• Vinnie83

    Provrörsbefruktning vill ha all info ni kan ge mig.

    Hej vi har precis gjort en utredning och provsvaren visade bra på både mig och sambon. Läkaren på gyn rekommenderade oss att gå vidare med provrörsbefruktning/ivf för vi har försökt över 1 år och jag blir 40 i april. 

    Jag skulle vilja få lite mer info om allt som har med provrörsbefruktning att göra. 
    Jag kan tänka mig att det är en bergodalbana med alla känslor som kommer i samband med detta och psykiskt påfrestande. Min sambo är noga med att säga att vi gör detta tillsammans, vi är två om det. Men jag är endå nervös för uttag och insättning av ägg och spolningen på livmodern. Hur ont och jobbigt är detta? Hur kan jag förbereda mig mentalt går det? Visst det ju olika från person till person men ändå. 
    Efter utag av ägg- jobbade ni då? 
    Efter insättning-jobbade ni då? 
    Har ni fått sjukskriva er ngt eller har ni mått så bra så ni Orkat jobba? Tacksam för alla svar jag kan få. Kram till er där ute som går igenom samma resa och vi håller tummarna på att vi lyckas.

  • Svar på tråden Provrörsbefruktning vill ha all info ni kan ge mig.
  • Jag är bara jag

    Ta en sak i taget och en dag i taget. Det går inte riktigt förbereda sig vare sig på hur man kommer må fysiskt eller psykiskt utan man får ta det som det kommer. Jag personligen tyckte inte det fysiska var jobbigast utan väntan på allt- att inte veta hur det skulle gå. Efter ÄP rekommenderas inte att man jobbar för man mår rätt pissigt. Jag hade från svinonda ÄP till smärtfria så det vet man inte heller innan. Nån spolning av livmodern gör man inte. Efter insättning kan man jobba, men jag kan väl tycka att man kan vara ledig hela dagen. Det beror ju lite på hur långt man har att åka till kliniken också.

    Lycka till!

  • Vinnie83
    Jag är bara jag skrev 2022-10-12 16:57:21 följande:

    Ta en sak i taget och en dag i taget. Det går inte riktigt förbereda sig vare sig på hur man kommer må fysiskt eller psykiskt utan man får ta det som det kommer. Jag personligen tyckte inte det fysiska var jobbigast utan väntan på allt- att inte veta hur det skulle gå. Efter ÄP rekommenderas inte att man jobbar för man mår rätt pissigt. Jag hade från svinonda ÄP till smärtfria så det vet man inte heller innan. Nån spolning av livmodern gör man inte. Efter insättning kan man jobba, men jag kan väl tycka att man kan vara ledig hela dagen. Det beror ju lite på hur långt man har att åka till kliniken också.

    Lycka till!


    Tack så mycket. Just nu så är det bestämt att jag ska höra av mig till gyn när mensen börjar ta slut så skulle dom spola med kontrast för att se så jag inte har ngn blockering av ngt slag. Ett slags ultraljud vad jag förstod innan det blir inskrivning på IVF kliniken. Hur har det gått för dig? Har ni lyckats få en bebis? Hur många försök har du gjort? 
  • Jag är bara jag
    Vinnie83 skrev 2022-10-12 19:53:55 följande:
    Tack så mycket. Just nu så är det bestämt att jag ska höra av mig till gyn när mensen börjar ta slut så skulle dom spola med kontrast för att se så jag inte har ngn blockering av ngt slag. Ett slags ultraljud vad jag förstod innan det blir inskrivning på IVF kliniken. Hur har det gått för dig? Har ni lyckats få en bebis? Hur många försök har du gjort? 
    Äggledarspolning antar jag. Det gör man ofta när man inte hittar nåt annat fel. Det har dock inte med IVF i sig att göra. Har man däremot stopp i äggledarna måste man göra IVF för att öht kunna bli gravid.
    Efter 14 IVF:er av olika slag och 10 år fick vi faktiskt barn. Glad Och en till efter 1,5 år till. 
  • Vinnie83
    Jag är bara jag skrev 2022-10-12 21:36:59 följande:
    Äggledarspolning antar jag. Det gör man ofta när man inte hittar nåt annat fel. Det har dock inte med IVF i sig att göra. Har man däremot stopp i äggledarna måste man göra IVF för att öht kunna bli gravid.
    Efter 14 IVF:er av olika slag och 10 år fick vi faktiskt barn.  // Glad Och en till efter 1,5 år till. 
    Okej, nä det frågade jag om mem det var inte aktuellt då jag inte haft någon sjukdom eller opererats ngn gång och fått barn sen innan. Så det var livmodern dom skulle kolla sa hon. 
    Okej ja då tog det lång tid för er så skönt att det löste sig för er och ni fick barn. Själv är jag livrädd att det ska ta lång tid eller att det inte kommer fungera alls då jag snart blir 40. 
Svar på tråden Provrörsbefruktning vill ha all info ni kan ge mig.