• nyamamman2022

    Bebis som sover 19-04

    Hej! Min 4 månaders son sover så bedrövligt illa?
    han blir trött redan vid 18 på kvällen, och vi gör ALLT vi kan för att hålla honom vaken så länge som möjligt, brukar oftast gå till ca 19?

    sen sover han oroligt (lättväckt) fram till ca 01-02 för att äta, och vägrar sedan oftast att ligga i sin spjälsäng efter det, så då skriker han och jag får lägga ca 15-20 min på att få honom att somna på mig, fram tills ca 4 halv 5 när han vaknar och skriker igen?matar honom och sen vägrar han sova, så vi får helt enkelt upp då, och sen somnar han ca 1,5 timme senare för att sova i ca 1,5-2 timmar. 


    sen sover han igen efter ca 2 timmar och igen på em vid ca 14-15, och ja sen börjar allting om?.

    jag försöker sova när han sover men det är svårt och jag kommer sällan till ro, så jag är otroligt trött! 


    är det någon som har tips på hur jag kan få honom att vara vaken längre på kvällarna så att han kanske sover längre?

  • Svar på tråden Bebis som sover 19-04
  • kazzibrazzi

    Det är så väldigt olika mellan barn och deras faser. Har du googlat om ditt barn är inne i en fas just nu?

    Såhär står de om sömn och störningar när jag googlade 


    ?3-6 månader

    Runt 2-4 månader börjar din bebis dygnsrytm justeras, till mer sömn på natten och mer vakentid på dagen. Från ungefär 4-6 månaders ålder behöver de flesta bebisar inte längre matas på natten, vilket möjliggör längre sömnperioder på natten och ett tydligare sovschema. Samtidigt kanske du har märkt att det är en period med många utvecklingssteg och tandsprickning, vilket kan rubba sömnen tillfälligt. Nu är det lämpligt med totalt runt 12-17 timmars sömn och 4 sovstunder på dagen.?

    men mina enda tips är att försöka vila när bebis sover och stå ut. De kan ändras snabbt. 

    även att inte dra ner på sömnen under dagen då övertrötta barn sover ännu sämre.

  • Anonym (4 månaders bebis)

    Lägg din bebis vid 18 om han är trött då. Kan faktiskt vara att han sover bättre och längre då. Sömn föder sömn säger dem. 


    sedan sover de flesta barn vid 4 månader bedrövligt tyvärr. har själv en kille på 4,5 månader som ammar konstant. Men vi samsover för jag orkar inte vakna mer än nödvändigt, hehe

  • Anonym (Fyrklöver)

    Förstår att situationen är jobbig och sömnbrist kan göra en smått galen. Jag skulle nog låtit barnet sova när han är trött, inte kolla så mycket på klockan ännu. Precis som ovan skriver så säger de ju att sömn föder sömn och han är ju bara 4 månader. 


    Min yngsta dotter är drygt 7 månader och sover oxå dåligt just nu och har gjort i perioder, ofta kopplat till någon utvecklingsfas. 

  • pappersdocka
    nyamamman2022 skrev 2022-10-12 15:11:40 följande:
    Bebis som sover 19-04

    Hej! Min 4 månaders son sover så bedrövligt illa?
    han blir trött redan vid 18 på kvällen, och vi gör ALLT vi kan för att hålla honom vaken så länge som möjligt, brukar oftast gå till ca 19?

    sen sover han oroligt (lättväckt) fram till ca 01-02 för att äta, och vägrar sedan oftast att ligga i sin spjälsäng efter det, så då skriker han och jag får lägga ca 15-20 min på att få honom att somna på mig, fram tills ca 4 halv 5 när han vaknar och skriker igen?matar honom och sen vägrar han sova, så vi får helt enkelt upp då, och sen somnar han ca 1,5 timme senare för att sova i ca 1,5-2 timmar. 


    sen sover han igen efter ca 2 timmar och igen på em vid ca 14-15, och ja sen börjar allting om?.

    jag försöker sova när han sover men det är svårt och jag kommer sällan till ro, så jag är otroligt trött! 


    är det någon som har tips på hur jag kan få honom att vara vaken längre på kvällarna så att han kanske sover längre?


    Barn har ofta sin tid som de somnar på kvällen och går inte att justera så mycket. Min son gick också och la sig kl 18 från att han var 4 månader tills han var 1 1/2 år. Även om han la sig senare så vaknade han samma tid på morgonen. Försökte hålla oss i ett mörkt rum tills klockan var 6 även om han vaknade innan men var inte det lättaste.
    Nu är han 2 år och somnar kl 19 och vaknar kl 5 oftast utan uppvak på natten. 

    Testa att lägga honom vid 18 om han vill sova då så får ni i alla fall lite egentid och tid att återhämta er på kvällen.
  • nernu

    Tycker att han är lite för liten för att hållas vaken när han är trött. Om han vaknar 15 är det rätt länge att hålla honom uppe till 19. Kan ni försöka skjuta lite på eftermiddagsluren?

  • Anonym (Mo)

    Så små barn sover bättre om de får sova bra på dagen också. Ni ska absolut inte hålla bebisen vaken. Vid 4 månader så är de i utvecklingssprång 4 vilket ofta ger dålig sömn. De pågår ganska länge ca 5 veckor. 18.30 -19 är en jättebra tid för en liten att lägga sig. Mina barn sover också den tiden och den minsta vaknar tidigast. 

    Att man ska hålla så små barn vakna eller lägga senare för bättre sömn är det sämsta tipset jag fick som nybliven mamma. Det fungerar inte på bebisar. 

Svar på tråden Bebis som sover 19-04