite varning är ju att du kan få beskeden ofiltrerade...

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2022-10-10 12:53:43 följande:

Det var inte roligt att höra... Du kan ju vänta ett tag och ringa vårdcentralen igen. Förklara att det är otroligt viktigt för dig.

Läkare kan vara hopplösa på det sättet...

Vilken vecka skulle du vara i om du är gravid?

Vecka 6. 

Jag förklarade att detta är viktigt för mig eftersom jag är gravid men ganska kallt svar fick jag "det är bara att vänta " . Hade ju hjälp om hon sa till exempel att "läkaren ringer IDAG" nu har jag en rädsla/känsla att läkaren inte ringer idag.. 
  • Anonym (Rädd)

Jag kollade på 1177, men det står inget där. Frågade om det och då sa sköterskan "special provtagning syns aldrig för patienten, endast rutin prov"

• Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-10-10 12:57:00 följande:
    Vecka 6. 

Jag förklarade att detta är viktigt för mig eftersom jag är gravid men ganska kallt svar fick jag "det är bara att vänta " . Hade ju hjälp om hon sa till exempel att "läkaren ringer IDAG" nu har jag en rädsla/känsla att läkaren inte ringer idag.. 
    Tror absolut att det kan vara så, att de inte hör av sig idag.

Det enda du kan göra är ju att hålla telefonen laddad, ljudet påslaget och bära den med dig vart du än är. Skulle läkaren ringa så gör hen ju knappast det två gånger.

Jag har tidigare varit med om att läkaren ringt efter sista patientbesöket. Dvs de verkar sitta en stund efter arbetsdagen och fixa arbete.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2022-10-10 13:13:01 följande:
    Tror absolut att det kan vara så, att de inte hör av sig idag.

Det enda du kan göra är ju att hålla telefonen laddad, ljudet påslaget och bära den med dig vart du än är. Skulle läkaren ringa så gör hen ju knappast det två gånger.

Jag har tidigare varit med om att läkaren ringt efter sista patientbesöket. Dvs de verkar sitta en stund efter arbetsdagen och fixa arbete.
    Ja , har med mobilen på toan till och med.. Det är ju de, dom ringer ju aldrig mer än en gång heller..

MVC väntar liksom på besked om vad som händer näst, dvs VC läkare som ska kontakta mig och jag infomerar MVC.

Har suttit bara i soffan hela dagen.. Nu har jag dåligt sambete över de me  ja, svårt att göra något vettigt, är rädd att jag missar evetuella samtalet..
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-10-10 12:57:00 följande:
    Vecka 6. 

Det kanske lät kallt som hon sa det men hon har ju rätt. Det enda du kan göra är att vänta. Läkaren är tydligen upptagen med annat, patienter som drar ut på tiden t ex. Om de inte ringer idag så ringer de antagligen imorgon, eller så kan du själv ringa imorgon och boka in en ny tid, påpeka att läkaren inte hörde av sig som överenskommet och att du förväntar dig svar "idag".
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-10-10 13:16:44 följande:
    Ja , har med mobilen på toan till och med.. Det är ju de, dom ringer ju aldrig mer än en gång heller..

MVC väntar liksom på besked om vad som händer näst, dvs VC läkare som ska kontakta mig och jag infomerar MVC.

Har suttit bara i soffan hela dagen.. Nu har jag dåligt sambete över de me  ja, svårt att göra något vettigt, är rädd att jag missar evetuella samtalet..
    Se till att telefonen är laddad och gå ut på promenad.
  • Anonym (L)

Ringer förmodligen under eftermiddagen. Sällan min läkare ringer vid den tid som är bestämd. Händer typ aldrig. Utan ringer senare på dagen.

• Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-10-10 13:16:44 följande:

Du gör allt du kan göra för tillfället.... Jag hoppas verkligen att läkaren ringer och att det går bra med din graviditet!
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2022-10-10 13:24:50 följande:
    Du gör allt du kan göra för tillfället.... Jag hoppas verkligen att läkaren ringer och att det går bra med din graviditet!
    Tack för dina ord! <3 
    Hoppas verkligen läkaren ringer idag. Men tur det inte är fredag ändå, då hade jag haft en jobbig helg (försöker tänka possitivt)
  • Anonym (Rädd)

Ja (tack och lov) ! :) 

Nästa gång tänker jag fråga "men hen ringer väll idag" om det blir liknande situvation igen vill säga.

Svar på tråden Läkare ringer inte?