• Anonym (Ydnub)

Förskola vid sjukskrivning

En vän som har barn på 1,5 år är sjukskriven pga psykisk ohälsa dock så arbetar pappan från typ lunch till kväll.
    Har de inte rätt till några timmar alls på förskolan ?
    Vet att som arbetslös att man har rätt till 15 h i veckan men hur är det i detta fallet?

Vännen får ju absolut ingen återhämtning alls. Enligt förskolan så har de inte rätt till timmar. Och då betalar de dessutom maxtaxa 

Någon som vet ?

• Svar på tråden Förskola vid sjukskrivning
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-14 15:10:21 följande:
    Ok. Men om man inte har anhöriga. Semester tar ju slut rätt fort. Man kan ju vara sjuk länge. Märkligt att det kan se så olika ut i olika kommuner. 
    Ja, jag tycker att beslut borde fattas på statsnivå om vad som ska gälla.
  • Anonym (Ö)

Men va, jag trodde barn hade rätt till timmar även när föräldern är sjukskriven??? Annars kan man ju lika gärna jobba känns det som...

• Anonym (Ö)
    Körsbärsdalen skrev 2022-10-14 15:04:43 följande:
    Nej han fick använda sin semester.
    Men herregud så sjukt! Alla kan inte ta semester bara sådär. Helt galet. 
  • fjanten
    Anonym (Ö) skrev 2022-10-14 18:31:54 följande:

Men va, jag trodde barn hade rätt till timmar även när föräldern är sjukskriven??? Annars kan man ju lika gärna jobba känns det som...

Nej, inte reglerat i lagen - men många kommuner låter ändå barn till sjukskrivna gå.
    Anonym (Ö) skrev 2022-10-14 18:34:04 följande:
    Men herregud så sjukt! Alla kan inte ta semester bara sådär. Helt galet. 

Råkade ut för samma sak. Jag sjukskriven i hyperemisis på sjukhuset. Barnen fick inte gå på förskolan p.g.a. barn till sjukskrivna hade inte rätt till det enligt kommunen. Min man och min mamma fick jobba i skift, för mamma fick inte semester beviljad och min man hade använt sina semesterdagar det året. Så mamma jobbade natt, sedan tog hon barnen medan min man jobbade, när maken kom hem sov hon innan ny natt o.s.v. Vad skulle vi göra? Ha småbarnen med mig på sjukhuset eller..? Hade inte ens gått i teorin för enbart ammande bebisar var tillåtna på aktuell avdelning. Fy fasiken. I nuvarande kommun får i alla fall barn till sjukskrivna gå per den friska förälderns tider.
  • Anonym (Berätta inte)

Berättar ni att ni är sjukskrivna till förskolan?Varför gör ni detta ,ni har rätt till barnomsorg.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Berätta inte) skrev 2022-10-14 19:52:22 följande:

Berättar ni att ni är sjukskrivna till förskolan?Varför gör ni detta ,ni har rätt till barnomsorg.

Det har man inte automatiskt, då det inte är reglerat i lag. Rätten till barnomsorg har främst arbetande föräldrar. Senare lades studerande till, och efter det arbetssökande. Sjukskrivna har inte laglig rätt till barnomsorg, så det är upp till kommunerna att ge om de vill, eller låta bli. I min kommun är det lyx, alla barn har rätt till 25 timmar i veckan oberoende vad föräldrarna gör, förutom tar semester. 
  • Anonym (Mia)

Vilken kommun gäller det? 

• Anonym (Berätta inte)
    Anonym (Kanske) skrev 2022-10-14 20:35:47 följande:
    Det har man inte automatiskt, då det inte är reglerat i lag. Rätten till barnomsorg har främst arbetande föräldrar. Senare lades studerande till, och efter det arbetssökande. Sjukskrivna har inte laglig rätt till barnomsorg, så det är upp till kommunerna att ge om de vill, eller låta bli. I min kommun är det lyx, alla barn har rätt till 25 timmar i veckan oberoende vad föräldrarna gör, förutom tar semester. 
    Så fort man blir sjukskriven/arbetslös så ringer ni till förskolan och berättar detta?
  • Anonym (Ydnub)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-14 20:42:51 följande:

Vilken kommun gäller det? 

I detta fallet Helsingborg 

Det är ju så olika från förskola till förskola har jag hört. Har både folk jag känner som blir rekommenderade att lämna 9 trots arbete börjar 11, främst så man inte missar allt det pedagogiska.
    Andra jag känner får banne mig inte lämna en minut innan det allra nödvändigaste 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ydnub) skrev 2022-10-14 22:03:24 följande:
    I detta fallet Helsingborg 

Det är ju så olika från förskola till förskola har jag hört. Har både folk jag känner som blir rekommenderade att lämna 9 trots arbete börjar 11, främst så man inte missar allt det pedagogiska.
    Andra jag känner får banne mig inte lämna en minut innan det allra nödvändigaste 
    Då har barnet rätt att följa ordinarie schema. Om föräldrarna inte hunnit lämna ordinarie schema till förskolan för att mamman varit sjukskriven hela barnets förskoletid ska schema lämnas in utifrån vad föräldrarna tänkt om båda arbetade på sitt ordinarie schema. Så här skriver Helsingborg: 

Sjukskriven

Om du blir sjukskriven får ditt barn behålla sin plats och sitt schema på förskolan. Förskolan har rätt att begära in ett sjukintyg. Läs mer på https://helsingborg.se/forskola-och-utbildning/forskola/placeringsregler/

• Anonym (Ydnub)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-14 22:12:01 följande:
    Då har barnet rätt att följa ordinarie schema. Om föräldrarna inte hunnit lämna ordinarie schema till förskolan för att mamman varit sjukskriven hela barnets förskoletid ska schema lämnas in utifrån vad föräldrarna tänkt om båda arbetade på sitt ordinarie schema. Så här skriver Helsingborg: 

Sjukskriven

Om du blir sjukskriven får ditt barn behålla sin plats och sitt schema på förskolan. Förskolan har rätt att begära in ett sjukintyg. Läs mer på https://helsingborg.se/forskola-och-utbildning/forskola/placeringsregler/

Tror det är privat förskola dom har, om det spelar in ? Fått beskrivet mest att personalen på aktuell förskola försöker få föräldrarna att inte lämna barnet på fsk så mycket för "Hon är ett jobbigt barn"
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Ydnub) skrev 2022-10-14 22:28:37 följande:
    Tror det är privat förskola dom har, om det spelar in ? Fått beskrivet mest att personalen på aktuell förskola försöker få föräldrarna att inte lämna barnet på fsk så mycket för "Hon är ett jobbigt barn"
    Hon får kolla med kommunen. De är ytterst ansvariga även för privata fsk. Men kan tänka mig att de kan få ha annorlunda regler tyvärr. Samtidigt brukar privata vara måna om att ha nöjda "kunder". 

Läste att många kommuner låter barnen gå sitt ordinarie schema vid korttidsjukskrivning..
    Vid långtidssjukskrivning 25 tim per vecka.  Sedan kan behovet, livssituationen göra att barnet kan få fler timmar. Läkarintyg behövs, sedan socialtjänst kanske behöver utreda behov osv. 
  • nernu

Här har man regeln att barn till föräldrar som är långtidssjukskrivna, alltså typ var sjukskrivna när de skaffade barn och kommer fortsätta vara det, får gå 15 timmar. Om man blir tillfälligt sjuskriven, typ pga graviditet eller brutet ben eller vad det kan vara så får man fortsätta på heltid. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Ydnub) skrev 2022-10-14 22:28:37 följande:
    I de allra flesta kommuner (alla?) är fristående (privata) förskolor skyldiga att följa kommunens riktlinjer. Det kan man ringa kommunen och fråga om. Men det känns helt klart som att de borde byta förskola till sitt barn. Är barnet inskrivet på förskolan får den privata förskolan bidrag för barnet från kommunen men genom att neka tillträde har de ingen kostnad. Låter inte som ett ställe där man ska ha sina barn. 
  • Anonym (Ydnub)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-15 12:49:54 följande:
    I de allra flesta kommuner (alla?) är fristående (privata) förskolor skyldiga att följa kommunens riktlinjer. Det kan man ringa kommunen och fråga om. Men det känns helt klart som att de borde byta förskola till sitt barn. Är barnet inskrivet på förskolan får den privata förskolan bidrag för barnet från kommunen men genom att neka tillträde har de ingen kostnad. Låter inte som ett ställe där man ska ha sina barn. 
    Nej jag håller med, hade inte velat ha mina barn där utifrån infon jag fått.

Tyckte mest det lät så knepigt att man inte skulle få ha på förskolan när man är sjukskriven då man kanske behöver tid till att bli frisk, allt vad det innebär.

Och när de väl får lämna så är det från kl 13 och tre timmar framåt. Är inte det konstig tid för lämning ?
  • Anonym (Beep)

Även om det är en privat förskola måste de följa kommunens regler. Annars ska de inte få pengar för sin verksamhet. Deras åsikt om barnet spelar exakt noll roll, barnet blir inte jobbigare eller mer lätthanterligt baserat på vad föräldern har för sig om dagen. Föräldrarna  bör kontakta kommunen för vägledning här, det verkar vara en förskola som myglar med skattepengar. 

Jag var själv sjukskriven (utbränd) och hade barnet vanliga tider på förskolan. Hade haft noll återhämtning annars. Och för barnet hade det varit direkt skadligt att vara hemma med någon som inte ens klarade av att ta sig ut sängen periodvis. Helt sinnessjukt att det inte är så i alla kommuner.  Hade det varit så i min kommun hade jag antagligen aldrig blivit frisk. 

Svar på tråden Förskola vid sjukskrivning