Anonym (Trött mamma) skrev 2022-10-11 06:48:37 följande:
Går inte att citera, men stort tack för din input npfmamma!
Det ligger säkert mycket i att det är diagnoserna som krockar där.
Har du något råd till hur man kan prata med henne om det? För inget vi säger fungerar. Vi är mest oroliga att hon en dag lägger sig i "fel" konflikt och att hon råkar illa ut. Hon saknar filter totalt när det gäller saker hon tycker är fel.
Tyvärr inte mycket mer än att fortsätta prata, ritprat brukar vara bra, att se det i bilder och själv få rita sin bild av sin syn på det..
själv har jag pratat mycket med dem om varandras diagnoser och hur det påverkar hur de är i jämförelse med varandra..du har ju jobbigt med X o Y o behöver ha det si eller så…ditt syskon har inte problem med X o Y men däremot med Z o då känns det som det gör för dig när X eller Y händer
Det tar tid och mååååååånga många upprepanden men med åldern kommer mer mognad o vissa konflikter minskar..o andra kommer till ;-(
De gånger 11 åringen i princip har rätt så bekräfta det för 11 åringen när ni pratar efteråt samtidigt som du ( för sjuttielfte gången) förklarar för 11 åringen att pga 7 åringens problematik så måste 7 åringen få göra si eller så fast det är fel
och myyycket ligga steget före ..som tex yoghurten.. jag har ett barn med selektiv ätstörning..äta uppvärmd mat går bara inte trots att det är man hen gillar så att spara mat om hen inte orkar är ingen idé..hen kommer inte kunna äta det ändå, vilket andra syskon kan göra.. jag hade mååånga diskussioner med framför allt ett av syskonen om detta innan det syskonet tillslut gav sig o accepterade :
att även o jag kan spara o äta och även om det är det rätta att göra så kan inte mitt syskon göra det..mitt syskon vet att det är fel att slänga( och att jag har rätt ) att det är ett slöseri men trots det så,går det inte för mitt syskon att äta det
även om man tycker att inget går in när man pratar så gör det det… men precis som när jag på jobbet pratar med min grupp 4-5 åringar och alla har full koll på att man inte får slåss om man blir arg utan att vi använder vår mun o pratar istället/ hämtar en fröken så i stundens hetta när det blir en konflikt så flyger den där näven ut /leksaken far iväg…för även om man intellektuellt kan prata och förstå i teorin hur man ska göra så mognadsmässigt är man inte där ännu så man klarar av att följa det i praktiken …Barn med en npf- diagnos räknar man ofta med är upp till 30% yngre inom de områden de har svårigheter än vad de är biologiskt ..