• Anonym (Tacksam för svar)

    Hur påbörja fertilitetsutredning?

    Jag skulle vilja ha lite råd från er som kontaktad vården gällande fertilitetsutredning. 

    Jag vet det är ett år som gäller av aktivt försök och jag och min sambo har aktivt försök i 8 månader nu kanske, dock vart oskyddade bra bit över ett år utan att något tagit sig. Hormonbalansen och lite annat verkar strula.

    Så vi ska kontakta vården i vår om det inte tar sig. Dock undrar jag behöver man "bevisa" att man försökt så länge när man söker vård? 
    Jag använder ju en app men inte loggat i början av våra försök, inte heller bilder på stickor eller temp logg.

    Jag är så rädd att bli misstrodd den dagen man söker vård och få svaret "försök några månader till" 

    Hur gick det till för er? Vad är första steget och fick ni hjälp när ni kontaktade första gången? Kom ni in i loopen direkt?

    Tack på förhand! :) 

  • Svar på tråden Hur påbörja fertilitetsutredning?
  • Anonym (Då)

    Jag bara ringde kk och bokade tid för utredning. Sa bara hur länge vi försökt och det var det. Man behöver inte bevisa nånting. Tänk bara på att vissa regioner har två år som gräns. Vill man då få en utredning tidigare får man gå privat.

  • Anonym (Tacksam för svar)
    Anonym (Då) skrev 2022-10-14 11:54:40 följande:

    Jag bara ringde kk och bokade tid för utredning. Sa bara hur länge vi försökt och det var det. Man behöver inte bevisa nånting. Tänk bara på att vissa regioner har två år som gräns. Vill man då få en utredning tidigare får man gå privat.


    Vad skönt att det inte ifrågasätts eller behöver bevisas, jag är nog så van man får kämpa så dant gällande vården att jag misstänkt det blir likadant i detta fall. 

    Men tusen tack för svar! Jag hoppas min region är likadan Skrattande
  • Anonym (Då)
    Anonym (Tacksam för svar) skrev 2022-10-14 13:22:20 följande:
    Vad skönt att det inte ifrågasätts eller behöver bevisas, jag är nog så van man får kämpa så dant gällande vården att jag misstänkt det blir likadant i detta fall. 

    Men tusen tack för svar! Jag hoppas min region är likadan Skrattande
    Jo tack, jag förstår din oro för jag har själv kämpat mot vården. Men just utredning gick lätt. Sen vet man aldrig om det är kö, kommer ta lite tid och när man får ev. hjälp, men man får ta det som det kommer. Hittas inga uppenbara fel på direkten kanske inget är direkt fel heller utan det tar "bara" tid. Då kanske man får fortsätta ett tag till hemma innan man blir erbjuden tex IVF. Hittas nåt fel som i princip omöjliggör en spontan graviditet får man hjälp direkt. Åtminstone remiss direkt. Lycka till!
  • Decemberskytt

    När jag läste detta vandrade mina tankar långt tillbaka i tiden, nämligen för 36 år sen. Jag och dåvarande man försökte få barn och trots min unga ålder skulle det göras en fertilitetsundersökning eftersom vi hade försökt ett par år. Detta på Östra Sjukhuset i Göteborg. 


    Min man hade två barn sedan tidigare, det gjorde att de flesta tog för givet att felet låg hos mig. Det gjordes en titthålsoperation på mig INNAN de ens undersökte hans spermier. Då detta gjordes konstaterades av de inte simmade så bra. 


    Får verkligen hoppas att dessa undersökningar görs på ett bättre sätt numera.

Svar på tråden Hur påbörja fertilitetsutredning?