• Virrepannamamma

Han vill aldrig gifta sig

Jag och min nya pojkvän låg nu ikväll och pratade och när vi kom fram till äktenskap , jag har varit gift förut och så sa han att han aldrig vill gifta sig och sa att han måste vara uppriktig mot mig och självklart blev jag besviken eftersom han är min dröm man. 

Tror ni han kan ändra sig och har ni oxå varit med om liknande ändrade de sig ? 

min pojkvän sa att han bara sett dåligt med äktenskap som hans föräldrar därför vill han aldrig gifta sig 😢

• Svar på tråden Han vill aldrig gifta sig
  • EnAnonumius
    Anonym (Giftermål är en kvinnas trygghet, inte en mans.) skrev 2022-10-27 15:42:12 följande:
    Kvinnor generellt jobbar inte lika många timmar och i större utsträckning inom lågavlönade branscher. Klart finns det undantag. Men män är de stora förlorarna. 80% av alla skilsmässor initieras av kvinnor. Så förklara gärna varför så är fallet? Det är enkel ekonomi & logik att inte ingå i något där den ena parten löper en 5 ggr så stor chans att "byta" upp sig efter några år. Har själv erfarit det & det är ingen kul situation. Allt man arbetat sig till, 60h veckor i decennier. Som hon sen helt magiskt hade rätt till?. Barn som jag knappt fick se & när jag krävde att få se mina barn blev det anmälan & poliseskort. Gå & skölj av dig. Du har inte den blekaste aning om hur verkligheten kan se ut för män med mycket medel. 
    Ja givetvis.. Vi använder anekdot för att bevisa generellt.

Det ÄR tragiskt det du råkade utför., Det är inget att säga om..

Fast det är lika tragiskt är att du inte kan skilja på "jag" och "vi".  
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)
    Anonym (Giftermål är en kvinnas trygghet, inte en mans.) skrev 2022-10-27 15:42:12 följande:
    Kvinnor generellt jobbar inte lika många timmar och i större utsträckning inom lågavlönade branscher. Klart finns det undantag. Men män är de stora förlorarna. 80% av alla skilsmässor initieras av kvinnor. Så förklara gärna varför så är fallet? Det är enkel ekonomi & logik att inte ingå i något där den ena parten löper en 5 ggr så stor chans att "byta" upp sig efter några år. Har själv erfarit det & det är ingen kul situation. Allt man arbetat sig till, 60h veckor i decennier. Som hon sen helt magiskt hade rätt till?. Barn som jag knappt fick se & när jag krävde att få se mina barn blev det anmälan & poliseskort. Gå & skölj av dig. Du har inte den blekaste aning om hur verkligheten kan se ut för män med mycket medel. 
    Ta av dig offerkoftan. Du ska vara glad att hon tog hand om dina barn, eftersom du själv valde att arbeta. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Giftermål är en kvinnas trygghet, inte en mans.) skrev 2022-10-27 16:13:13 följande:
    Jag ber om ursäkt för att jag inte är svensk & inte pratar perfekt svenska. 25 år i detta land & jag möts fortfarande av paragrafnazister. Fattar att du avskyr svarta, inget nytt under solen. 
    VA?
    Vad svamlar du om här?
    Hur får du det till att jag angriper dig baserat på din hudfärg och att jag skulle då hata svarta för att jag säger ifrån om din generalisering?
    Det var knappast ingen information du hade delgivit. 

Det finns gott om svenska män och kvinnor som har problem med att skilja på "jag" och "vi" och stämplar kön baserat på anekdotisk bevisföring. Jag bachar dem med. 

• Anonym (Normalt)
    EnAnonumius skrev 2022-10-27 13:46:06 följande:
    VA? Vilket sekel lever du i?
    Kom inte och säg 2000-talet. För då har du fel.

Om en skilsmässa skre så ingår även kvinnas ägodelar/förmögenheter/etc i giftorätssgodset..

Så nej mannen förlora inte halva sitt och kvinna får behålla allt (inklusive hennes) om skilsmässa sker. En kvinna har lika mycket att förlora vid en skilsmässa i som en man.

Dessutom så är majoriteten av kvinnor i dag självförsörjande och produktiva.
    Så om hon flyttar in i hans 10 miljonersvilla som han ärvt så kommer det bli rättvist när de skiljer sig utan äktenskapsförord? 
  • Tukt

Som flera, bland annat CyniskOptimist, varit inne på ovan: Varför är det viktigt?
    Utöver vissa juridiska spörsmål kan man ju välja göra ett giftermål till lite det man vill. Men på de flesta plan så skiljer sig knappast relationen från att vara gift till att "bara vara i hop". Så vad är grejen?

• Anonym (Normalt)
    Tukt skrev 2022-10-27 17:31:40 följande:

Som flera, bland annat CyniskOptimist, varit inne på ovan: Varför är det viktigt?
    Utöver vissa juridiska spörsmål kan man ju välja göra ett giftermål till lite det man vill. Men på de flesta plan så skiljer sig knappast relationen från att vara gift till att "bara vara i hop". Så vad är grejen?

Om båda är fattiga som kyrkråttor spelar det ju ingen roll.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Normalt) skrev 2022-10-27 17:05:46 följande:
    Så om hon flyttar in i hans 10 miljonersvilla som han ärvt så kommer det bli rättvist när de skiljer sig utan äktenskapsförord? 
    Vem är det som säger att de inte har äktenskapsförord...? Är han så dum att han inte kräver ett sånt så får han skylla sig själv. Rättvist? Kanske inte men lagen säger så.
  • EnAnonumius
    Nej det har jag inte påstått och anser inte heller.

Jag borde ju ha fattat att folk inte kan se till individen.

Om inte äktenskap förord är skrivna så förlorar ju kvinnan också hälften av sitt vid skilsmässa, även om det inte kanske är samma "stora summor/prylar" som för mannen OM nu mannen skulle ha större förmögenhet än kvinnan. .
    Men som vanligt så skall det alltid "tävlas",

Sedan, hur vanligt är det i Sverige att arv av egendom/förmögenhet INTE skrivs i testamentet som "enskild egendom"?  Kan säga, inte alls vanligt.
    Här i Sverige är det mer eller mindre regel att arvegods/förmögenheter (även arvslotter) skrivs som "enskild egendom" och där med inte ingår i giftorättsgodset.

Så skall du komma med något scenario så kom med ett realistiskt scenario som baseras på Svenska förhållanden.
    I stället för scenario, som ditt, som hittas från typ amerikanska filmer som motsvara amerikanska förehållande.

• Kockobello
    Anonym (våglängd) skrev 2022-10-27 13:28:35 följande:
    Du kanske har missat att kvinnor jobbar idag? Därmed är tillgångarna inte enbart mannens utan bådas tillsammans och självklart delar man på allt vid skilsmässa, såvida man inte har avtalat något annat. 

När det gäller barnen har äktenskap eller samboförhållande inget inflytande på vem som får vårdnaden efter en separation. 
    Många kvinnor jobbar typ 75% inom vården och tjänar dåligt, eller så har de ett eget företag, typ ett krukmakeri som håller öppet 5 h per vecka.

Resten betalar mannen. 
  • Kockobello

För många män är det en ren förlustaffär att ha en kvinna ens.

• EnAnonumius
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-27 17:34:00 följande:
    Vem är det som säger att de inte har äktenskapsförord...? Är han så dum att han inte kräver ett sånt så får han skylla sig själv. Rättvist? Kanske inte men lagen säger så.
    Sedan så skall man inte heller förglömma att en villa på 10mille, som är ärvd, är nog också under största sannolikhet skriven som "enskild egendom".  Och då ingår inte den villan i giftorättsgodset alls.
  • Anonym (Hmm)
    EnAnonumius skrev 2022-10-27 17:40:43 följande:
    Sedan så skall man inte heller förglömma att en villa på 10mille, som är ärvd, är nog också under största sannolikhet skriven som "enskild egendom".  Och då ingår inte den villan i giftorättsgodset alls.
    Jo det lär nog vara sant :) Med så stort värde brukar de flesta se till att skydda sina arvingar.
  • SweeneyTodd
    EnAnonumius skrev 2022-10-27 09:44:56 följande:
    Tyckte dina anledningar att gifta sig av "kärlek" och "känns rätt" lät bra.  Det är fina anledningar.
    Även om man inte "måste" ha giftemål för allt detta.

Fast sedan så kommer det sista där du skriver "att vi visar att vi hör ihop". Där förlorade du mig helt.
    Då för mig det är en av de värsta skälen, i min åsikt, att gifta sig med någon. För att "visa att man hör ihop", kan man göra inför varandra och omgivningen, utan att gifta sig. Känns som ett hån för mig hela den grejen att använda äktenskapet för att "visa att man hör ihop".. Att man liksom dumförklara omgivningen och sig själv över att man inte kan visa "att man hör ihop" om man inte gifter sig.  Det känns så kärlekslöst i mina öron (och min värld) att gifta sig för att "visa att man hör ihop".

Fast varför är det konstigt att gifta sig för att ''visa att man hör ihop''? 
    Det är väl inte konstigt? Med giftermål kan man ju t. ex ha samma efternamn som sin partner, man blir försörjningsskyldig, maken antas vara fader till mammas barn.

Och sen är ju det så, att färre gifta än sambor går isär, att vara gift är trygghet, det är liksom ''vi'', en enhet. 
    Sen såklart skiljer sig folk, men det är vanligare att sambor går isär. 
  • Anonym (Alexandra)
    Virrepannamamma skrev 2022-10-12 01:03:45 följande:
    Han vill aldrig gifta sig

Jag och min nya pojkvän låg nu ikväll och pratade och när vi kom fram till äktenskap , jag har varit gift förut och så sa han att han aldrig vill gifta sig och sa att han måste vara uppriktig mot mig och självklart blev jag besviken eftersom han är min dröm man. 

Tror ni han kan ändra sig och har ni oxå varit med om liknande ändrade de sig ? 

min pojkvän sa att han bara sett dåligt med äktenskap som hans föräldrar därför vill han aldrig gifta sig 😢

Kanske att han ändrar sig, kanske inte. Om giftemål är ett måste för dig skulle jag inte gå tunt och vänta alldeles för länge för att han ska ändra sig. Det är bra att han är ärlig så tidigt i förhållandet! 

Fundera på varför du vill gifta dig (för mig var det bl.a. juridiken) och fundera på om ni kan hitta någon kompromiss som passar er. Annars kanske du bör fundera på om han faktiskt ÄR din drömman då ni har olika drömmar för framtiden.

• Anonym (Guckosko)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-27 12:14:10 följande:
    Jag tycker ändå att du gjorde rätt som stod upp för din rätt att välja, och välja bort. Man kan inte gifta sig med någon för att vara sjysst och ställa upp, typ.
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-10-27 12:31:35 följande:
    Håller med.
    EnAnonumius skrev 2022-10-27 12:41:46 följande:
    Starkt av dig att stå upp för dig och det du tror på. Skål

Tack hörrni!
    Jo, jag gjorde rätt och jag har inte ångrat det en sekund.

Kan man inte respektera ett nej så får man ta att man kanske blir lämnad. 
  • EnAnonumius
    SweeneyTodd skrev 2022-10-27 18:17:17 följande:
    Fast varför är det konstigt att gifta sig för att ''visa att man hör ihop''? 
    Det är väl inte konstigt? Med giftermål kan man ju t. ex ha samma efternamn som sin partner, man blir försörjningsskyldig, maken antas vara fader till mammas barn.

Och sen är ju det så, att färre gifta än sambor går isär, att vara gift är trygghet, det är liksom ''vi'', en enhet. 
    Sen såklart skiljer sig folk, men det är vanligare att sambor går isär. 
    Konstigt att du inte läser vad man faktiskt skrev. 
    Jag har inte med ett ord sagt att det är "konstigt" någonstans att gifta sig för att visa att man hör ihop".

Du fetstilar och så läser du inte vad jag skrev utan blandar in och ifrågasätter något jag inte ens har tagit upp. Du svara ju på något helt annat än vad jag har faktiskt skrivit.

Så ärlig, jag vet inte hur jag skall bemöta ditt svar då du svara ju på något som inte står i mitt inlägg alls.

• Anonym (Alexandra)

Det är väl fullt rimligt att hon får halva huset om de inte har äktenskapsförord och huset inte ärvdes som enskild egendom. Vi pratar väl ändå om normalbegåvade vuxna människor här? Då borde man ju kunna anta att dessa tar reda på vad dom händer med deras förmögenheter vid giftemål, dödsfall, skilsmässa etc.

Tar man inte reda på hur juridiken funkar innan man gifter sig kan man inte komma i efterhand och kräva en massa grejer. Låt oss inte dalta med vuxna människor här. 

• Anonym (Lina)

Det hade varit en dealbreaker för mig.
    Det är förstås upp till TS hur hon värderar och prioriterar.

• Anonym (Lova)
    EnAnonumius skrev 2022-10-27 09:44:56 följande:
    Tyckte dina anledningar att gifta sig av "kärlek" och "känns rätt" lät bra.  Det är fina anledningar.
    Även om man inte "måste" ha giftemål för allt detta.

Fast sedan så kommer det sista där du skriver "att vi visar att vi hör ihop". Där förlorade du mig helt.
    Då för mig det är en av de värsta skälen, i min åsikt, att gifta sig med någon. För att "visa att man hör ihop", kan man göra inför varandra och omgivningen, utan att gifta sig. Känns som ett hån för mig hela den grejen att använda äktenskapet för att "visa att man hör ihop".. Att man liksom dumförklara omgivningen och sig själv över att man inte kan visa "att man hör ihop" om man inte gifter sig.  Det känns så kärlekslöst i mina öron (och min värld) att gifta sig för att "visa att man hör ihop".

Fast med äktenskapet blir man ju en enhet på ett annat sätt. Både juridiskt men också andligt (enligt kristen tradition). Det är ju svårare att gå isär och man ger heliga lovord om att det gud fogar samman får inte människor bryta,. Starka löften som kräver ansvar. Sen om man kan hålla det är ju en annan femma men insatsen är ju desto högre än i en vanlig samborelation

• EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2022-10-27 21:32:20 följande:

Fast med äktenskapet blir man ju en enhet på ett annat sätt. Både juridiskt men också andligt (enligt kristen tradition). Det är ju svårare att gå isär och man ger heliga lovord om att det gud fogar samman får inte människor bryta,. Starka löften som kräver ansvar. Sen om man kan hålla det är ju en annan femma men insatsen är ju desto högre än i en vanlig samborelation

Fast du citerade och svarade mig så kan man undra om du läste vad jag faktiskt skriver. 

Om du inte ville bemöta innehållet i mitt inlägg, så kunde du låta bli att svara, i stället för att skapa ett eget innehåll, där du väljer att utgå från att jag inget kan om äktenskapet, och svara på det du hittade på  och håller det emot mig. 

Om du vill kommentera mig så kommentera på det faktiska innehållet i mitt inlägg.

Svar på tråden Han vill aldrig gifta sig