• J95131­617
    Fri 14 Oct 2022 08:26
    2055 visningar
    3 svar
    -1
    3
    2055

    Hjälp mig.

    Hej! 
    Här har vi en 26 årig kvinna med 3 barn varav 2 olika pappor.
    Lever ett ofrivilligt omständigt liv, med mycket stress, lider av depression, generaliserad ångest med mera.
    Det som påverkar mig psykiskt är nästan helt och hållet det jag inte kan förändra själv, det är runt omkring mig och utom min kontroll.
    Jag äter flera läkemedel såsom 
    Cymbalta
    Lamotrigin
    Elvanse
    Stesolid vid behov
    Samt flertal tillskott efter en gastric bypass operation.
    Blivit gravid under behandling med dessa läkemedel genom åren, men självklart avbrutit behandlingen.
    Jag är både helt kluven och förkrossad över att kunna säga med handen på hjärtat att jag idag lever mitt allra första sunda förhållande jag någonsin haft. 
    Han (som också med en dotter sen tidigare) valde att kliva in i mitt röriga liv, med ytterligare 3 barn och mycket kaos runtomkring men ändå försöker och visar sin vilja så fruktansvärt att få ett gemensamt barn med mig. 


    Jag har ägglossning, känner min menscykel och har mycket då jag somsagt fått 3 barn tidigare.
    Aldrig genomgått en abort.
    Använder clearblues fertilitetsmonitor, som nästan varje dag visar på ? hög ?, och detta är dag 6 från mens.
    Även clearblue advanced ägglossningstest som visade maximalt resultat när jag enligt min cykel inte skulle få ägglossning på ungefär en vecka, men har både visat tom cirkel, glad gubbe samt blinkande gubbe. 
    Jag har väldigt kort och lite mens, varar bara 2-3 dagar.
    Frågorna och funderingarna jag har är att jag känner mig helt dum i huvet som så gärna vill bli gravid när jag äter dessa läkemedel, men jag är livrädd för att kontakta mina läkare exempelvis på psykiatrin för att berätta detta inför vad de skulle säga..
    Vågar jag sluta med läkemedlen för en planerad graviditet? 


    Är det meningslöst att fortsätta testa med alla clearblues teaster? 


    Vad fan ska jag göra? 
    Mår jättedåligt av det här när jag för första gången lever mitt bästa förhållande någonsin med den bästa pappan man kan önska sig. 


    Snälla var inte otrevliga eller klandra mig, ge mig bara tips och råd på vad jag kan göra..

  • Svar på tråden Hjälp mig.
  • Anonym (Jag)
    Fri 14 Oct 2022 09:33
    #1
    +1

    Ni har redan en massa barn. Kan ni inte lägga fokus och energin på dem? Man måste inte ha gemensamma barn. Det känns olämpligt att skaffa fler sett till din psykiska ohälsa och medicinering. 

    Njut av att ha hittat en fin man!

  • Anonym (Medic­in)
    Fri 14 Oct 2022 10:13
    #2
    +2

    Vad du än gör, sluta INTE med din medicin! Det blir sannolikt en katastrof. Cymbalta och Lamotrigin kan du ta under en graviditet. Elvanse vet jag inte, vet inte vad det är för verksam substans i det, vet bara att man inte kan ta Concerta.
    Däremot låter det långtifrån optimalt att skaffa ett till barn i er situation. Jag säger som ovanstående, njut av kärleken, tryggheten och de barn ni redan har Hjärta

  • Anonym (Ylva)
    Fri 14 Oct 2022 10:32
    #3
    +1

    Eftersom ni redan har barn sedan tidigare skulle jag rekomendera er att faktiskt ta det väldigt lugn gällande att bli gravida.

    Du är fortfarande ung och ge barnen tid att bli lite äldre och ni två att njuta över att ha hittat kärlek igen.

    Jag förstår att du troligen älskar att ha barn omkring dig och att du skulle vilja. Ha ett till litet barn, men det finns faktiskt tid och ni behöver inte ha bråttom. 

    Jag tänker att viljan att få fler barn är en väldigt stark kraft, men troligen så vill du väl också ha energi och psyke till de som du faktiskt redan fått. 

Svar på tråden Hjälp mig.