• Anonym (Tildevilde)

Kan man få PTSD av barndomen?

Jag gillar inte att sätta frågan under psykisk ohälsa men hittar ingen bättre rubrik. 

Vad jag undrar är om barn som växer upp med en borderline/bipolär/narcissist/det står inte rätt till hos en förälder kan få och lida av PTSD som vuxen? Om det var väldigt mycket bråk, skrik, hot, dålig stämning, barnet togs inte hand om från ett känslomässigt perspektiv och barnet var rädd för föräldern och barnet mådde dåligt hemma för att summera det lite lätt. Kan det ge PTSD som det tar många år att komma över? 

• Svar på tråden Kan man få PTSD av barndomen?
  • flygrl

Först och främst vill jag säga att jag verkligen beklagar att nåt barn behövt ha det så där under sin uppväxt. Vet inte om det är du TS eller nån närstående men i vilket fall är det hemskt. :/

Nu är jag absolut ingen expert på nåt vis men jag är iaf väldigt säker att jag läst om personer som diagnostiservats med PTSD som en följd av en svår, traumatisk uppväxt. Kanske har jag fel men det är iaf så jag förstått saken.

• Anonym (H)

PTSD vet jag inte om det inte är riktigt grova incidenter, men har själv problem med ångest och självkänsla efter just en sådan uppväxt med stabila omständigheter utåt sett, men en förälder som använde sig av fysiskt och psykiskt våld samt inte var emotionellt tillgänglig. Tror det förstör nervsystemet om man sen barnsben ofta går runt och är rädd. 

• Anonym (Me)

Jag har den diagnosen(efter en barndom med en traumatisk skilsmässa, en trött och sjukbmamma, en idiotpappa och en psykostyvmor) och borde gå i terapi för det,men jag orkar och vågar inte. Det är inte ovanligt.

• Anonym (Ugglan)

Absolut kan det vara så. Men det räcker faktiskt med att vara påverkad en månad för att få diagnosen.

"Most of the time, children recover quickly and well. However, sometimes children who experience severe stress, such as from an injury, from the death or threatened death of a close family member or friend, or from violence, will be affected long-term. The child could experience this trauma directly or could witness it happening to someone else. When children develop long term symptoms (longer than one month) from such stress, which are upsetting or interfere with their relationships and activities, they may be diagnosed with post-traumatic stress disorder (PTSD)."

www.cdc.gov/childrensmentalhealth/ptsd.html~:text=The%20child%20could%20experience%20this,traumatic%20stress%20disorder%20(PTSD).

Svar på tråden Kan man få PTSD av barndomen?