• Anonym (Orolig)

Ni som varit/är osäkra i graviditeten. Abort eller behålla?

Har lyckats bli oplanerat gravid, trots preventivmedel. Vet varken ut eller in. Har tre barn sedan innan, varpå yngst skulle bli 2 vid bf. Stabilt förhållande och stabil ekonomi. 

Abort känns helt fruktansvärt och som något jag inte vet om jag klarar av psykiskt. Vet att det bara är ett embryo eller dyl just nu (5+3) och är per definition inget barn, men känns som jag typ tar död på ett barn utifrån att jag känslomässigt vet vad jag får i slutändan. Samtidigt känner jag att jag inte vill vara gravid och jag har monumental ångest över hela den här situationen. På nätterna är det som värst, då är jag redo att ringa abortmottagningen omgående för att sedan klinga av under morgonen och dagen. Ångesten kan dock blossa upp även dagtid. 

På dagarna kan jag tänka att ångesten och oron säkert kommer ge med sig i samband med att graviditeten blir mer fysiskt kännbar och illamåendet försvinner.men samtidigt plågas jag av tänkar som "tänk om ångesten inte försvinner? Tänk om jag kommer känna mig osäker hela graviditeten? Tänk om jag ångrar mig senare? Tänk om jag kommer ångra bebisen?" 

Jag har varit hos kurator och pratat om det här. Blev dock inte klokare. Bokat in samtal med bm på måndag för inskrivning, samt läkarsamtal för förlossningsplanering i v.8 och KUB i v.13, allt för att ställa in mig på att behålla och se om det gör att jag känner en lättnad eller en ökad känsla av att "nej, abort är rätt för mig". Men känner fortfarande lika stor ambivalens. 

Hur hade ni resonerat i min situation? 

Ni som varit i liknande sist och valt att behålla hur resonerade Ni? 

Ni som valde abort trots att allting runtomkring ändå var stabilt, hur tänkte ni? 

Hjälp mig!

• Svar på tråden Ni som varit/är osäkra i graviditeten. Abort eller behålla?
  • Anonym (Orolig)

Inga tankar? Rynkar på näsan

• Zorrorro

Hur har du känt innan? Har du tänkt att du var färdig med barn?   Hur tänker du om du ser ett eller fem år framåt om du behåller? Har ni tid , ork o råd med flera barn? 

• Anonym (Att välja sina strider)

Det är naturligt att tveka här i livet. Särskilt på stora frågor som på om man vill ha ett barn till. Hur du än gör är det du och troligen familjen som ska leva med det hela.

Du vet hur det är att få ett önskat barn som du orkar med, men faktiskt inte om detta är ett sådant.

Jag känner från djupet av mitt hjärta att jag inte ska ha några fler barn. Och jag tänker att vissa saker inte blir som man trodde när man var yngre. På något sätt behöver du ju få reda på om du vill ha ett barn till just nu.

• Anonym (Orolig)
    Zorrorro skrev 2022-10-14 14:06:37 följande:

Hur har du känt innan? Har du tänkt att du var färdig med barn?   Hur tänker du om du ser ett eller fem år framåt om du behåller? Har ni tid , ork o råd med flera barn? 

Hej, 
    Nej, jag har inte känt till 100% att jag är färdig med barn. Snarare att det känts sorgligt att inte få uppleva en liten till, men ändå nöjd med de barn vi har. 

Jag har väldigt svårt att se framåt på det sättet. Ser jag videos på bebisar kan en känsla av att vilja just det, men sen byts det ut mot ångest. 

Det känns som jag letar anledningar till att behålla fastän jag inte vet om jag egentligen vill..
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2022-10-14 14:28:52 följande:

Det är naturligt att tveka här i livet. Särskilt på stora frågor som på om man vill ha ett barn till. Hur du än gör är det du och troligen familjen som ska leva med det hela.

Du vet hur det är att få ett önskat barn som du orkar med, men faktiskt inte om detta är ett sådant.

Jag känner från djupet av mitt hjärta att jag inte ska ha några fler barn. Och jag tänker att vissa saker inte blir som man trodde när man var yngre. På något sätt behöver du ju få reda på om du vill ha ett barn till just nu.

Ja precis, men hur tar man reda på det? Innan denna graviditet hade vi sagt att vi skulle vänta till våren för att se hur vi kände inför en till. Jag har sen yngsta föddes hela tiden sagt att jag skulle vilja ha en till, sen när minsta närmade sig ett år blev jag mer osäker och vi bestämde oss för att ge oss själva mer tid till att utforska vad vi vill och känner. Men nu sitter vi här och jag vet inte alls. Och ju sämre jag mår (trötthet och illamående) desto mindre känner jag att jag inte vill. Men kan man lita på det? Att det är så man känner och att det inte är en effekt av hormoner? 
  • Anonym (Att välja sina strider)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-10-14 16:56:35 följande:
    Ja precis, men hur tar man reda på det? Innan denna graviditet hade vi sagt att vi skulle vänta till våren för att se hur vi kände inför en till. Jag har sen yngsta föddes hela tiden sagt att jag skulle vilja ha en till, sen när minsta närmade sig ett år blev jag mer osäker och vi bestämde oss för att ge oss själva mer tid till att utforska vad vi vill och känner. Men nu sitter vi här och jag vet inte alls. Och ju sämre jag mår (trötthet och illamående) desto mindre känner jag att jag inte vill. Men kan man lita på det? Att det är så man känner och att det inte är en effekt av hormoner? 
    Nä, du kan inte veta. Men du behöver landa i vad du står ut med. Troligen har du ju ändå tänkt att inte få barn såhär tätt.... Samtidigt som man ju aldrig kan veta exakt hur mycket ni faktiskt kommer orka och hur det blir om ni behåller.

Jag har långt mellan mina barn, eftersom jag har en 20 månade äldre bror och mina föräldrar faktiskt inte riktigt orkade. Naturligtvis tacksam över att finnas till och jag har haft en bra barndom. Men jag ville inte ha barn tätt, eftersom det är uppenbart att alla de konflikter som jag och min bror hade faktiskt berodde på det korta avståndet och att vi kom så tätt.

Ni med nån sorts facit så är det både på gott och ont. Vi har två barn och att ha avstånd emellan är på gott och ont. Man slänger inte in en 15 åring och en 8 åring och gör samma sak. 

Jag tänker att du behöver lita på vad du kommer fram till och att det behöver vara mer än att du inte vill göra abort, eller att du skulle vilja ha några månader till emellan. Det är oöverstigliga konsekvenser hur du än gör och du kan inte veta.
Svar på tråden Ni som varit/är osäkra i graviditeten. Abort eller behålla?