• Anonym (Ögonkontakt)

Hur känner ni kring ögonkontakt?

1. Hur länge brukar ni ha ögonkontakt med någon som inte står er så nära, en kollega eller granne, chef eller nån kassörska på mataffären? Alltså i ett samtal när ni pratar? 

2. Tycker ni det känns obekvämt med för lång ögonkontakt och isåfall varför och vad brukar du göra då? 

• Svar på tråden Hur känner ni kring ögonkontakt?
  • Anonym (Ful)

Inte alls om jag kan slippa. Alltid tyckt det är obehagligt. Tror det hänger samman med att jag anser mig så extremt fult så om folk stirrar på mig kommer de ännu mer se hur ful jag egentligen är.

• Anonym (B)

As svårt tycker jag det är att ha ögonkontakt 
    Jag har dock varit isolerad i en lgh hela mitt vuxna liv så kanske är därför

• Anonym (inte för länge)

1. Lite lagom länge, man tittar ju inte rakt in i ögonen hela tiden liksom 
    2. Ja, vissa kolla för länge. Min svärmor gör det. Kollar onaturligt länge och det känns som att hon inte förstått grejen riktigt. Man ska inte stirra in i en persons ögon HELA samtalet utan då och då för att visa att man lyssnar. Men hon kollar en hel konversation. Superwierd. Hon har inga vänner heller så det är säkert därför 

• Anonym (Jodå)
    Anonym (Ögonkontakt) skrev 2022-10-12 14:04:50 följande:
    Hur känner ni kring ögonkontakt?

1. Hur länge brukar ni ha ögonkontakt med någon som inte står er så nära, en kollega eller granne, chef eller nån kassörska på mataffären? Alltså i ett samtal när ni pratar? 

2. Tycker ni det känns obekvämt med för lång ögonkontakt och isåfall varför och vad brukar du göra då? 

1. Tills den andra parten tittar bort. Ett bra sätt att visa dominans. Undantag när det gäller individer där det kan spåra ur fullständigt, exempelvis missbrukare och gängmedlemmar i förorten när jag rör mig där. 

2. Ja ibland. Brukar inte göra nåt särskilt, eventuellt le eller nicka för att lätta upp stämningen lite.  
  • Anonym (---)

Har inga problem med ögonkontakt. I ett vanligt samtal tittar man på varann, sen blinkar man kanske ibland, tittar lite åt sidan och sen tillbaka. Det är det normala förfarandet för ingen orkar så klart stirra rakt in i någon annans ögon en längre stund. 

• Anonym (noc)

Tills den andra viker av först.
    Ja det är obekvämt när man känner att man behöver blinka snart men inte vill bryta, ibland blinkar jag med ena ögat i taget då.

• Anonym (Ögonkontakt)

Tack alla fina för svaret! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Hur känner ni kring ögonkontakt?